دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

شب‌های المپیك از چشم‌انداز فضا



شب‌های المپیك از چشم‌انداز فضا

هیچ یك از میلیاردها انسانی كه انتظار می‌رود به تماشای مسابقات المپیك 2012 لندن بنشینند، نمی‌توانند تصویر واضحی از لندن را از منظر آسمان داشته باشند، اما ماهواره Suomi NPP از موقعیت خود برای ثبت تصاویر زیبایی از شهرهای المپیكی استفاده كرده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

این تصاویر با استفاده از دوربین مادون قرمز VIIRS گرفته شده‌اند كه از دیگر سیستم‌های تصویربرداری در برابر نور تابیده شده از سطح مانند بازتاب نور ماه یا تصاویر متشر شده از زیرساخت‌های زمینی به آسمان حساس‌تر است.

در حالیكه بیشتر مسابقات در المپیك 2012 در نواحی بزرگتر لندن برگزار می‌شوند، چندین شهر اطراف نیز به میزبانی از مسابقات خواهند پرداخت. برای مثال مسابقات قایقرانی در مركز آب سفید دره لی، قایق‌رانی بادبانی در ویماوث و پورتلند، قایق‌رانی و پاروزنی در اتون دورنی و مسابقات دوچرخه‌سواری و دوچرخه‌سواری در كوهستان در هادلی فارم برگزار خواهند شد.

بیشتر دوربین‌های ماهواره‌یی به نور روز برای بازتاب سطح زمین و در آشكارساز خود نیاز دارند تا بتوانند مانند یك دوربین عادی به ثبت تصویر بپردازند یا بر شناسایی حرارتی اشكال مانند ابرهای سرد بالایی متكی هستند اما VIIRS از یك نوار روز- شب برخوردار بوده كه به آن اجازه می‌دهد تا نورهای بسیار كم‌رنگ را نیز ببیند. این دوربین می‌توان نور 100 هزار بار كم‌نورتر از حسگرهای نور مرئی را احساس كند.

از قابلیت این دوربین در ابتدا برای ثبت اطلاعات دقیق در مورد ساختار ابرها، برف و یخ در ساعات شب استفاده می‌شود.

تا پیش از سال 1973، تصاویر نورهای شبانگاهی آمریكا به طور محرمانه توسط ارتش نگهداری می‌شد، اما از آن زمان سازمان ملی اقیانوسی به پردازش تصویر برای بررسی تغییرات جمعیت و شهرنشینی در سیاره زمین و همچنین كمك به تعیین محل قطعی برق در آمریكا پرداخته است.

تصویر بزرگتر نشانگر نورها در دریای ایرلند، كانال انگلیس و دریای شمال بوده كه تركیبی از قایقهای ماهیگیری و آتش سكوهای نفتی و گازی نزدیك به ساحل هستند./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
چشم انداز کیهانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چشم انداز دریاچه های فوق العاده زیبا / عکس


چشم انداز دریاچه های زیبا