دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

شواهد «کنجکاوی» از منطقه آبی در مریخ



اکتشافات مریخ‌نورد ناسا,وجود آب در مریخ

شواهد «کنجکاوی» از منطقه آبی در مریخ

کاوشگر کنجکاوی موفق به کشف شواهدی از آب در مریخ شده است.

به لطف اکتشافات مریخ‌نورد ناسا که از زمان فرود در دهانه گیل سیاره سرخ در ماه اوت 2012 به بررسی و کاوش مشغول بوده، تصویری از مریخ باستانی در ماه‌های اخیر قابل مشاهده شده است.

این اعلانات بسیار کوچک بودند، اما اخیرا در کنگره علوم سیاره‌ای اروپا در کنار هم ارائه شده و شواهد قانع‌کننده‌ای از مرطوب بودن مریخ در گذشته دور ارائه کرده است.

در چندین بخش کنفرانس که از هشتم تا 13 سپتامبر(17 تا 22 شهریور) در لندن برگزار شده بود، دانشمندان جزئیات جالبترین یافته‌های مریخ را که پیش از آغاز سفر طولانی آن به سوی کوه شارپ در ژوئیه سال جاری بدست آمده بودند، ارائه کردند.

ملیسا رایس از موسسه فناوری کالیفرنیا اظهار کرد که آنها می‌دانستند در مریخ یک محیط قابل سکونت وجود داشته که در آن آب قابل آشامیدن بوده است.

وی در مورد سنگهایی که اوایل امسال کاوشگر کنجکاوی مورد بررسی قرار داده، صحبت کرد که شواهدی از امکان برخورداری مریخ از حیات میکروبی را شناسایی کرده بود.

یکی از این سنگها گلسنگی بوده که کنجکاوی آن را حفاری کرده است. محققان در این سنگ کانی‌های رسی را شناسایی کردند که به معنی ایجاد آن با آب یا تغییر قابل توجه آن با این مایع است.

به تصور دانشمندان، گلسنگ در جایی شکل گرفته که آب مانند چشمه آرام بوده و شاید مکان مناسبی برای بقا و تولیدمثل میکروبها بوده است. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
رودخانه در مریخ - شواهد پیدایش آب در مریخ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدیدترین تصاویر کنجکاوی از سطح مریخ



پس از فرود موفقیت آمیز مریخ نورد کنجکاو بر روی همسایه سرخ زمین، این کاوشگر به تازگی تصاویر زیبایی از این سیاره به زمین ارسال کرده است.

محققان ماموریت کنجکاوی در ناسا با استفاده از فناوری های تصویری، تصاویر پانارومای 360 درجه شفافی را برای علاقمندان منتشر کرده اند.

این کاوشگر از 2 دوربین دوقلوی ناوبری موسوم به NavCam برای تهیه تصاویر باورنکردنی که نشان دهنده از زمین پوشیده از ریگ و فندقی رنگ است، استفاده کرده اند.

 

 مریخ,تصاویر مریخ,سیاره مریخ,تصاویر جدید از مریخ

 محققان ناسا در حال تماشای تصاویر جدید کاوشگر مریخ

کنجکاوی با صرف هزینه هنگفت 2.5 میلیارد دلاری ناسا  16 مرداد ماه بر روی مریخ فرود آمد.

 

 مریخ,تصاویر مریخ,سیاره مریخ,تصاویر جدید از مریخ

کنجکاوی تصاویر جدیدی از زمین مریخ به زمین ارسال کرد
 
طی دو سال آینده کنجکاوی از کوه ها بالا می رود و از دهانه ها پایین می پرد، سنگها و نمونه خاکهای منطقه را جمع می کند تا نشانی برای وجود حیات ارگانیسمهای میکروسکوپی پیدا کند. این آخرین فصل از تلاشهای بلند مدت برای کشف این مسئله است که آیا در تاریخ اولیه مریخ حیاتی وجود داشته است یا خیر.
 

   مریخ,تصاویر مریخ,سیاره مریخ,تصاویر جدید از مریخ

 تصویری جدید از مریخ
 
سفر به مریخ  566 کیلومتر بود و دشوارترین بخش آن فرود تلقی می شد، چرا که کنجکاوی حدود یک تن وزن دارد و مهندسان روش جدیدی برای پایین کشیدن آن و فرود روی سطح مریخ ابداع کردند. آخرین مریخ نوردهایی که روی این سیاره مریخ فرود آمدند " روح" و "فرصت" بودند که در کیسه هوا پیچیده شده بودند.
 

   مریخ,تصاویر مریخ,سیاره مریخ,تصاویر جدید از مریخ

 تلاش کنجکاوی برای یافتن نشانه ای از حیات در مریخ
 
کنجکاوی با سوخت هسته ای کار می کند، ابعاد یک خودرو کوچک را دارد و با ابزارهای علمی چون ایستگاه هواشناسی و دوربین مجهز است، این مریخ نورد همچنین یک بازوی رباتی مجهز به یک دریل الکتریکی است که می تواند نمونه سنگها را در آزمایشگاه شیمی خود مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا وجود حیات در ارگانیسمهای میکروسکوپی یا میزان تشعشع خطرناک این سیاره مشخص شود.

 

  مریخ,تصاویر مریخ,سیاره مریخ,تصاویر جدید از مریخ

 ارسال این نتایج به ناسا می تواند به درک بهتر خطراتی که فضانوردان در سفر آینده به مریخ با آن رو به رو می شوند کمک کند.... / خبرگزاری مهر