دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

عکس های پرتره را چگونه بگیریم؟


بیشتر مردم از اینکه عکس های پرتره زیبایی داشته باشند لذت می برند. خیلی ها دوست دارند زیبایی چهره اطرافیان را در قالب عکس های زیبا به تصویر بکشند. به همین دلیل، چند نکته ساده برای ثبت پرتره های زیبا را برایتان نام برده ایم شاید به کارتان بیایند.





صبح بخیر: بیشتر مردم از اینکه عکس های پرتره زیبایی داشته باشند لذت می برند. خیلی ها دوست دارند زیبایی چهره اطرافیان را در قالب عکس های زیبا به تصویر بکشند. به همین دلیل، چند نکته ساده برای ثبت پرتره های زیبا را برایتان نام برده ایم شاید به کارتان بیایند.



سادگی

بکگراند شلوغ می تواند زیبایی چهره سوژه را از میان ببرد. باید سعی کنید تا حد امکان پس زمینه پرتره خالی باشد. در ضمن، بهتر است تا حد امکان از نورهای طبیعی استفاده کنید و از نورهای مصنوعی همچون فلاش دوربین دوری کنید مگر اینکه مجبور شوید.

آماده سازی

نباید سوژه خود را خیلی منتظر بگذارید به همین منظور بهتر است از قبل موقعیت موردنظر خود را تعیین کنید. اگر در استودیو می خواهید عکاسی کنید، دوربین و نور را از پیش آماده کنید. پیش از آمدن سوژه می توانید چند عکس آزمایشی بگیرید تا سوژه خیلی منتظر نماند.

ترکیب‌بندی

بسیار مهم است که اصول و قواعد لازم را رعایت کنید. به طور مثال، یکی از این قواعد از پیش تعیین کردن ترکیبات عکس است که شامل تعیین نقطه کانونی، مرکز توجه یا ... در عکس است.

در عکاسی پرتره، نخستین نقطه توجه، چشم ها هستند. سعی کنید چشم های سوژه را در مرکز کادر خود قرار دهید. برای این منظور می توانید کادر را به طور ذهنی شبکه بندی کنید. مثلا دو خط خط عمودی و دو خط افقی روی سوژه بکشید و آن را به 9 قسمت مساوی تقسیم کنید. چهار ضلع مربع مرکزی می تواند بهترین نقطه کانونی عکس باشد.

برای کادربندی درست باید زیاد تمرین کنید. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که گاهی ممکن است قراردادن سوژه در گوشه یا در سمت راست و چپ کادر بیشتر از مرکز، جلب توجه کند. این مساله را باید با تمرین زیاد متوجه شوید و کاملا حسی است.



توجه به چشم ها

تماس مستقیم با چشمان سوژه تاثیر شگرفی در گیرایی عکس دارد. اینکه از سوژه بخواهید به عکس خیره شود می تواند نوعی حس ارتباط با بیننده برقرار کند که به جذابیت عکس می افزاید. البته، نگاه کردن به چیزی غیر از لنز دوربین نیز باعث رمزآلود شدن عکس و جذب مخاطب می شود.

همچنین می توانید از سوژه بخواهید تا به نقطه ای که در کادر موجود است نگاه کند تا راوی داستانی از طریق عکس باشید.

پرسپکتیو

در عکاسی پرتره بیشتر مواقع طوری کادر بسته می شود که هم قد چشم های سوژه باشد. اما با بازی با دوربین و تغییر زاویه می توان پرسپکتیو زیبا و استعاری به عکس بخشید. به طور مثال، از بالا یا از پایین از سوژه عکس بگیرید تا درک و تعبیر بیننده را تغییر دهید. البته این کار باید به گونه ای انجام شود که به زیبایی عکس لطمه ای وارد نکند.

تنظیم نور

تنظیم نور روی سوژه اهمیت بالایی دارد. با نور می توان سیاه‌رخ، نور زمینه و نور کجتاب تنظیم کرد تا فضای عکس تغییر کند. با این کار می توان نکاتی از عکس را مخفی و مواردی را بولد کرد. 

حرکت

وقتی برای سوژه پوز (نحوه قرارگیری) خاصی تعیین می کنید، عکس حاصله بسیار غیرطبیعی است. برای داشتن پرتره های زیباتر و طبیعی تر می توانید هنگامی که سوژه مشغول صحبت یا در حالت طبیعی خود ایستاده است از او عکاسی کنید. این مساله هنگام عکاسی از کودکان نتیجه بسیار خوبی دارد.

لوازم جانبی

باید وسایل یا امکاناتی برای عکس مهیا کنید که هم باعث زیبایی عکس می شود و هم خودشان به تنهایی زیبا هستند تا نظر بیننده را جلب کنند.


کلوزآپ

با نزدیک شدن به سوژه می توان عکس های زیبایی ثبت کرد. در کلوزآپ می توان با زوم روی صورت، دست یا پا حرف های زیادی گفت و داستان متفاوتی تعریف کرد.

پوشاندن

با پوشاندن بخشی از چهره سوژه و تاریک کردن آن، می توانید نظر بیننده را به بخش باقی مانده جلب کنید.

عکاسی پیاپی

با گرفتن چندین عکس پشت سر هم از سوژه می توانید بهترین و زیباترین آنها را انتخاب کنید. این ایده هنگام عکاسی از سوژه در حال حرکت، کار کردن یا بازی کردن بسیار کاربرد دارد.


ویدیو مرتبط :
چطور از خود عکس های پرتره خوب بگیریم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چطور به طور حرفه ای عکس پرتره بگیریم


آیا می خواهید بدانید چگونه از قوانین ترکیب بندی کادر برای سوژه های زنده استفاده کنید؟ برای بعضی افراد بهتر می توان از این قوانین استفاده کرد، که بستگی به شخصی دارد که از او عکاسی می کنیم.