دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

علت سپری شدن سریع - کند زمان کشف شد



علت سپری شدن سریع - کند زمان کشف شد

درک چگونگی پردازش زمان توسط مغز می‌تواند در آینده به محققان برای تغییر احساس افراد از زمان منجر شود.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اغلب افراد معتقدند که در هنگام شادی یا سرگرم بودن، زمان به سرعت سپری می‌شود و در شرایط استرس‌زا یا بیماری، زمان به کندی می‌گذرد.

محققان دانشگاه مینه سوتا نحوه چگونگی پردازش زمان توسط مغز را مورد بررسی قرار داده‌اند که نشان می‌دهد، سیستم عصبی مغز از مکانیسم زمانی خاصی برای شرایط متفاوت برخوردار است.

در این مطالعه، محققان گروهی از میمون‌ها را برای حرکت دادن چشم در بین چند نقطه در فواصل زمانی یک ثانیه‌ای آموزش دادند؛ پس از سه ماه تمرین حیوانات یاد گرفتند که چشمان خود را در فواصل 1.003 ثانیه و 0.0973 ثانیه بین دو نقطه حرکت دهند.

با استفاده از چندین الکترود، میزان فعالیت مغزی در سطح 100 نورون در بخش قشر اینترا پاریتال جانبی (LIP)‌ مغز میمون، بعنوان بخش مسئول حرکات چشم، مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که فعالیت نورون‌های مغزی در بین هر حرکت چشم در یک مسیر منظم کاهش می‌یابند که امکان پیش بینی زمان وقوع حرکت بعدی را برای محققان فراهم می‌کند.

میزان کندتر کاهش فعالیت نورون ها منطبق با تخمین طول بیش از یک ثانیه و میزان سریعتر کاهش فعالیت به معنای طول بیش از یک ثانیه است.

این مطالعه همچنین می‌تواند علت سپری شدن سریع یا کند زمان را در شرایط مختلف توضیح دهد؛ بطور مثال در شرایط استرس‌زا میزان ترشح آدرنالین در بدن فرد افزایش چشمگیری پیدا می‌کند که این هورمون باعث کندتر شدن فعالیت عصبی و به تبع آن احساس سپری شدن کندتر زمان می شود.

این یافته شاید بتواند در آینده برای دستکاری ذهنی و تجربه سفر در زمان مورد استفاده قرار بگیرد./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
مشخص کردنِ زمان سپری شده در نمودارهای ویزیو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف علت بدخلقي دوران نوجواني



دانشمندان تغييرات در ناحيه نرمه جلويي مغز انسان که مسوول کنترل محرک هاي انگيزشي، قضاوت و تصميم گيري نوجوان است را توجيه مناسبي براي رفتارهاي عجيب اغلب نوجوانان در اين سنين مي دانند.

 

بدخلقی نوجوان

 

دانشمندان علت بد خلقي، خود خواهي، بي ملاحظگي و تند مزاجي نوجوانان را به اين شکل توجيه مي کنند که رشد مغز انسان در نوجواني کندتر از رشد بدن اوست.

 

در گذشته روانشناسان علت خصوصيات ناخوشايند رفتاري دوران نوجواني را تغييرات هورموني بدن مي دانستند. در حالي که تحقيقات جديد که با روش تصويربرداري از مغز انسان انجام شده است حاکي از تغييرات وسيع ساختمان مغر انسان در نوجواني و اوايل جواني است.

 

بدخلقی نوجوان

 

به گزارش روزنامه اعتماد، در اين تحقيق که در انستيتو ملي سلامت روان Bethesda انجام شد، فرآيند رشد 400 کودک تحت نظارت قرار گرفت. به اين صورت که هر دو سال يک بار از مغز آنها تصويربرداري به عمل مي آمد.

 

با مطالعه نتايج به دست آمده مشخص شد در فرآيند رشد انسان به تدريج سلول هاي مغز درگير جوان سازي مي شوند و به طور مداوم مغز انسان در حال تجديد و تغيير است به طوري که فرد تا سن 22-20 سالگي سالانه يک درصد از سلول هاي خاکستري مغز خود را از دست مي دهد.

 

بدخلقی نوجوان

 

دانشمندان تغييرات در ناحيه نرمه جلويي مغز انسان که مسوول کنترل محرک هاي انگيزشي، قضاوت و تصميم گيري نوجوان است را توجيه مناسبي براي رفتارهاي عجيب اغلب نوجوانان در اين سنين مي دانند.

 

آنها معتقدند در اين مرحله از زندگي مغز نوجوانان مانند اسفنجي عمل مي کند که درگير يادگيري است و عدم کنترل محرک هاي دروني باعث بروز رفتارهاي ريسکي مانند روي آوردن به مواد مخدر، الکل و سيگار مي شود.