دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

عمر این محصولات به سال 2014 قد نمی دهد!


در حال حاضر محصولات و فناوری هایی هستند که به احتمال زیاد به جرگه نا موفق ها خواهند پیوست. در این مطلب 7 محصول فناوری را نام برده ایم که به سال 2014 میلادی نمی رسند و دلیل آن را نیز توضیح داده ایم.

صبح بخیر: کدام دوستدار فناوری می تواند فراموش کند هنگامی که اچ‌پی حدود 1.2 میلیارد دلار برای پالم هزینه کرد و فقط 57 روز پس از عرضه نخستین تبلت webOS خود، شکست این پلتفورم را تصدیق کرد؟ آیا گوشی موبایل Kin مایکروسافت را که در سال 2010 عرضه و پس از 48 روز عرضه، به طور کامل محو شد را به یاد می آورید؟

در حال حاضر نیز محصولات و فناوری هایی هستند که به احتمال زیاد به جرگه نا موفق ها خواهند پیوست. در این مطلب 7 محصول فناوری را نام برده ایم که به سال 2014 میلادی نمی رسند و دلیل آن را نیز توضیح داده ایم.

1.    ویندوز آر.تی


هنگامی که مایکروسافت عرضه نسخه جدیدی از ویندوز 8 مبتنی بر پردازنده های ARM را اعلام کرد، همه کاربران خوشحال بودند که نسل جدیدی از دستگاه هایی با مصرف پایین انرژی به بازار عرضه خواهد شد. متاسفانه، علاوه بر کارهای خوبی که این نسخه دارد – ایجاد پلتفورم انعطاف پذیر برای برنامه نویس ها – مایکروسافت، ویندوز آر.تی را محدود کرده است و مانع اجرای اپلیکیشن های دسک‌تاپ توسط آن می شود. در ضمن، این دستگاه ها خیلی ارزان تر از مدل های ویندوز هشتی خود نیستد.

عمر این محصولات به سال 2014 قد نمی دهد

حتی بدتر از اینها، ویندوز آر.تی، رابط کاربری مشابه ویندوز 8 دارد به طوری که خریدارهای دستگاه هایی با سیستم عامل RT تصور می کنند دستگاهی با ویندوز کامل خریداری کرده اند. فروش دستگاه هایی با ویندوز آر.تی بسیار کم و تعداد مرجوعی ها بسیار بالا بوده است. به طوری که، بر اساس پیش بینی موسسه تحلیلی IDC، ویندوز آر.تی فقط 1.9 درصد از سهم بازار کامپیوتر را در سال 2013 میلادی به خود اختصاص خواهد داد.  این آمار به 2.7 درصد در سال 2017 افزایش می یابد.

چاره کار مایکروسافت این است که آر.تی را سازگار با پلتفورم های x86 دسک‌تاپ بسازد و با OEMها همکاری کند تا قیمت دستگاه ها کاهش پیدا کنند. شاید این کار کمک کند تا این پلتفورم تا انتهای سال از بین نرود و تولید آن متوقف نشود.



2.    کروم‌بوک پیکسل


خانواده کروم‌بوک ها در دنیای فناوری بسیار موفق ظاهر شده اند. به طوری که می توان گفت کروم‌بوک سامسونگ در فهرست پرفروش ترین لپ تاپ های 250 دلاری قرار دارد. این دستگاه ها قیمت پایین و عمر باتری بالا دارند و می توان گفت به نوعی همان نت‌بوک های قدیمی هستند. همان طور که در سال 2009 میلادی کاربران علاقه چندانی برای پرداخت 1300 دلار برای خرید Eee PC نداشتند، امروز نیز دوست ندارند این مبلغ را برای کروم‌بوک ها هزینه کنند.

عمر این محصولات به سال 2014 قد نمی دهد

کروم‌بوک پیکسل از نظر امکانات خوب ظاهر شده است: صفحه نمایش بسیار باکیفیت، صفحه کلید با کاربرد آسان و طراحی زیبایی دارد. اما قیمت 1300 دلار برای این دستگاه زیاد است. کاربر ترجیح می دهد با این پول یک کامپیوتر با سیستم عامل کامل ویندوز یا مک بخرد. پیکسل به دلیل قیمت بالای خود طرفداران کمی دارد و شاید این کار باعث شود گوگل آن را فقط تا انتهای سال جاری میلادی عرضه کند.



3.    گوشی موبایل اوبونتو

سیستم عامل فایرفاکس، تیزن، گوشی اوبونتو: گوشی های موبایل به چه تعداد سیستم عامل نیاز دارند؟ در سال جاری میلادی، همه این سه این پلتفورم های جدید قصد دارند با سیستم عامل های بزرگی همچون iOS، اندروید، ویندوزفون و بلک‌بری 10 رقابت کنند.

بازار کامپیوتر همیشه برای پیشرفت و تنوع زیاد جا دارد زیرا کاربران می توانند سیستم عامل های انتخابی خود را در کامپیوترهای مختلف نصب و اجرا کنند. اما در دنیای گوشی های موبایل، پلتفورم های مختلف فقط برای گوشی های مشخص قابل استفاده هستند و اگر سخت افزار، نرم افزار را پشتیبانی نکند به هیچ هم نمی ارزد.

عمر این محصولات به سال 2014 قد نمی دهد

سامسونگ در تلاش است تا سیستم عامل تیزن را گسترش دهد و به جای استفاده از اندروید، این سیستم عامل را روی گوشی های خود نصب کند. برخی از اپراتورها و تولیدکننده های گوشی موبایل همچون آلکاتل و ZTE نیز در حال تولید گوشی هایی با سیستم عامل فایرفاکس هستند که قرار است در همه جای دنیا غیر از آمریکا عرضه شوند. اما به نظر می رسد علاوه بر رابط کاربری جذاب و قابلیت اجرای برنامه های دسک‌تاپ، به آینده گوشی اوبونتو امیدی نیست.



4.    ایسوس تیاچی و نوادگان آن

لپ تاپ هایی با دو صفحه نمایش پیشینه طولانی اما پرماجرا دارند. از لنوو گرفته تا Kohjinsha و ایسر هر کدام در تولید چنین لپ تاپ هایی دستی داشته اند. امروزه نیز ایسوس لپ تاپ دو نمایشگره خود به نام تیاچی 21 را معرفی کرده است که در هر دو طرف صفحه نمایش 11.6 اینچ دارد. نمایشگر پشتی دستگاه قابلیت استفاده ندارد و فقط برای افراد اطراف کاربر فیلم یا عکس نمایش می دهد. به طور مثال، برای توضیح فایل های اداری پاورپوینت مناسب است. با فعال بودن فقط یک نمایشگر، میزان شارژدهی باتری تیاچی بسیار پایین و فقط 4 ساعت و 37 دقیقه است. بعلاوه، این میزان با روشن بودن هر دو نمایشگر به 3 ساعت کاهش پیدا می کند.

عمر این محصولات به سال 2014 قد نمی دهد

با قیمت 1600 دلار، کاربران انتظار بیشتری از ایسوس دارند. به احتمال زیاد این شرکت خلاق و موفق می داند چه زمانی به عمر ایده های نامناسب خود همچون تیاچی 21 پایان بخشد.



5.    خط تولید درویدهای موتورولا

از گوشی سخت جان RAZR Maxx HD گرفته تا گوشی کامپکت RAZR M، همه گوشی های دروید مبتنی بر اندروید موتورولا در زمره بهترین گوشی های کاری قرار دارند. اما متاسفانه موتورولا همه گوشی های خوب خود را فقط از طریق وریزون به فروش می رساند و دیگر گوشی های ارزان و به درد نخور خود را با دیگر اپراتورها می فروشد. برای موفقیت در بازار گوشی های هوشمند، باید گوشی های خود را با اپراتورهای مختلف عرضه کنید. درست همچون کاری که سامسونگ در مورد گلکسی اس سه انجام داد.

عمر این محصولات به سال 2014 قد نمی دهد

اکنون گوگل صاحب موتورولا شده است و تولید کننده اندروید در نظر دارد گوشی هایی با کیفیت بسیار بالا تولید کند. همه انتظار داریم یکی از سیاست های گوگل برداشتن محدودیت گوشی های دروید به اپراتور وریزون باشد. اگر این کار صورت بگیرد این گوشی ها برای سال های طولانی تری تولید و عرضه خواهند شد.



6.    ساعت های هوشمند


آیا کسی  نوکیا 770 یا Pepper Pad را به خاطر می آورد؟ هر دو آنها تبلت هایی بودند که یکسال پیش از عرضه آی‌پد تولید شده بودند. اما پس از عرضه آی‌پد و قبضه بازار تبلت ها، این کامپیوترهای لوحی از صحنه روزگار حذف شدند.

عمر این محصولات به سال 2014 قد نمی دهد

در حال حاضر، ما در آستانه ظهور ساعت های هوشمند هستیم. اپل، سامسونگ، ال‌جی و گوگل هه روی ساخت این ساعت ها تمرکز کرده اند و قرار است تا آخر سال جاری میلادی محصولات خود را عرضه کنند. اما همزمان با آنها، شرکت هایی که پیش از این در عرصه تولید این نوع ساعت ها فعال بودند همچون I’m Watch  گران قیمت و بی ثبات و Pebble توسی رنگ، توانایی چندانی برای جذب مشتری نداشتند. تا انتهای سال جاری میلادی بیشتر نمونه های ابتدایی ساعت های هوشمند از عرصه رقابت حذف خواهند شد.



7.    اچ‌تی‌سی Zoe

اچ‌تی‌سی هیچگاه پرچمدار گوشی های هوشمند نبوده اما از همان ابتدا فقط اسمارت فون تولید می کرده است. این شرکت تایوانی در نظر دارد فرمت ویدئویی مخصوص خود به نام Zoe را تولید کند. اگر از کاربران گوشی هوشمند HTC One باشید، می توانید کلیپ های سه ثانیه ای ضبط و در سایت اشتراک گذاری Zoe اچ‌تی‌سی آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. از آنجا که Zoe هنوز استاندارد نیست، کلیپ ها را نمی توان در سایت های اجتماعی همچون فیس بوک یا توئیتر به اشتراک گذاشت.

عمر این محصولات به سال 2014 قد نمی دهد

اگر گوشی کارخانه ای دیگر یا حتی گوشی دیگری از خود اچ‌تی‌سی را داشته باشید، نمی توانید Zoe ضبط کنید. در همین حال، ویدئوهای Vine توئیتر که دو برابر طولانی تر از Zoe هستند، به سرعت رشد خواهند کرد و به زودی نیز قرار است برای همه سیستم عامل ها همچون iOS توسعه پیدا کند.

فایل های GIF متحرک نیز بسار رایج هستند به همین دلیل است که سامسونگ گزینه سینما در گلکسی اس 4 خود دارد که با کاربر اجازه ساخت این نوع کلیپ ها را می دهد. با این اوصاف امید چندانی به ادامه راه Zoeهای اچ‌تی‌سی نیست.


ویدیو مرتبط :
چرا افراد قد کوتاه بیشتر عمر میکنند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خلاقانه‌ترین محصولات سال 2014


سال ۲۰۱۴ رو به اتمام است، سالی که در آن شاهد تحول در محصولات الکترونیکی بودیم و تولیدکنندگان تمام تلاش خود را بکار گرفتند تا خود را خلاق‌تر از رقبا نشان دهند.