دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

طراحی دستگاهی برای تراش سنگهای قیمتی/ کاهش قیمت تمام شده سنگ



طراحی دستگاهی برای تراش سنگهای قیمتی, سنگهای قیمتی,

در حالی که سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی تراش داده شده به کشور وارد می شوند، پژوهشگران مرکز رشد پارک علم و فناوری استان مرکزی دستگاه تراش این نوع سنگها را در فاز نیمه صنعتی عرضه کردند که می تواند به صورت اتوماتیک انواع برش ها را روی سنگهای قیمتی اعمال کند.

علی زاهد انارکی-  افزود: این دستگاه، یک دستگاه چند منظوره برای تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی و شامل دستگاه های نگین ساز، برش و فرم دهنده در یک دستگاه واحد است.

وی با بیان اینکه تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی به صورت اتوماتیکی صورت می گیرد، اظهار داشت: این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که فرآیند تراش سنگها که در کارگاه های تراش توسط 16 نیروی انسانی صورت می گیرد به طور همزمان انجام خواهد داد.

مجری طرح با اشاره به نحوه عملکرد این دستگاه خاطرنشان کرد: با قالب هایی که بر روی این دستگاه نصب شد، می توان تراشهای بیضی، مربع، مستطیل و همچنین اشکال خاص را بر روی سنگها در ابعاد مختلف از 3 تا 15 میلیمتر ایجاد کرد.

انارکی تراش انبوه سنگهای قیمتی در یک روز را از جمله قابلیت های این دستگاه نام برد و یادآور شد: این نوع دستگاه قادر است 200 تا 700 نگین را با توجه به ابعاد آنها در روز تراش دهد. این امر موجب کاهش قیمت تمام شده سنگها می شود.

این محقق با بیان اینکه این دستگاه به تولید نیمه صنعتی رسیده است، ادامه داد: علاوه بر این دستگاه دیگری برای تراش هنری سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی عرضه شد. این دستگاه ساب و برش سنگها را انجام می دهد ولی ساخت نگین با دست صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه برای تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی طراحی شده است، خاطر نشان کرد: این دستگاه قادر به تراش سنگهای نیمه قیمتی مانند عقیق، فیروزه، کوارتز که سنگهای نیمه شفاف هستند، است.

انارکی با بیان اینکه این دستگاه قادر به تراش دامله (قوسی) بر روی سنگها است، اضافه کرد: سنگهای قیمتی مانند الماس و یاقوت به دلیل شفاف بودن ترش های زاویه ای دارند و کمتر برش قوسی برای این نوع سنگها انتخاب می شود. از این رو از برنامه های آینده این پروژه ساخت و بومی سازی دستگاه برش زاویه ای برای نگین های قیمتی و شفاف است.

تراش زاویه بر روی الماس

وی با اشاره به اهمیت این دستگاه توضیح داد: حدود 3 تا 4 میلیارد دلار سنگهای قیمتی به صورت قاچاق به ایران وارد می شود در حالی که به جز تراش فیروزه که در مشهد انجام می شود، سایر سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی که بر روی انگشترها سوار می شوند وارداتی است.

مجری طرح دستگاه تراش سنگهای قیمتی، ایران و عربستان را جزء کشورهای پر مصرف سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی توصیف کرد و ادامه داد: این در حالی است که تراش این سنگها در کشور صورت نمی گیرد ولی در کشوری مانند هند با استفاده از این دستگاه ها، 20 میلیون نفر خود اشتغالی ایجاد شده و سالانه 20 تا 25 میلیارد دلار صادرات از این طریق عاید این کشور می شود.

وی با تاکید بر اینکه با استفاده از این دستگاه می توان در مناطق روستایی و دور افتاده طی 5 تا 6 سال آینده 4 تا 5 میلیون شغل ایجاد کرد، گفت: علاوه بر این در حال حاضر استفاده از سنگهای مصنوعی به طور وسیعی گسترش یافته است و میزان هزینه تراش این سنگها همانند سنگهای قیمتی است که با توسعه دستگاه تراش سنگهای قیمتی می توان بازار گسترده ای در اختیار داشته باشیم.

انارکی با اشاره به لزوم حمایت بخشهای دولتی از صنعت سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، افزود: در حال حاضر به صورت محدود سنگهای نیمه قیمتی در کشور تراشیده می شود و بیشتر آنها به صورت عمده از کشور چین وارد می شود که این امر به دلیل صنعتی سازی نشدن این صنعت در ایران است./خبرگزاری مهر

 


ویدیو مرتبط :
جمهوری اسلامی ایران و آموزش تراش سنگهای قیمتی در تاجیکستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی



صنایع دستی سنگی, تراش سنگهای قیمتی, هنرهای سنتی

یکی از صنایع دستی تزیینی- کاربردی ایران " تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی" نام دارد. سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی به سنگهایی از قبیل زمرد، آماتیس، عقیق، فیروزه، یشم و... اطلاق می گردد. این سنگها که در ایران به وفور یافت می شود پس از تراش و نشاندن آن در رکابی از طلا یا نقره دارای ارزش افزوده زیادی خواهند بود. تراش آن ها با یک دستگاه تراش برقی انجام می گیرد.

 

پس از دادن فرم مورد نظر به سنگ آن را پولیش (براق ) نموده و در زینت آلاتی از قبیل انگشتر، گردنبند، دستبند ، گوشواره و... جای می دهند. تحقیقاتی در مورد خواص درمانی سنگها نیز صورت گرفته که خود باعث رونق این هنر می گردد. سنگها به صورت خام ( به اصطلاح هنرمندان این رشته زنده) از معدن تهیه شده و پس از درنظرگرفتن الگو یا طرح پیش بینی شده تراش می خورد. تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی و صادرات آن یکی از ارقام بالای صادرات غیرنفتی را شامل می شود.

 

تراش دادن سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی با ابزار و وسایل مخصوص برای استفاده در زیور الات ،ظروف زینتی و اشیاء تزئینی متفاوت دیگر یکی از رشته های صنایع دستی است.

 

کانی‌های قیمتی: سنگ‌ها و کانی‌هایی که دارای خصوصیاتی از جمله زیبایی رنگ، شفافیت، کمیاب بودن و دوام و سختی بالا بوده و شامل الماس، زمرد، یاقوت سرخ، یاقوت کبود، توپاز و بریل هستند. به این گروه اصطلاحاً احجار کریمه می‌گویند.

 

کانی‌های نیمه‌قیمتی:
آن قسم از کانی‌ها و سنگ‌هایی که فاقد تمام و یا قسمتی از خصوصیات سنگ‌های قیمتی بوده لیکن اغلب به دلیل زیبایی رنگ مورد توجه هستند. .

 

تاریخچه
طبق نظر باستان شناسان و مورخین ، استخراج معادن در ایران ، از هزاره ی پنجم ق.م رواج داشته و گویا مس برای اولین بار در ایران مورد استفاده قرار گرفته است .
در ابتدا سنگهای قیمتی به علت كمیابی و زیبایی ، نظر مردم را جلب نمود و جادوگران و رمالان از این توجه مردم استفاده كردند.آنان ضمن بیان خواص جادویی برای هر یك از سنگها و سوء استفاده از بی اطلاعی مردم، با فروش آنها به کسب منافع نا مشروع خود اقدام نمودند.


به‌کارگیری گوهر به‌طور سنتی در کشور ما که تاریخی چند هزارساله دارد از همان آغاز تاریخ، معمول بوده است. آبادانی کشور، ثروتمند بودن و علاقمندی مردم این سرزمین به زندگانی پرتجمل و باشکوه، توأم با زیبایی‌پسندی، همواره گوهرها و زیورها را مورد توجه مردم ایران قرار داده است.

 

صنایع دستی سنگی, تراش سنگهای قیمتی, هنرهای سنتی

 

مواد اولیه
از گذشته تا به امروز سنگهای قیمتی ونیمه قیمتی متنوعی به عنوان سنگهای زینتی مورد استفاده قرار می گیرد. تراش هر کدام از این سنگها با توجه به سختی و وزن مخصوص آن متفاوت است. در تراش سنگ از انواع نمونه های قیمتی و نیمه قمیتی چون الماس ، لعل، یاقوت، مروارید، زمرد، فیروزه، عقیق و یشم استفاده می شود.

 

ویژگی‌هایی که باعث می‌شود یک ماده معدنی یا غیر معدنی، در رده کانی‌ها و سنگ‌های گرانبها جای گیرد عبارتند از:
1- سرشت زیبایی ، درخشش و جلای دلپسند
2- استحکام
3 - کمیاب بودن
4 - رنگ و شفافیت و نمود
5 - ساخت و بافت
6 - قابلیت تراش و پردازش
7- قابلیت حمل و نقل

 

ابزار و تجهیزات
1- دستگاه برش سنگ
2- دستگاه تراش الماسه
3- دستگاه پرداخت
4- دستگاه سنباده
5- دستگاه براق کننده
6- دستگاه فرز
7- مته الماسه جهت ایجاد طرح روی سنگ
8- تجهیزات حفاظتی نظیر: گوشی و عینک
9- انواع مختلف سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی

 

روش كار:
تراش صفحه ای
تراش ساده
تراش مرکب

 

1- تراش صفحه ای در مورد سنگها و بلورهای گرانبها و شفاف اعمال می شود که تراش هرچه بیشتر صفحات سبب جلای بهتر و رنگ آمیزی جالب تر در نگین می شود.


2- تراش ساده بفرم یک صفحه صاف و یا انحناءدار است که قسمت بالای آن گنبدی شکل است. این تراش برای سنگهای عقیق و سنگهای مات است.


3- در تراش مرکب قسمت بالای نگین دارای یک صفحه بزرگ و مسطح و قسمت پایین دارای صفحات متعددی است. یا برعکس قسمت پایین از یک صفحه و قسمت بالا از صفحات متعدد تشکیل یافته است.

 

صنایع دستی سنگی, تراش سنگهای قیمتی, هنرهای سنتی

 

مراحل تولید
سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی را به روش های متفاوتی می توان تراش داد. امروزه برای تراش این سنگها در جهان دستگاههای مدرن وپیشرفته بسیاری ساخته شده است . ولی هنوز هم در بعضی از مناطق ایران از جمله استان قزوین این کار به روش نیمه سنتی انجام می گیرد .


برای تراش سنگهای قیمتی ونیمه قیمتی وآماده کردن آنها برای کاربردهای تزئینی باید ابتدا سنگ مورد نظر تهیه شود.
بعد از تهیه سنگ ، با استفاده از دستگاه برش ،سنگ را به صورت مکعب مربع ویا مستطیل برش می دهند. البته ضخامت و اندازه این مکعب بسته به نوع تراش مورد نظر است.

 

پس از اینکه سنگ به شکل مورد نظر تبدیل شد ، آن را با استفاده از نوعی صمغ طبیعی بر سر یک چوب حصیر مانند و کوتاه می چسبانند .چسباندن سنگ نیز باید بگونه ای باشد که اگر سنگ رگه ویا طرحی داشته باشد درست در مرکز سنگ و مرکز چوب قرار گیرد .(در واقع این تکه چوب برای نگه داشتن سنگ به هنگام کار با دستگاه تراش مورد استفاده قرار می گیرد .)

 

پس از این مرحله با استفاده از دستگاه تراش و البته با توانایی و دقت هنرمند تراش مورد نظر به سنگ داده می شود .
برای پرداخت نهایی کار از سمباده های مختلف وهمچنین بعضی مواد جلا دهنده استفاده می شود (.به طور مثال در گذشته آجر پخته را پودر می کردند و داخل آب می ریختند و سنگ را داخل این مایع می زدندو سپس با استفاده از نوعی پلاستیک ضخیم و کشیدن آن بر روی سنگ ، آن را جلا می دادند.)
منبع:iran-eng.com