دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

عکس هایتان را مرتب کنید


از وقتی دوربین های دیجیتال و گوشی های جدید با دوربین های خوب به بازار آمدند، حجم عکس های شخصی هر کس ناگهان سر به فلک کشید.





مجله همشهری دانستنیها - محمد کرباسی: از وقتی دوربین های دیجیتال و گوشی های جدید با دوربین های خوب به بازار آمدند، حجم عکس های شخصی هر کس ناگهان سر به فلک کشید. تعطیلی ها فرصت خوبی هستند تا بدون نگرانی از نداشتن فیلم و دیگر هزینه های دوربین های آنالوگ تا می توانید با دوربین عزیزتان عکاسی کنید.

حالا شما مانده اید و چند صد گیگابایت عکس؛ مفت بوده است دیگر! همینطور فلاش زده اید و الان در میان آنها گم شده اید. هر جای رایانه تان سرک می کشید عکس ها بدون هیچ نظمی ریخته شده اند. از عکس های دایی و عمو گرفته تا عکس های گل و بلبل و دشت و صحرا!

در آستانه شروع تابستان و فصل سفر و عکاسی، بهترین موقعیت است تا به همین خاطر هم شده سر و سامانی به آرشیو عکس های تان بدهید و یک بار برای همیشه منظم شوید و بعد از آن، دیگر هر وقت یاد خاطره و عکسی افتادید، بتوانید در چشم به هم زدنی، پیدایش کنید. برای این کار هم نرم افزارها و سرویس های مختلفی وجود دارد و هم می توانید ترفندهای ویژه خودتان را داشته باشید.

Apple

اپل و Photos جدیدش


شرکت اپل پس از مدت ها رسما به کار iPhotos پایان داد. پلتفرم جدید Photos اپل - که اتفاقا هم نام مشابه گوگلی اش است - حالا خیلی یکدست و یکپارچه شده. iPhotos چندین سال بود که کار سازماندهی عکس ها روی کامپیوترهای مک را بر عهده داشت اما حالا با برنامه Photos روی مک، همه چیز خیلی شبیه آلبوم عکس ها روی آی پد و آی فون شده است. این برنامه ها عکس های شما را به صورت یکپارچه روی فضای آنلاین اپل یا همان iCloud سازماندهی می کنند. در واقع شما روی همه دستگاه های تان، با فضایی از تصاویر روبرو هستید که به صورت آنلاین یکدست می شوند.

عکس هایتان را مرتب کنید

شعار اپل این است که به جای گجت فضای ابری تان را از عکس ها پر کنید اما نقطه ضعف اپل در مقابل گوگل، فضای محدود پنج گیگابایتی رایگان آن است که خیلی سریع پر می شود.


GOOGLE

بازگشت گوگل با سرویس مستقل


همین چند وقت پیش، گوگل در کنفرانس خود سرویس جدید Photos را معرفی کرد. پایه سرویس جدید Photos، آرشیو و سازماندهی آنلاین عکس هاست. سرویس جدید علاوه بر تشخیص چهره، قابلیت تشخیص حیوانات از یکدیگر را هم دارد و میان سگ و گربه تفاوت قائل می شود!

برای کسانی که به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته و ارادت خاصی به اندروید و گوگل دارند، این سرویس بدون محدودیت حجمی، بسیار سودمند است. گوگل یک برنامه آپلودر خاص برای ویندوز ارائه کرده که عکس های شما را بدون دغدغه به حساب کاربری تان می فرستند و از آنها نسخه پشتیبان تهیه می کنند. این برنامه وقتی گوشی، دوربین یا حتی مموری کارت تان را به کامپیوتر وصل کنید، سریع عکس ها را تشخیص می دهد و آنها را به سرورش می فرستد.

عکس هایتان را مرتب کنید

می توانید اپلیکیشن Photos را روی گوشی و تبلت اندرویدی یا اپلی تان هم نصب کنید تا کار آپلود عکس ها را از روی گوشی و تبلت انجام دهد. شما به صورت آنلاین می توانید عکس ها را ادیت کنید و سازماندهی آنها را انجام دهید.

با استفاده از این سرویس، اگر گوشی و لپ تاپ تان زیر ماشین هم برود، باز همه عکس هایتان به صورت آنلاین در دسترس هستند. گوگل محدودیت ظرفیتی برای عکس ها ندارد اما این مسئله برخی را نگران کرده است. گوگلی ها گفته اند این کاهش حجم اثر کمی بر کاهش کیفیت عکس ها می گذارد اما عکاس های حرفه ای از این قضیه نمی گذرند. با این حال فناوری جدید تشخیص چهره گوگل در Photos، خیلی ها را هیجان زده کرده و جستجو در میان عکس هایش هم حیرت انگیز است. در این سرویس بخش بندی هایی مانند «گل ها، عروسی یا جنگل» دارد که با انتخاب شان، عکس های مربوطه را تشخیص می دهد.

علاوه بر این، عکس ها براسای ژئوتگ گوشی تان هم قابل دسترسی هستند و مثلا با انتخاب «تهران»، همه عکس هایی که در تهران گرفته شده، می آیند.

دانلود کنید


برای کامپیوترهای ویندوز و مَک گوگل برنامه های خاصی برای آپلود عکس داده. برای رسیدن به این برنامه ها می توانید یکراست به آدرس photos.google.com/apps بروید. اپلیکیشن Google photos را می توانید از فروشگاه های مجازی گوگل و اپل برای گوشی و تبلت تان دانلود کنید.


Windows

بدون برنامه، بدون منت!


روش سنتی و دستی هنوز هم (به ویژه در میان عکاس های حرفه ای) پرطرفدار است. قدم اول این است که کل عکس ها را در یک جا متمرکز کنید. برای این کار می توانید از سرچ فایل های با پسوند PG (به عنوان فرمت رایج) شروع کنید و تمام عکس ها را از جاهای مختلف به یک درایو بیاورید. سر فرصت، عز شر عکس های تکراری، شبیه هم یا بد خلاص شوید و پاک شان کنید.

خیلی ها در پوشه اصلی کل عکس ها (مثلا Photos)، زیرفولدرهای سال های مختلف (مثلا 1393، 1394 و ...) را ایجاد می کنند تا عکس ها سریع تر پیدا شوند.

حالا می توانید در زیرمجموعه هر سال، فولدرهای وقایع عکس ها (مثل تولد مادر، سفر کیش یا ...) را بسازید. می توانید مثلا در پوشه کیش، پوشه های وقایعی مانند کشتی یونانی، دریا، پارک ساحلی و ... را هم بسازید و عکس ها را تقسیم بندی کنید. این نوع سازماندهی بد نیست اما باید همیشه نسخه پشتیبانی از عکس ها (مثلا روی یک هارد اکسترنال) داشته باشید چرا که اگر سر هارددیسک کامپیوترتان بلایی بیاید به خاطر استفاده نکردن از امکانات آنلاین، یک عمر خاطره هم همراهش می رود.

عکس هایتان را مرتب کنید

تکنولوژی پرتوان برس به داد این ناتوان!


محور اصلی برنامه های آف لاین یا آنلاین شرکت های مختلف، آلبوم بندی سریع عکس ها به صورت خودکار است. مثلا بر اساس مشخصات «ژئوتگ» گوشی موبایل تان، عکس ها بر اساس منطقه عکاسی ردیف می شوند. برخی هم از تاریخ عکاسی استفاده می کنند و عکس ها را براساس ماه و سال می چینند تا سریع به مراد دل تان برسید.

یکی از مهمترین بخش های این برنامه ها، تگ گذاری برای عکس هاست؛ به این ترتیب که می توانید برای هر عکس، کلمات کلیدی خاصی تعیین کنید. با این کار وقتی مثلا کلمه «کیش» را سرچ می کنید، هر چه عکس در سال های مختلف از کیش دارید برای تان فهرست می شود. تگ می تواند مجموعه ای از چند کلمه مختلف باشد. مثلا علاوه بر کیش، می توانید «سفر خانوادگی» یا «دریا» را هم اضافه کنید. در این صورت، وقتی «دریا» را سرچ کنید هم عکس های کیش و هم عکس های شمال تان پیدا می شود.

علاوه بر تگ، Caption یا همان «شرح عکس» هم کمک مهمی در سازماندهی عکس ها به شما می کند. در این برنامه ها معمولا با یک کلیک ساده می توانید شرح عکس را اضافه کنید اما بخش هیجان انگیز برنامه ها و سرویس های سازماندهی عکس، بخش تشخیص چهره هاست. گوگل و اپل تکنولوژی خاص خود برای شناسایی چهره را توسعه داده اند که با استفاده از آن، وقتی شما یک بار کسی را معرفی کنید، پس از آن برنامه خودش او را در عکس ها تشخیص می دهد تا بتوانید راحت عکس اقوام و دوستانتان را بیابید.


کشف عکس ها با پیکاسا

نرم افزار پیکاسا (محصول گوگل) سال هاست که دل خیلی ها را در سازماندهی عکس ها روی کامپیوتر شخصی ربوده. این نرهم افزار امکانات خوبی برای سازمان دادن به آرشیو عکس ها و ویرایش آنها دارد و علاوه بر این، به سرویس آنلاین گوگل هم وصل می شود. پیکاسا همچنین می تواند با رابط نرم افزاری زیبایی که دارد، به جای برنامه پیش فرض ویندوز، کار نمایش عکس ها روی رایانه تان را به عهده بگیرد.

آخرین نسخه پیکاسا برای ویندوز، ژانویه 2015 به بازار آمد اما نسخه مک آن هنوز در سال 2009 گیر کرده است. بعد از نصب، اولین سوال پیکاسا از شما این است که می خواهید کدام قسمت رایانه تان جستجو شود و برنامه چه فرمت های تصویری را نمایش دهد. پیشنهاد اول (که معمولا هم بهتر جواب می دهد) همان گزینه نخست یعنی کل هارد دیسک است.

عکس هایتان را مرتب کنید

بعد از پایان جستجو، پیکاسا به صورت پیش فرض همه عکس های شما را براساس تاریخ و پوشه های آنها مرتب می کند. در ستون سمت چپ، فهرست پوشه های شما و تاریخ آنها دیده می شود. احتمالا با کلی عکس نامنظم مواجه هستید. در قدم اول، بهتر است پوشه هایی که عکس هایش برایتان مهم نیستند و قصد سر و سامان دادن به آنها را ندارید از جستجوی پیکاسا حذف کنید. تشخیص چهره، استفاده از تگ و آلبوم بندی از دیگر امتیازات این برنامه هستند. به عنوان مثال، روی یکی از عکس های خانوادگی کلیک راست کرده و در قسمت Add to album، روی گزینه New Album کلیک کنید. در پنجره مشخصات آلبوم، نام آن (مثلا Family photos) را بنویسید.

در قسمت بعدی می توانید به صورت اختیاری تاریخ آلبوم، محل عکاسی یا توضیحات دیگری را اضافه کنید که در جستجوها کمک تان می کند. شاید اولین بار، سازمان دادن به چندین گیگابایت عکس کار وقت گیری باشد اما پس از منظم کردن عکس ها به صورت تدریجی، آلبومی دیجیتال از عکس هایی در اختیار دارید که نوه ها، نتیجه ها و حتی ندیده هایتان برای مرور خاطرات می توانند به راحتی با چند کلیک از آن استفاده کنند. عکس های شما خاطراتی هستند که هیچ کس دیگری نمی تواند آن را برایتان تکرار کند.

دانلود کنید


برای دانلود آخرین نسخه پیکاسا (3.9) می توانید به آدرس Picasa.Google.com سر بزنید. حجم پیکاسا تنها حدود 16 مگابایت است اما برای خودش غولی به حساب می آید.


ویدیو مرتبط :
مانند یک حرفه ای ریش هایتان را مرتب کنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس شناسنامه‌هایتان قدیمی است؟ کلیک کنید



عکس شناسنامه‌هایتان قدیمی است؟ کلیک کنید

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور از صدور شناسنامه مکانیزه برای افراد بالای 30 سال خبر داد و گفت: افراد دارای شناسنامه های قدیمی و آنهایی که از زمان عکسشان بیش از 15 سال می گذرد می توانند برای صدور شناسنامه مکانیزه اقدام کنند.

 

مهر نوشت:محسن کرمی با اشاره به اینکه برای صدور شناسنامه های جدید مکانیزه فراخوان داده نمی شود، افزود: اما آندسته از افرادی که شرایط صدور شناسنامه های جدید را دارند می توانند برای تعویض شناسنامه خود به ادارات ثبت احوال در استانها مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: علاوه بر ادارات ثبت، تعویض شناسنامه در دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک نیز انجام می شود که البته زمان صدور دراین مراکز کمی بیشتر است.

 

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور در مورد هزینه صدور شناسنامه مکانیزه گفت: افراد می توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال فقط مبلغ 2 هزار تومان برای صدور شناسنامه های جدید بپردازند اما در صورت مراجعه به دفاتر پیشخوان باید مبلغ بیشتری نسبت به آن پرداخت کنند.

 

به گفته وی ، درحال حاضر 140 دفتر پیشخوان دولت در سراسر کشور فعال است.

کرمی در مورد تعداد شناسنامه های مکانیزه صادر شده ، افزود: در طی حدودا یک سال و نیم گذشته ، 2 میلیون شناسنامه جدید در سراسر کشور صادر شده است./قدس آنلاین