دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

علت علمی بودن قرآن



 

 

علم بودن قرآن

 


از ميان اسامى كتاب نازل شده بر پيامبر اكرم(ص) قرآن مشهورترين و شايع‏ترين نام در ميان مسلمانان است. بسيارى را عقيده بر اين است كه اين نام از ميان ساير نام‏ها براى اين كتاب جنبه علميت پيدا كرده و به صورت اسم خاص درآمده است. (1)

 

 

اما آيا علم بودن قرآن، از همان ابتدا از متن آيات برخاسته است، يا اين‏كه اين نام به‏تدريج و در طول زمان، در عرف مسلمانان، صورت علميت به خود گرفته است؟ دلايلى وجود دارد كه قرآن از همان آغاز «علم‏» استعمال گرديده است:

 

 

1. در چند مورد، وقتى سخن از ذكر كتب آسمانى به ميان آمده است، قرآن در رديف تورات و انجيل ذكر گرديده است:

 

وعدا عليه حقا فى التوراة والانجيل والقرآن. (2)

 

 

2. خداوند در سوره‏هاى «ق‏»، «يس‏» و «ص‏» به ترتيب، هنگام سوگند به كتاب مقدس خويش از ميان همه عناوين به «قرآن مجيد»، «قرآن حكيم‏» و «قرآن ذى‏الذكر» سوگند خورده است. البته در دو مورد ديگر، يعنى سوره‏هاى زخرف و دخان، سوگند به «كتاب مبين‏» نيز آمده است.

 

 

3. از ميان اسامى چهار گانه - كه در فصل دوم گذشت - امتياز نام قرآن بر ساير نام‏ها در اين است كه اسم خاص بوده، در حالى كه نام‏هاى ديگر در مورد كتب آسمانى ديگر نيز به كار رفته‏اند.

 

 

واذ آتينا موسى الكتاب والفرقان لعلكم تهتدون. (3)

 

 

ولقد آتينا موسى وهارون الفرقان وضياء وذكرا للمتقين. (4)

 

 

4. نام قرآن در سوره مزمل، كه سومين سوره در ترتيب نزول سوره‏هاست، براى نخستين بار، دو بار ذكر گرديده و در هر بار به تلاوت قرآن امر شده است. بنابراين، عنوان قرآن از همان آغاز نزول، به عنوان نام برتر و اسم خاص از سوى خدا انتخاب شده است.

 

 

5. گرچه نام كتاب، بيشتر از قرآن استعمال شده است، اما به لحاظ آن كه كتاب در معناى خود، مفهومى عام دارد و به همين جهت در مورد تورات و انجيل نيز به كار رفته است، نام قرآن در مقايسه با عناوين و اسامى ديگر، كاربرد بيشترى در قرآن دارد.

 

 

6. كاربرد اين عنوان در بيان پيامبر اسلام(ص) و اميرمؤمنان(ع) و ساير امامان، باتوجه به روايات فراوانى كه در اختيار ماست، مبين آن است كه «قرآن‏» عنوانى منتخب و برگرفته از متن آيات است.

 

 

از آن چه گفتيم، روشن شد قرآن به حسب استعمال خودش به صورت علم و اسم خاص آمده و از همين رو در عرف مسلمانان نيز بدين شكل درآمده است.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
حقیقت علمی قرآن که باعث هدایت شد ، معجزه قرآن کریم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علت مشکلات ما فاصله از قرآن است


رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: مسئله سبک زندگی در قرآن به صورت کامل بیان شده است و مشکلات ما تنها دلیلش این است که از قرآن فاصله داریم.

خبرگزاری تسنیم: حجت الاسلام محسن قرائتی عصر امروز در همایش هم اندیشی زکات در محل اردوگاه ثامن‌الائمه مشهد مقدس اظهار کرد: زکات یکی از محکمترین پایه‌های دین اسلام است، در اسلام پنج ستون ذکر شده است که یکی از آنها زکات است و حتی قرآن عنوان می‌کند که افرادی که زکات پرداخت نمی‌کنند مشرک هستند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اولویت‌های مصرف زکات در کشور گفت: در مصرف زکات بعد از فقرا و مساکین اولویت با مسجد است و در این زمینه کمیته امداد امام خمینی(ره) در صورتی که زمینی برای مسجد آماده باشد آن را تاسیس می‌کند.

قرائتی افزود: زکات و برکت در قرآن هر کدام 32 بار تکرار شده است و می‌توان عنوان کرد که پیامد زکات برکت است و می‌توان به برکت آن اشاره کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به شرایط امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد: در امر به معروف و نهی از منکر باید از نزدیکان خود شروع کنید و در این زمینه اولویت‌های لازم نیز در نظر گرفته شود.

قرائتی با بیان اینکه قرآن نسخه تمام دردهای بشر است بیان کرد: مسئله سبک زندگی در قرآن به صورت کامل بیان شده است و مشکلات ما تنها دلیلش این است که از قرآن فاصله داریم.

وی درباره آداب میهمان در قرآن گفت: قرآن به مهمان اهمیت بسیاری داده است از جمله اینکه باید  بدون دعوت به مهمانی نرفت و یا اینکه باید پیش پای مهمان و مومن ایستاد.