دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

شنود گریه مرگ ستاره بلعیده شده در ابرسیاه چاله!



 شنود گریه مرگ ستاره بلعیده شده, ستاره

تیمی از ستاره‌شناسان دانشگاه میشیگان موفق به شناسایی گریه مرگ یك ستاره بلعیده شده توسط یك ابرسیاه‌چاله شدند.

سیاه چاله سوئیفت J1644+57 در فاصله 3.9 میلیارد سال نوری در صورت فلكی اژدها كه پس از شناسایی توسط ماهواره سوئیفت ناسا به این نام شناخته شده است، در پی گذر یك ستاره عبوری آن را با نیروی گرانش شدید خود به درون گودال كشیده و ستاره را از هم متلاشی كرده است.

ستاره شناسان ابتدا بر این تصور بودند كه این نشانه یك انفجار عادی پرتو گاما است اما كم رنگ شدن تدریجی این نشانه با هیچ كدام از یافته‌های پیشین از پرتوهای منتشر شده از یك منبع مطابقت نداشت.

رصد نزدیكتر و دقیقتر این جسم با تلسكوپ‌های پرتو ایكس سوزوكو و XMM-Newton در نهایت نشان دادند كه این نشانه ضعیف و دوره‌یی از لحاظ فركانس با زیرترین نت ردیز برابر است.

چنین علائمی پیش از این از سیاه‌چاله‌های كوچكتر دیده شده بود و تصور می‌شد كه آنها از ماده‌ای سرچشمه می‌گیرند كه در حال بلعیده شدن توسط سیاه چاله است اما یك نشانه مشابه چندی پیش تنها یكبار از یك ابرسیاه چاله در كهكشانی در فاصله 576 میلیون سال نوری دیده شد كه جرم آن بیش از یك میلیون برابر خورشید است.

به گفته محققان این كشف می‌تواند به آنها اطلاعات بیشتری را برای درك طبیعت سیاه‌چاله‌ها و آزمایش نظریه نسبیت انشتین در زمانی كه جهان با نمونه امروزی بسیار متفاوت بود، ارائه كند.

ستاره عبوری در زمان نزدیك شدن به این سیاه چاله با نیروی جزر و مدی قدرتمند روبرو و از هم پاشیده شده است. مقداری از گاز این ستاره به درون سیاه چاله كشیده شده و یك صفحه یكپارچه را در اطراف آن تشكیل داده است. داخلی‌ترین بخش این صفحه تا دمایی در حدود میلیون‌ها درجه حرارت دیده كه به انتشار پرتوهای ایكس منجر می‌شود. در همین زمان، این صفحه از طریق فرآیندهایی كه اطلاعات كمی در مورد آنها وجود دارد به انتشار جت‌های ماده هدایت شده به سمت مخالف عمود بر صفحه می‌پردازند.

این جت‌ها با سرعت نزدیك به 90 درصد سرعت نور، مواد را در كنار محور چرخنده سیاه چاله پرتاب می‌كنند.

اطلاعات محققان نشان داده كه نوسان سیاه چاله در هر 3.5 دقیقه تكرار شده كه به معنی وجود یك صفحه یكپارچه در 3.5 میلیون تا 9.3 میلیون كیلومتری از مركز سیاه چاله است. مسافت دقیق این صفحه به سرعت چرخش سیاه چاله بستگی دارد.

به گفته این ستاره‌شناسان، این علائم به ارائه اطلاعات در مورد اعماق سیاه چاله پرداخته كه تاثیرات نسبیت در آن بسیار شدید است./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
بلعیده شدن یک ستاره توسط سیاه چاله

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ثبت چرخه تولد و مرگ ستاره ها در میان کهکشان آندرومدا (+عکس)



 

 

ثبت چرخه تولد و مرگ ستاره ها در میان کهکشان آندرومدا

 

از این رو مطالعه بر روی آندرومدا روشی مناسب برای آشکار کردن برخی از اسرار ستاره ای نهفته در قلب راه شیری و همسایه اش خواهد بود که این ماموریت به دو تلسکوپ هرشل و نیوتن سپرده شده است.

 

تلسکوپ های قدرتمند فضایی هرشل و XMM نیوتن با تمرکز بر روی کهکشان زیبای آندرومدا موفق به ثبت تصویری ترکیبی و خارق العاده از چرخه عظیم حیات ستاره ها از لحظه تولد تا زمان نابودی آنها شده اند.

 

به گزارش مهر، تلسکوپ هرشل نسبت به نور فروسرخ حساس بوده و می تواند ابرهای سرد گازها و غبارهایی که زادگاه ستارگان به شمار می روند را به خوبی ببیند و در مقابل تلسکوپ نیوتن توانایی مشاهده پرتوهای ایکس را داشته و نشانه های به جا مانده از پدیده های خشن کیهانی و مرگ ناشی از انفجارهای مهیب ستاره ها را به ثبت برساند.

 

آندرومدا به گونه ای کهکشان دوقلوی راه شیری به شمار می رود، این کهکشان بخشی از گروه محلی است و در فاصله ای در حدود 2.5 میلیون سال نوری قرار گرفته است و مانند راه شیری، یک کهکشان مارپیچی به شمار می رود.

 

از این رو مطالعه بر روی آندرومدا روشی مناسب برای آشکار کردن برخی از اسرار ستاره ای نهفته در قلب راه شیری و همسایه اش خواهد بود که این ماموریت به دو تلسکوپ هرشل و نیوتن سپرده شده است.

 

بخشهایی از این تصویر ترکیبی که به تلسکوپ هرشل مرتبط است به رنگ نارنجی دیده شده و جزئیات دست کم پنج حلقه متحد المتمرکز از غبارهای ستاره زا را به خوبی آشکار کرده اند.

 

این حلقه ها وسعتی برابر ده ها هزار سال نوری دارند و به گفته محققان دانشگاه گنت در بلژیک این اولین باری است که چنین وضوح تصویری از این حلقه های غباری به دست آمده است.

 

تلسکوپ XMM نیوتن تلسکوپ پرتو ایکس مدارگرد اروپا است که در سال 1999 به فضا پرتاب شده است و می تواند با جذب طول موجهای کوتاهتر نور شاهد رویدادهای خشونت آمیز ستاره ها در زمانی باشد که عمر آنها رو به پایان گذاشته و در حال انفجار و نابودی هستند.

 

بر اساس گزارش بی بی سی، تصاویر آبی رنگ در تصویر ترکیبی بالا نشانه هایی از مرگ ستاره ها در آندرومدا هستند که نیوتن آنها را به چشم دیده و صدها منبع پرتو ایکس ناشی از این رویدادها را در میان کهکشان آندرومدا به ثبت رسانده است./عصرایران