دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

سیستم ایمنی بدن زنان قوی‌تر از مردان است



 

 

در حالی كه زنان قرن‌ها در جوامع مختلف دنیا بعنوان جنس ضعیف‌تر معرفی شده‌اند اما نتایج مطالعات جدید متخصصان بلژیكی نشان داده است كه زنان به طور ژنتیكی در برابر عفونت‌ها و سرطان‌ها مقاوم‌تر بوده و سیستم ایمنی قوی‌تری در مقایسه با مردان دارند.

به گزارش ایسنا، متخصصان دانشگاه «گنت» در بلژیك دریافته‌اند كه وقتی پای مقابله با بیماریها و عفونت‌ها به میان كشیده می‌شود زنان قوی‌تر از مردان هستند.

براساس گزارش روزنامه دیلی تلگراف، علت این مقاومت بیشتر وجود micro RNAs دربدن زنان است. micro RNAs، زنجیره‌های كوتاهی از RNA هستند كه روی كروموزوم X كدگذاری می‌شوند. از آنجا كه مردان فقط دارای یك كروموزوم X هستند، لذا در این زمینه متضرر شده‌اند در حالی كه زنان به دلیل جنسیت‌شان دارای دو كروموزوم X هستند و اگر ژن‌های روی یك كروموزوم خاموش شوند، كروموزوم دیگر این كمبود را جبران می‌كند.

آمارها در انسان و نیز در سایر پستانداران نشان می‌دهد كه جنس ماده عمر طولانی‌تری نسبت به جنس نر دارد و برای مقابله با عفونت‌ها و آسیب‌ها تواناتر است.

متخصصان معتقدند كه این تفاوت به دلیل وجود كروموزوم X در جنس ماده است كه در انسان حاوی 10 درصد از كل micro RNAs هایی است كه تاكنون در ژنوم انسان شناسایی شده‌اند.

این مطالعه به طور مفصل در مجله «بایواسیز» منتشر شده است.... / تحلیل : عصر ایران


ویدیو مرتبط :
چگونه سیستم ایمنی قوی داشته باشیم ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنان بیشتر از مردان بیخوابی دارند/ تأثیر بی‌خوابی روی سیستم ایمنی بدن



نتایج یک تحقیق جدید در هلند نشان می دهد که شب بیداری با ایجاد فشار فیزیکی روی سیستم ایمنی بدن تأثیرگذار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این تحقیق، مردانی که 29 ساعت بیدار مانده بودند نشان دادند که سطح سلولهای خونی سفید آنها که از آن با عنوان گرانولوسیت یاد می شود افزایش یافته است.

گرانولوسیت‌ها (Granulocyte) گروهی از گویچه‌های سفید هستند که در سیتوپلاسم خود گرانول دارند.

درحالی که سطح این سلولهای سفید خونی معمولا در طول یک روز عادی متفاوت است اما این نظم زمانی که فرد دچار کم خوابی یا بیخوابی می شود از بین می رود.

براساس اظهارات محققان بی خوابی یکی از عوامل ایجاد چاقی و بیماری های مزمنی چون دیابت و سرطان سینه است، اما باید در این رابطه تحقیقات بیشتری انجام شود تا مشخص شود که چگونه تغییرات سیستم ایمنی بدن می تواند بر ایجاد این بیماری ها تأثیرگذار باشند.

دستگاه ایمنی بخشی از بدن است که وظیفهٔ شناسایی سلول‌ها و مولکول‌های خودی را از بیگانه و از بین بردن یا بی‌خطر کردن آن‌ها را برعهده دارد.

از آنجا که این تحقیقات کوچک بوده است، تحقیقات بیشتری برای تصدیق نتایج این تحقیق لازم است.

محققان تعداد سلولهای سفید خونی 15 مردم جوان سالم را که کمتر از حد عادی خوابیده بودند و در شرایط کمبود خواب شدید قرار داشتند را بررسی کردند.

در طول این تحقق نمونه های خون هر سه ساعت برای یک دوره 48 ساله از شرکت کنندگان گرفته و بررسی شد.

نتیجه این تحقیقات در مجله خواب منتشر شده است.

بر طبق دپارتمان سلامتی و خدمات انسانی آمریکا در سال 2007، حدود 64 میلیون آمریکایی از کمبود خواب رنج می‌برند. زنان بی‌خواب 1.4 برابر مردان بی‌خواب هستند.

سه نوع بی‌خوابی تاکنون شناخته شده‌است: بی‌خوابی گذرا بین چند روز تا یک هفته طول می‌کشد و ممکن است دلیل آن استرس باشد. بی‌خوابی حاد به بی‌خوابی اطلاق می‌شود که بین سه هفته تا شش ماه است. بی‌خوابی مزمن به بی‌خوابی بیش از یک سال اطلاق می‌شود و ممکن است برای حواس فرد اختلالات جدی ایجاد کند.... / خبرگزاری مهر