دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

سحرخیزی ریشه در ژنتیک دارد



اخبار علمی,خبر های علمی,سحرخیزی

تحقیقات جدید شرکت فعال در حوزه علم ژنتیک نشان داده که تمایل به سحرخیزی تا حدی ریشه در ژن‌ها دارد.

به گزارش ایسنا، محققان این شرکت 15 ناحیه را در ژنوم انسان شناسایی کرده‌اند که با سحرخیزی مرتبط هستند و از آن جمله می‌توان به هفت منطقه اشاره کرد که با ژنهای تنظیم‌کننده ریتم شبانه‌روزی بدن مرتبطند.

ریتم شبانه‌روزی بدن به دوره‌های 24 ساعته فعالیت کنترل شده توسط مغز گفته می‌شود که به بدن در مورد خواب، آگاهی داده و به تنظیم سایر فرآیندهای زیستی بدن کمک می‌کند.

اختلال در این چرخه با خستگی سفر ناشی از سفر با هواپیما مرتبط بوده و پیش از این در اختلالات خواب، افسردگی و حتی چاقی دخیل شناخته شده بود. اما تا چندی پیش تحقیقات در مورد این چرخه تنها به تجربیات بر روی حیوانات و چند پژوهش کوچک انسانی محدود شده بود.

محققان برای این پژوهش به جمع‌آوری اطلاعات از حدود 90 هزار نمونه پرداختند که دی‌ان‌ای خود را درون نمونه بزاق ارسال کرده بودند. آن‌ها سپس از شرکت‌کنندگان یک سوال ساده پرسیدند که آیا آن‌ها خود را یک فرد سحرخیز می‌دانند یا شب‌بیدار.

محققان پاسخ‌های این تحقیق را با اطلاعات دی‌ان‌ای شرکت‌کنندگان مقایسه کرده و توانستند حضور جهش‌های جفت باز منفرد موسوم به چندریختی تک‌نوکلئوتید در افرادی که خود را سحرخیز می‌دانستند، بررسی کنند.

آن‌ها دریافتند که برخورداری از یکی از 15 تنوع ژنتیکی شانس سحرخیز بودن فرد را بین پنج تا 25 درصد افزایش می‌دهد. زنان بیشتر احتمال داشت که سحرخیز باشند (48.4 درصد به نسبت 39.7 درصد مردان) و افراد بیش از 60 سال بیشتر از افراد زیر 30 سال تمایل داشتند که سحرخیز باشند.

اما تفاوت میان سحرخیز یا شب‌بیدار بودن به این سادگی‌ها نیست. این یک صفت مستمر مانند قد بدن یا اندازه پا است. تنها دو شماره کفش یا قد وجود ندارد و در کنار افراد بسیار قد بلند یا کوتاه، افراد متوسط هم وجود دارند. این که ریتم شبانه‌روزی بدن، خود را چگونه نشان می‌دهد، به عواملی مانند نور خورشید و دما و همچنین ژنها بستگی دارد.

همچنین ریتمهای شبانه‌روزی انطباق‌پذیر هستند؛ برای همین است که انسان‌ها می‌توانند در شیفت‌های شب کار کرده یا خستگی ناشی از پرواز در آن‌ها زیاد بطول نینجامد.

به گفته محققان، پژوهش بزرگی مانند این می‌تواند اعتماد محققان را به اهمیت آماری تاثیر ژنتیک بر ریتم شبانه‌روزی بدن افزایش دهد.

این در حالیست که نتایج این تحقیق هنوز ثابت نکرده که این تنوع ژنتیکی بر اختلالات خواب، افسردگی یا چاقی تاثیر دارند. برای تائید وجود یک ارتباط علت و معلولی باید تحقیقات بیشتر در جمعیت‌های دیگر و همچنین پژوهش‌های حیوانی انجام شود.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
‫سحرخیزی=موفقیت بیشتر‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیماری‌های روانپزشکی ریشه جسمی دارد



رئیس انجمن روانپزشکان ایران با‌انتقاد از این که هنوز هم اطرافیان برخی بیماران، بیماری روانپزشکی را نوعی انگ و عیب می‌دانند، اظهار کرد: این در حالی است که بیماری روانپزشکی هم نوعی بیماری جسمی است که بر اثر تغییراتی در بدن و مغز ایجاد می‌شود و ۸۰ درصد درمان‌های روانپزشکی به روش دارویی درمان می‌شود.

 

احمد جلیلی، رئیس کنگره سالانه انجمن روانپزشکان ایران با بیان این‌که انگ‌زدایی از بیماران روانپزشکی و اتانازی از موضوعات مطرح در کنگره است، اظهار کرد: مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بروز بیماری‌های روانی در جامعه موثر است، اما تشخیص بموقع و درمان زودهنگام مانع از مزمن شدن بیماری و خروج فرد از حلقه مولد می‌شود.

 

بیماری روانی

 

وی با بیان این‌که بیماری روانپزشکی هم نوعی بیماری جسمی است، گفت: به عنوان مثال در افسردگی، اضطراب، ‌اسکیزوفرنی و بیماری‌های دوقطبی تغییرات بیوشیمیایی در درون بدن و ریزساختارهای نوروترنسمیترها (واسطه‌های شیمیایی) ایجاد می‌شود که با دارودرمانی برطرف می‌شود.

 

رئیس انجمن روانپزشکان ایران با بیان این‌که هم‌اکنون ۸۰ درصد درمان‌های روانپزشکی دارویی است، افزود: بیماری‌های روانپزشکی نباید مخفی و به تابو مبدل شود.

 

دکتر جلیلی درباره اتانازی (قتل از روی ترحم) هم گفت: این پدیده ریشه در سوگندنامه بقراط دارد.در حال حاضر در هلند و بلژیک این موضوع جنبه قانونی پیدا کرده است، در حالی که در کشورهایی مثل ایالات‌متحده آمریکا و استرالیا غیرقانونی است

 

وی گفت: ‌مرگ‌های مغزی در کشور به لحاظ حقوقی، قانونی و اخلاق پزشکی قابل بحث است.دکتر محمد اربابی دبیر علمی کنگره هم با بیان این‌که در جامعه دید خوبی نسبت به بیماران روانپزشکی وجود ندارد، افزود: بسیاری از افراد از پذیرش بیماران روانپزشکی خودداری می‌کنند و آنان از بسیاری از حقوق‌های اجتماعی خود محرومند.

 

بیماری روانی

 

وی درباره اتانازی هم گفت: با وجود درمان‌های پیشرفته برای بیماری‌های صعب‌العلاج هنوز عده‌ای حاضر به تحمل رنج ناشی از بسیاری از بیماری‌ها نیستند و این به عهده پزشک است که با توجه به فرهنگ حاکم و شرایط اجتماعی این خواسته را بپذیرد یا نه.

 

دبیر علمی کنگره سالانه انجمن روانپزشکان با بیان این‌که می‌توان از ارث به عنوان عوامل موثر در بروز بیماری‌های روانپزشکی یاد کرد، افزود: چنانچه والدین به اسکیزوفرنی مبتلا باشند احتمال ابتلای فرزندان ۱۲ درصد است که البته این میزان در اختلالات خلقی و شخصیتی متفاوت است.

 

اربابی به وجود ۲ نوع درمان ریشه‌کنی و کنترل اشاره کرد و یادآور شد: برخی از بیماری‌های روانپزشکی نظیر افسردگی کاملا درمان و برخی نظیر اسکیزوفرنی و اختلالات دوقطبی تحت کنترل خواهند بود.