دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

شناسایی گونه جدید میمون رنگارنگ با صورتی شبیه جغد



شناسایی گونه جدید میمون رنگارنگ با صورتی شبیه جغد
محققان اظهار داشتند که یک گونه جدید میمون که رنگهای مختلفی روی تن آن وجود داشته و صورتش شبیه جغد بوده در آفریقا شناسایی شده است.به گزارش خبرگزاری مهر، این گونه جدید که به طور محلی به نام lesula شناخته می شوند در کنگو، آفریقا کشف شده است.
این میمون صورتی شبیه به جغد دارد اما رنگ نشیمنگاه آن با تمام گونه های شناسایی شده متفاوت است، چرا که این قسمت از بدن این میمونها آبی رنگ است.محققان نتایج تحقیقات خود را در رابطه با شناسایی این گونه جدید میمون در مجله PLoS ONE منتشر کرده اند.

گونه جدید میمون, گونه های میمون

 Lesula، گونه رنگین میمون که در آفریقا کشف شده است
محققان در این تحقیق نوشته اند که قسمت آبی رنگ این میمون با تمام گونه های شناسایی شده میمونها متفاوت است.
این گونه از میمون با نام علمی  Cercopithecus lomamiensisنامگذاری شده و در بخشهای دور افتاده مرکز کنگو و در جنگها زندگی و از ساقه برگ ، میوه ها و شکوفه گلها تغذیه می کند.
کشف این گونه جدید در یکی از دورافتاده ترین نقاط جنگلهای کنگو صورت گرفته که تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته بود.
طی 28 سال گذشته این دومین بار است که یک گونه جدید میمون در آفریقا شناسایی شده است.
اگرچه محوطه 17 هزار کیلومتر مربعی که این میمون خجالتی در آن شناسایی شده دارای درختان انبوهی نیست اما محققان هشدار دادند که این میمون به علت شکار بی رویه در معرض انقراض است.
محققان خواستار کنترل برای شکار و ایجاد یک محوطه حفاظت شده برای این گونه شده اند.
جان هارت از محققان این تحقیق اظهار داشت: چالش متصدیان حفظ منابع طبیعی کنگو درحال حاضر حفاظت از این گونه جدید میمون و سایر حیات وحشی است که در این منطقه کشف شده است، چرا که تعداد این گونه بسیار محدود است و به شدت در معرض انقراض ظرف چند سال آینده قرار دارند.

گونه جدید میمون, گونه های میمون

یک جفت میمون Cercopithecus lomamiensis جوان

 گونه جدید میمون, گونه های میمون

 گونه جدید میمون Lesula در زیستگاه طبیعی خود در کنگو

    خبرگزاری مهر


ویدیو مرتبط :
کشف گونه ای از انسان که بسیار شبیه میمون بود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شناسایی گونه اسرارآمیز «مورچه دیوانه»



شناسایی گونه اسرارآمیز «مورچه دیوانه»

محققان حشره‌شناسی موفق به تعیین نام علمی برای حشره تهاجمی موسوم به مورچه دیوانه «راسبری» شدند.

این گونه مورچه با طول سه میلیمتر و رنگ قهوه ای مایل به قرمز نخستین بار در سال 2002 میلادی در هوستون آمریكا شناسایی شد.

این حشره بصورت كلونی‌های بسیار بزرگ مشاهده شده و تمایل زیادی به تجمع در اطراف تجهیزات الكترونیكی و سیم‌ها دارد.

حشره شناسان به تازگی موفق به شناسایی ارتباط آنها با گونه موسوم به Nylanderia بعنوان یكی از شایع ترین گونه های مورچه ساكن شمال آمریكا شده اند.

«جان لاپولا» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه تاوسون خاطر نشان می كند: تحقیقات زیادی بر روی این گروه بزرگ از مورچه ها انجام شد، با این وجود محققان موفق به شناسایی دقیق این گونه نشدند؛ این گونه تنها بر اساس نام كاشف آن، «تام راسبری»، به نام مورچه دیوانه راسبری (Rasberry) نامگذاری شدند.

نمونه مورچه دیوانه راسبری با دیگر نمونه های Nylanderia از لحاظ داده های ژنتیك و اندازه گیری طول بدن مورد مقایسه قرار گرفت كه شباهت هایی بین دو گونه N. fulva‌ و N. pudens مشاهده شد، اما تنها فرق این دو در اندام تناسلی نوع نر حشره بود.

بر اساس ویژگی ها و اطلاعات ژنتیكی، محققان دانشگاه تاوسون پس از یك دهه موفق به تعیین نام علمی برای این گونه شدند و نام Nylanderia fulva، گونه ساكن در برزیل و سایر مناطق آمریكای جنوبی برای این حشره انتخاب شد.

دانستن نام و طبقه بندی گونه مورچه مهاجم به محققان برای درك بهتر عملكرد این حشره در زیستگاه طبیعی خود كمك می كند. گام بعدی محققان بررسی دقیق تر به ساختار ژنتیكی مورچه دیوانه برای شناسایی زادگاه اصلی این حشره عنوان شده است.

نتیجه این تحقیق در مجله PLoS ONE‌ منتشر شده است./ایسنا