دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

طعم شیرین ترس ماهی ها!



 

ترس , ترس ماهی

 

محققان سنگاپوری در تلاش برای شناسایی ماهیت ترس، موفق به شناسایی ماده اسرارآمیزی شده اند كه ماهی ها در زمان جراحت از خود منتشر كرده و ترس سایر ماهی ها را برمی انگیزند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این تركیب شیمیایی نوع خاصی از قند وجود دارد كه در پوست ماهی به وفور یافت می شود.

هنگامی كه یك ماهی مجروح می شود، قطعاتی از این قند موسوم به «سولفات کندرویتین» (chondroitin sulfate) برای هشدار به دیگر ماهی های نزدیك می پردازد.

سولفات کندرویتین یكی از اجزای اصلی پوست ماهی ها بوده و تجزیه آن كه توسط آنزیم ها در زمان جراحت اتفاق می افتد، كلید معمای ۷۰ ساله در مورد طبیعت علامت هشدار برای دیگر ماهی ها است.

این پژوهش جدید نشان داد كه علامت ترس و این قطعات قند در بخش خاصی از مغز ماهی گورخری ثبت شده است. این منطقه در مركز پردازش بوی پیاز بویایی شامل یك طبقه مرموز از سلول های عصبی حسی شناخته شده به عنوان سلول های کریپت است.

به گفته محققان این سلول های عصبی احتمالا مسوول شناسایی علامت قندی هشدارآمیز است.

این یافته ها نشانگر یك گروه جدید از بوها برای ماهی بوده و همچنین به توضیح چگونگی تكامل احتمالی این علامت خطر كه هیچ مزیتی برای فرستنده آن ندارد، كمك می كند.

این قطعات قند در زمان جراحت به طور طبیعی آزاد شده و ماهیهای دیگر می توانند این بو را استشمام كرده و از صحنه فرار كنند.

با این حال، این معما هنوز كاملا حل نشده چرا كه ماهی ها به ماده منتشر شده از ماهی های گونه دیگر واكنش زیادی نشان نمی دهند. به نظر می رسد كه قطعات كندرویتین از عطرهای متفاوتی برخوردار بوده و از این رو محققان اكنون قصد دارند به آزمایش امكان واكنش مشابه دیگر ماهی ها نسبت به قطعات قند ماهی گورخری بپردازند.... /  خبرگزارى ایسنا



ویدیو مرتبط :
طعم شیرین خیال ( تریلر )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماهی کباب بندری، طعم خوش جنوبی



ماهی کباب بندری , طرز تهیه ماهی کبابی

با اینكه كباب ماهی یكی از لذیذترین غذاهاست اما به دلایل نامشخصی، زیاد بین مردم ایران جا نیفتاده و طرفدار ندارد. كباب ماهی بسیار سریع آماده می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. اگر از ماهی فیله مانند شیر یا ازون‌برون استفاده می‌كنید ماهی را خرد كرده و به سیخ بكشید. اگر هم از ماهی درسته استفاده می‌كنید چاره كار استفاده از توری كباب‌پز است. در صورتی كه توری در دسترس ندارید، چند سیخ كباب باریك را به موازات هم روی منقل چیده و ماهی را روی آن كباب كنید. فقط لازم است كه سیخ‌ها را كمی چرب كنید تا ماهی به آن نچسبد.

مواد لازم برای 4 نفر:

 فیله ماهی  یك كیلو، خرد كرده
 روغن مایع  یك‌چهارم پیمانه
 آبلیمو  6 قاشق غذاخوری
 آب پیاز  6 قاشق غذاخوری
 زعفران دم كرده  4 قاشق غذاخوری
نمك و فلفل قرمز به میزان لازم


روش تهیه اول:
1- روغن، آبلیمو، آب پیاز و زعفران را مخلوط كرده و حسابی روی آن نمك و فلفل بپاشید.
2- تكه‌های ماهی را كاملا خشك كرده و داخل مایه روغن بریزید و حداقل یك ساعت صبر كنید تا ماهی طعم بگیرد.
3- ماهی‌ها را به سیخ كشیده و روی زغال كباب كنید تا هر دو طرف آن برشته و طلایی شود.

روش تهیه دوم:
1- به جای زعفران تركیب زردچوبه، فلفل قرمز و پودر سیر استفاده كنید. در این صورت آب پیاز را حذف كنید.
2- چون احتمال دارد ماهی هنگام جدا شدن از سیخ خرد شود، بهتر است آن را به همان صورت سرو كنید.
3- چند ثانیه قبل از برداشتن ماهی كبابی از روی آتش، كمی كره آب شده روی آن بمالید.

منبع : banoo.shahrmajazi.com