دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

شناسایی هویت افراد با پیگیری آدرس‌های اینترنتی



 

 

 

آدرس اینترنتی

 

 

 

به گفته یک کارشناس با پیگیری آدرس‌های اینترنتی شناسه‌دار می‌توان به هویت فرد ارسال‌کننده داده‌ها پی برد که این امر، فضای امنی در محیط سایبری ایجاد می‌کند.

محمد تمجیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به استفاده از دو نوع آدرس عددی و غیرعددی در اینترنت، اظهار کرد: آدرس‌های غیرعددی (URL) یا همان آدرس‌های مورد استفاده روزمره که به خاطر سپردن آن‌ها آسان است، در هنگام نقل و انتقال اطلاعات در شبکه، قابلیت محاسبه‌پذیری ندارند و این مساله یکی از ایرادهای وارده به URLها است.

وی با بیان این‌که macها و IPها از آدرس‌های عددی هستند، افزود: آدرس‌های mac سخت‌افزاری بوده و قابلیت تغییر ندارند و درواقع همانند شماره سریال توسط کارخانه سازنده به دستگاه‌های فعال در شبکه اختصاص داده می‌شود.

این کارشناس تصریح کرد: mac آدرس‌ها، محدوده مشخصی دارند و هر کارخانه‌ای در محدوده مشخص شده‌ای می‌تواند این آدرس‌ها را به دستگاه‌ها اختصاص دهد. به همین خاطر از IP آدرس‌ها به‌جای macها در شناسه‌دار کردن آدرس‌های اینترنتی استفاده می‌شود.

وی IPها را آدرس‌های عددی 32 بیتی متشکل از 4 جزء 8 بیتی عنوان کرد و گفت: IPها اعدادی هستند که توسط نقطه از هم جدا می‌شوند و هنگام ارسال داده برروی تمام دستگاه‌ها به‌عنوان آدرس مبدا ثبت شده و درواقع هویت اصلی فرستنده، داده‌هایی است که از رایانه‌ای با این آدرس ارسال می‌شود.

تمجیدی افزود: IP آدرس‌ها در تمام بسته‌هایی که کاربر از اینترنت ارسال می‌کند، ثبت می‌شود و در هر زمان قابلیت پی یری داشته و مشخص می‌کند که ارسال‌کننده داده چه کسی بوده است.

وی شناسه‌دار شدن IP آدرس‌ها را ابزاری برای تشخیص هویت فرد استفاده‌کننده عنوان و خاطر نشان کرد: شناسه‌دار شدن IP آدرس‌ها ورودی‌های غیرمجاز را به شبکه تشخیص داده و از این طریق می‌توان فردی را که ورود غیرمجاز برای استفاده از اطلاعات داشته است، شناسایی كرد و مورد پیگیری قضایی قرار داد.../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
سرقت هویت، جعل اسناد و مدارک با سرقت مدارک شناسایی افراد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شناسنامه دار شدن تمامی آدرسهای اینترنتی کشور / ثبت هویت IP آدرسها



 

 

 

اینترنت

 

 

معاون شرکت فناوری اطلاعات از آغاز بکار سامانه مدیریت آدرسهای اینترنتی کشور و اجرای طرح شناسنامه دار شدن بیش از 3 میلیون IP آدرس در کشور خبر داد و گفت: با راه اندازی این سامانه تمامی توزیع کنندگان IP ملزم خواهند بود بانک اطلاعاتی IP آدرسها را به روز رسانی و کامل کنند.

علی اصغر انصاری در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه تمامی IP آدرسهای اینترنتی در کشور شناسنامه دار خواهند شد گفت: پیش از راه اندازی این سامانه، مشخصات IP آدرسهایی که از موسسه رایپ - ثبت کنندگان منطقه ای آدرسهای عددی اینترنتی - دریافت می شد و نیز IP آدرسهای خصوصی که در داخل کشور مورد استفاده قرار می گرفت بطور کامل قابل شناسایی نبود اما با آغاز فعالیت سامانه آدرسهای عددی اینترنتی نابسامانیهای موجود در بحث مدیریت این بخش ساماندهی می شود.

وی با بیان اینکه برخی از جرائم اینترنتی در فضای سایبر به واسطه این نابسامانیها صورت می گیرد ادامه داد: با راه اندازی این سامانه، شرکتهایی که از ثبت کنندگان منطقه ای (RIPE)، آدرس عددی اینترنتی دریافت می کنند باید طبق فرم تعریف شده، اطلاعات مورد نیاز تمام IP ها را ارسال کنند.

انصاری با تاکید بر اینکه در فضای اینترنت، IP آدرس به منزله مشخصه هویتی است و باید مالک آن برای مباحث حقوقی، تجاری و مالی مشخص باشد اضافه کرد: الزامات قانونی و اجرایی لازم درباره اجرای سامانه مدیریت آدرسهای اینترنتی کشور تعریف شده و هماهنگیهای مورد نیاز با سازمانهای ذیربط نیز در حال انجام است.

اجرای طرح شناسنامه دار شدن بیش از 3 میلیون IP آدرس در کشور

وی افزود: با اجرا و پیاده سازی این سامانه از این پس IP آدرسها شناسنامه دار می شوند. به این معنی که مالک هر IP آدرس یا بلوک آدرس و حتی استفاده کننده نهایی آن هم مشخص می شود.

این مقام مسئول افزود: از آنجایی که در فضای سایبر بحث تراکنش های مالی و بحثهای احراز هویت وجود دارد بهتر است که IP  آدرس ها به نام فردی که از آن استفاده می کند باشد.

معاون شرکت فناوری اطلاعات با بیان اینکه این سامانه تمامی توزیع کنندگان، گیرندگان و مصرف کنندگان IP آدرسها را ملزم می کند که این آدرسها را در سامانه متما به ثبت رسانده و مشخصات آن را کامل کنند خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از 3 میلیون IP آدرس در کشور وجود دارد که شمار آن به کلی با تعداد کاربران اینترنت متفاوت است چرا که در ایران از IP آدرس های خصوصی هم استفاده می شود که این امر در دنیا متداول نیست.

وی با تاکید بر اینکه IP آدرس یک هویت و موجودیت در اینترنت است و برای معرفی شرکتهای بزرگ و متوسط توزیع کننده IP آدرس در کشور با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مکاتبه صورت گرفته است به مهر گفت: قرار است اطلاعات این شرکتها به طور در این سامانه به ثبت برسد و بعد از رفع مشکلات احتمالی تا سه ماه آینده، اجرای آن الزامی شود.

انصاری در مورد آیین نامه اجرای طرح شناسنامه دار شدن IP آدرسهای اینترنتی نیز گفت: جزئیات این آیین نامه برای تصویب به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارسال شده است و چندی پیش نیز کلیات آن به تصویب این کمیسیون رسیده بود.

IP آدرس یا شماره شناسایی هر کامپیوتر متصل به اینترنت

به گزارش مهر، آدرس IP شماره شناسایی هر کامپیوتر متصل به شبکه اینترنت است که شماره شناسایی هر کاربر اینترنتی نیز خواهد بود. به بیان ساده تر هر دستگاهی که در اینترنت وجود دارد یا به آن متصل است یک شماره شناسایی منحصر به فرد دارد که به آن آدرس IP یا  شماره IP گفته می شود.

آدرس آی پی را می توان با شماره تلفن های افراد در شبکه تلفن مقایسه کرد. البته تفاوت های زیادی بین آدرس آی پی و شماره تلفن ها وجود دارد. ولی همانند آن پیش شماره دارد و وقتی کامپیوتری متصل به شبکه اینترنت است، این آدرس انحصاری بوده و فقط در اختیار آن کامپیوتر قرار دارد.

تفاوت مهم آی پی آدرس با شماره تلفن ها در این است که چنانکه به هر دلیلی کامپیوتری که این شماره (IP) به آن تخصیص داده شده از شبکه اینترنت جدا شود (ارتباطش قطع شود) اینIP  آزاد شده و ممکن است به کامپیوتر دیگری تخصیص داده شود.

البته شماره IP برای کامپیوترهای سرور شبکه (کامپیوترهایی که به شبکه سرویس می دهند و شبکه را تحت نظارت مستمر خود دارند) و نیز کامپیوترهایی که به روشی غیر از روش شماره گیری تلفنی - دایل آپ- به اینترنت وصل هستند معمولا عددی ثابت بوده و تغییر نمی کند اما برای دیگر کامپیوترها، عددی متغیر است و در هر بار اتصال به اینترنت ممکن است این شماره عوض شود. یعنی هر بار که کاربر با شرکت ISP خود تماس می گیرد و از طریق آن به شبکه اینترنت وصل می شود، عددی جدید (از مجموعه شماره های IP آزاد در آن موقع) به کامپیوتر وی تخصیص داده می شود..../تحلیل:عصرایران