دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

شناسایی ژن عامل برخی ناباروری‌های مردان



دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا نوعی ژن عامل تعدادی از موارد ناباروری در مردان را کشف کرده‌اند.

محققان دریافتند جهش‌هایی در نوعی ژن موجود در کروموزوم X به نام TEX11 مسؤول تعداد زیادی از ناباروری‌های مردان است.

 

اخبار , اخبار علمی,شناسایی ژن ناباروری مردان,ژن های نابارور مردان


دانشمندان با مطالعه 275 مرد، سه جهش را در ژن TEX11 یافتند که به نظر می‌رسید عامل ناباروری آن‌ها باشد و منجر به یک درصد موارد آزواسپرمی می‌شود.
آزواسپرمی، اختلالی است که در آن تعداد اسپرم‌های مرد در مایع منی صفر می‌شود.
مردان دارای این اختلال دارای میل و عملکرد جنسی طبیعی هستند و فقط مشکل باروری دارند.

یک درصد مردان آزواسپرمی دارند که این اختلال علت ۲۰ درصد از ناباروری‌ها در مردان است.
نتایج این تحقیق دارای مضامین مهمی برای علم مشاوره ژنتیک ناباروری خواهد بود.

 

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
پولیپ رحم عامل ناباروری است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عامل اصلی ناباروری مردان



عوامل فیزیکی و شمیایی, کروماتین یا DNA ناهنجار اسپرم

عامل اصلی ناباروری مردان

یک دانشمند ایرانی دلیل اصلی ناباروری مردان را بی‌ثباتی ژنتیکی و صدمات DNA سلول‌های بدنی و جنسی مردان عنوان کرد.

به گزارش(ایسنا)، بی‌ثباتی ژنتیکی و صدمات DNA سلول‌های بدنی و جنسی مردان اغلب به صورت حذف‌های کوچک کروموزومی و تغییرات تعداد کروموزوم‌ها بروز می‌کنند که توسط دکتر حسین مُزدرانی- عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس- عامل اصلی ناباروری شناخته شده است.

به نظر این متخصص ایرانی که به عنوان یکی از برگزیدگان داخلی جشنواره تحقیقاتی بین‌المللی رویان معرفی شده است، نارسایی کروماتین اسپرم، ناباروری، انتقال حذف‌های کوچک کروموزومی و تغییرات در تعداد کروموزوم‌ها به نسل بعدی، می‌تواند به دلیل مواجهه با آلودگی محیطی، مواد شیمیایی و تشعشعات یون‌زای طبیعی یا ساخته دست بشری باشد.

وی عنوان می‌کند که در زندگی مدرن امروزی میزان مواجهه با آلودگی‌های محیطی، شیمیایی و پرتوهای یون‌زا در حال افزایش است تمامی این عوامل فیزیکی و شمیایی القاء کننده‌های بالقوه صدمه به DNA و سلول‌های جنسی هستند.

اسپرم انسان نیمی از مواد ژنتیکی را به نسل بعد منتقل می‌کند و کروماتین یا DNA ناهنجار اسپرم، به شکل نقص در چگالش (انقباض) زودرس، شکست‌های رشته DNA، حذف‌های کوچک کروموزومی و آنیوپلوییدی (تغییرات در تعداد کروموزوم) نمود پیدا می‌کند. در نتیجه صدمات خود به خودی یا القایی DNA، دلیل اصلی بی‌ثباتی ژنومی در ناباروری مردان به‌شمار می‌رود.

این مشاهدات هم‌چنین می‌تواند تأثیر به‌سزایی در بیماران سرطانی تحت پرتودرمانی، یا افرادی که به دلایل شغلی در معرض عوامل شیمیایی و فیزیکی القا‌کننده‌ صدمه به DNA هستند، داشته باشد.

در این پروژه بی‌ثباتی ژنومی که به صورت صدمه به DNA و تغییرات ژنی بروز می‌کند، فراوانی این صدمات در افراد نابارور، صدمات ژنومی القا شده با پرتو‌ها، ناهنجاری‌های ژنومی دخیل در باروری ناموفق و جنین‌های پیش از لانه‌گزینی و انتقال این ناهنجاری‌ها به نسل‌های بعدی مورد ارزیابی قرار گرفته و چندین تکنیک آزمایشگاهی جدید در این رابطه معرفی شده است.

دکتر حسین مزدرانی تا کنون 11 مقاله از این پروژه را در مجلات معتبر علمی دنیا مانند Reproduction به چاپ رسانده است./ایسنا