دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

سنگ‌هایی که سریع‌تر از نور حرکت می کنند



سنگ‌هایی که سریع‌تر از نور حرکت می کنند

برخی دانشمندان اعتقاد دارند که با توجه به شتاب سرعت انبساط جهان, می توان انتظار روزی را داشت که ستاره ها با سرعتی بالاتر از سرعت نور به سوی مرزهای جهان حرکت کنند.

 آیا چیزی در این جهان وجود دارد که بتواند سریع‌تر از نور حرکت کند؟ بله. سرعت گسترش خود دنیا در نهایت از سرعت نور بیشتر خواهد شد. البته درک چگونگی این امر کمی پیچیده است، در نتیجه بهتر است از نقطه صفر داستان شروع کنیم: مهبانگ.

تقریبا 14 میلیارد سال پیش (دقیق‌تر، 13.8 میلیارد سال پیش)، جهان طی انفجاری عظیم متولد شد و تمام ماده و انرژی موجود در جهان به همه جهات ممکن پرتاب شد. به گفته دانشمندان، موج این انفجار اولیه هنوز دارد کهکشان‌ها را از هم دور می‌کند. دانشمندان چندین دلیل برای این ادعا دارند که اثر دوپلر یکی از آنهاست. با دور شدن دیگر کهکشان‌ها از ما، طول موج نوری که از آنها به ما می‌رسد دچار تغییر می‌شود؛ درست مانند تغییر بسامد صدای آژیر آمبولانسی که از ما دور می‌شود.

برای مثال، خوشه کهکشانی هیدرا در صورت فلکی مار آبی را با فاصله تقریبی 3 میلیارد سال نوری در نظر بگیرید. اخترشناسان فاصله زمین تا هیدرا را با نگاه کردن به نوری که از این خوشه کهکشانی به ما می‌رسد اندازه‌گیری کرده‌اند. وقتی از میان یک منشور به نور هیدروژن این خوشه کهکشانی نگاه می‌کنیم، می‌بایست چهار نوار مجزای قرمز، سبز-آبی، آبی-بنفش و بنفش دیده شوند. ولی هنگامی که نور خوشه هیدرا به زمین می‌رسد، نوارهای نور به سمت انتهای سرخ طیف نور (انتهای کم انرژی‌تر طیف) جابجا می‌شوند.

طول موج نور در طول سفرش در کیهان بیشتر می‌شود. هر چه نور بیشتر سفر کند، بیشتر کش می‌آید. و هر چه نور بیشتر به سمت سرخ طیف منتقل شده باشد، نشان دهنده این است که مسافت بیشتری را طی کرده است. مقدار این جابجایی با مفهومی به نام انتقال به سرخ اندازه گیری می‌شود، و به دانشمندان کمک می‌کند تا حرکت اجرام سماوی را در فضا اندازه گیری کنند. ولی هیدرا تنها خوشه ستاره‌ای دوردست نیست که انتقال سرخ را نشان می‌دهد. همه چیز در حال جابجایی است، چون کیهان در حال انبساط است. ساده‌تر این است که بگوییم که ما به این دلیل انتقال به سرخ را در خوشه کهکشانی هیدرا مشاهده می‌کنیم که هر چه فاصله یک کهکشان از ما بیشتر شود، سرعت دورتر شدن آن نیز بیشتر می‌شود.

فیزیکدانی به نام چارلز بنت از دانشگاه جانز هاپکینز عقیده دارد که هیچ مرزی برای سرعت انبساط جهان وجود ندارد. نظریه اینشتین که هیچ چیز نمی‌تواند از نور در خلا سریع تر حرکت کند، هنوز صادق است، چون خود جهان هنوز در حال انبساط است و فضا هم همان خلا است. بعضی کهکشان‌ها به حدی از ما دور هستند و به حدی سریع حرکت می‌کنند که نور آنها هیچ گاه به زمین نخواهد رسید. بنت می‌گوید: «مانند این است که در یک مسابقه 5 کیلومتر شرکت کنید، ولی هر چه بدوید مسیر هم طولانی‌تر شود. اگر سرعت انبساط مسیر از سرعت دویدن شما بیشتر باشد، هیچ گاه به مقصد نخواهید رسید».

منبع:خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
ثبت حرکت نور توسط سریع ترین دوربین دنیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فضاپیمایی که سریع‌تر از نور حرکت می‌کند



اخبار,اخبار علمی ,سفرهای فضایی

 

اخبار علمی - سفرهای بین‌ستاره‌ای آینده در چند هفته به جای چند قرن!
فضاپیمایی که سریع‌تر از نور حرکت می‌کند

دانشمندان ناسا در حال کار بر روی فضاپیمایی هستند که پس از تکمیل، با سرعت بیشتر از نور حرکت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، هارولد وایت و کارک ریدمیکر،‌ دانشمندان ناسا در حال کار بر روی طراحی یک فضاپیما با رانش پیچ و تابی موسوم به IXS Enterprise است که به آن توان سفر با سرعت بالاتر از نور را خواهد داد.

فضاپیمایی با این قدرت، امکان سفرهای فضایی میان‌ستاره‌ای را در عرض چند هفته به جای چند قرن مهیا خواهد کرد.

مفهوم کشتی با رانش پیچ‌و‌تابی به دنبال بهره‌برداری از یک راه گریز در نظریه نسبیت آلبرت اینشتین هستند که سفر سریعتر از نور را با انبساط فضا-زمان در پشت جسم و انقباض فضا-زمان در جلوی آن ممکن خواهد ساخت.

در این معما، فضای خالی پشت فضاپیما به سرعت منبسط شده و فضاپیما را به جلو می‌راند.

به گفته محققان، اگر این نظریه موفق شود، منجر به سرعتهایی خواهد شد که فضاپیما را طی دو هفته به کهکشان آلفا قنطورس خواهد رساند.

کهکشان آلفا قنطورس 4.3 سال نوری از زمین فاصله دارد.
اخبار علمی - ایسنا