دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

سبزی‌های جنوب تهران به علت آبیاری با فاضلاب انسانی سرشار از املاح و ویتامین‌ها هستند!



 

 

سبزی‌های جنوب تهران

 

بر این اساس فقر املاح و ویتامین‌ها در محصولات كشاورزی و سبزی‌های جنوب تهران مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و این محصولات تمام املاح، ویتامین‌ها و خواص لازم را دارند و فقط برای از بین بردن آلودگی‌های میكروبی آنها باید به صورت بهداشتی شست و شو شوند.

 

فارس: مدیر كل سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: آبیاری سبزی‌های جنوب تهران را با فاضلاب انسانی تكذیب نمی‌كنیم اما این نوع آبیاری باعث رشد سریعتر و غنی‌تر شدن سبزی و محصولات كشاورزی از نظر املاح و ویتامین‌ها شده است.

 

كاظم ندافی در پاسخ به این پرسش كه آیا سبزی‌ها و محصولات كشاورزی جنوب تهران به علت آبیاری با فاضلاب آلودگی میكروبی دارند یا نه افزود: با توجه به استفاده از كودهای حیوانی در سبزیكاری‌ها به طور كلی آلودگی میكروبی سبزی های جنوب تهران را پذیرفته‌ایم و به همین علت هم وزارت بهداشت دستورالعمل شست و شوی بهداشتی سبزی و میوه‌ها به خصوص سبزی‌هایی مانند كاهو كه خام خورده می‌شوند را تدوین و بارها از طریق رسانه‌ها به مردم آموزش داده است.

 

وی ادامه داد: پیش فرض اولیه ما این است كه همه سبزی‌های جنوب تهران آلودگی میكروبی دارند و در هر شرایط توصیه اكید ما رعایت دستور العمل شست‌و‌شوی بهداشتی سبزی‌ها به خصوص سبزی‌هایی كه خام خورده می‌شوند است و با توجه به اینكه آ‌بیاری سبزیكاریها با فاضلاب انسانی را هم در برخی جاها داریم رعایت این دستورالعمل اهمیت بیشتری پیدا می‌كند.

 

*آلودگی سبزی و میوه‌ها به فلزات سنگین هنوز تأیید نشده است

 

ندافی گفت: استفاده از كودهای حیوانی از گذشته متداول بوده و هنوز هم هست البته گاهی از كودهای انسانی هم استفاده می‌شود، در مورد كودهای شیمیایی و آلودگی سبزی‌ها و میوه‌ها به مواد شیمیایی از جمله فلزات سنگین تحقیقات ما نشان می‌دهد این نوع آلودگی در تمام انواع سبزی و میوه‌ها نیست و آلودگی همه این محصولات به فلزات سنگین هنوز به تأیید منابع موثق نرسیده است.

 

* آبیاری با فاضلاب انسانی سبزی و میوه‌ها را از نظر املاح و ویتامین غنی می‌كند

 

مدیر كل سلامت محیط و كار وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش كه آیا ممكن است به علت فقر خاك، سبزی و میوه‌های برخی مناطق از جمله جنوب تهران از نظر املاح و ویتامین‌ها فقیر باشند، توضیح داد: این موضوع كه این محصولات ممكن است ارزش غذایی نداشته باشند هم مورد تأیید وزارت بهداشت نیست زیرا به علت آبیاری زمین‌های كشاورزی به خصوص در جنوب تهران با فاضلاب انسانی محصولات آنها مواد مغذی بیش از حد لازم دارند و تجربه نشان داده كه آبیاری با فاضلاب انسانی باعث رشد 20 تا 30 درصد بیشتر از حد معمول محصولات كشاورزی از جمله گندم می‌شود.

 

وی ادامه داد:‌ بر این اساس فقر املاح و ویتامین‌ها در محصولات كشاورزی و سبزی‌های جنوب تهران مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و این محصولات تمام املاح، ویتامین‌ها و خواص لازم را دارند و فقط برای از بین بردن آلودگی‌های میكروبی آنها باید به صورت بهداشتی شست و شو شوند.

 

ندافی در پاسخ به این پرسش كه پس وزارت بهداشت آبیاری زمین‌های كشاورزی به فاضلاب انسانی را پذیرفته است گفت: استفاده از فاضلاب انسانی اگر از طریق عبور از تصفیه خانه باشد و پساب آن استاندارد ملی را داشته باشد مشكلی ندارد اما اگر غیر از این باشد اگر با آن برخورد كنیم، جمع آوری می‌شود.

 

وی ادامه داد:‌ توصیه ما این است كه آبیاری با فاضلاب انسانی برای سبزیكاری هایی كه سبزی‌های آنها خام خورده می‌شود، استفاده نشود اما ممكن است در جاهایی تخلف هم داشته باشیم . نوعاً در جاهایی كه از فاضلاب انسانی استفاده می‌شود تصفیه خانه و استاندارد ملی را دارد اما اینكه در جاهایی به صورت غیر مجاز از فاضلاب انسانی غیر تصفیه استفاده می‌كنند را هم تكذیب نمی‌كنیم. اما اگر باشد هم میزان آن گسترده نیست./عصرایران


ویدیو مرتبط :
سبزی و میوه جات تهران با طعم فاضلاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آبیاری سبزی‌ در تهران با آب فاضلاب



اخبار,اخبار اجتماعی , آبیاری سبزی‌

 

اخبار اجتماعی - آبیاری سبزی‌ در تهران با آب فاضلاب

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: سبزی در تهران در بسیاری مواقع با آب فاضلاب آبیاری می‌شود و در میوه‌ها باقیمانده سموم به حدی بالاست که نگران کننده شده است.

به گزارش فارس، حسینعلی شهریاری در همایش روز جهانی غذا در سالن اجلاس گفت: در حوزه غذا سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر و سیاست‌های غذایی در قالب برنامه پیش‌بینی شده است اما متأسفانه ما خوب قانون را می‌نویسم اما آن را به خوبی اجرا نمی‌کنیم چون آنهایی که می‌نویسیم ایده‌آل‌هایمان است اما در اجرا امکاناتش را فراهم نمی‌کنیم و قانون‌های زیبا روی کاغذ باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: طبق برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت باید ارسال اول سبد غذایی تهیه می‌کرد اما اکنون برنامه در حال اتمام است و به طور رسمی این سبد غذایی ابلاغ نشده است.

وی افزود: ما نمی‌دانیم اکنون چه چیزی را بخوریم که مشکلی نداشته باشد علت اینکه ‌آمار سرطان‌ها در کشور بالا رفته و سالانه صد هزار مورد جدید اضافه می‌شود یا بیماری قلبی  رتبه اول مرگ و میر را دارد نگران‌کننده است و از عوامل مؤثر در آن مواد غذایی است.

شهریاری گفت: با این وجود وقتی از ناسالم بودن مواد غذایی صحبت می‌شود عده‌ای صدایشان در می‌آید در تقلبات مواد غذایی مثلاً یک آبلیمو آنقدر تقلب زیاد شده که نمی‌توانیم یک آبلیموی تقلبی را از طبیعی تشخیص دهیم.

* جنجال روغن پالم و واردات بالای آن به کشور
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: با توجه به پیشرفت علم، تقلب هم پیشرفت کرده است و شناسایی تقلب‌ها ساده نیست همانگونه که در رابطه با روغن پالم دیدیم که چه جنجالی برپا شد ما وارد کننده بالایی هستیم اما چرا بهترین نوع این روغن را وارد نمی‌کنیم و بدون دستورالعمل و استاندارد آن را به مواد غذایی اضافه می‌کنیم.

وی افزود: با جنجالی شدن این موضوع که باعث بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود خیلی‌ها گفتند به صنایع لبنی ضربه می‌خورد اما وزارت بهداشت وظیفه دارد در مورد آنچه به سلامت ضرر می‌رساند اعلام نظر کند و وظیفه اصلی ما تأکید بر مواد غذایی سالم است اما متأسفانه لاپوشانی اینقدر زیاد می‌شود که سلامت به فراموشی سپرده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر روز نگرانی جدیدی برای مردم به وجود می‌آید گفت: در بسیاری از مواد غذایی تولید کنندگان شاید راهی برای درآمد و صادرات بیشتر پیدا می‌کنند در مورد سوسیس و کالباس نیز وقتی صحبت شد برخی‌ها گلایه کردند ما در مورد خمیر مرغ صحبت‌های ضد و نقیضی وجود دارد که در چه نوع و در کجا باید استفاده شود.

شهریاری افزود: ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و سلامت انسان‌ها باید برایمان مهم باشد و باید مواد غذایی سالم تهیه شود اینکه دستگاه‌های زیادی درگیرند را ایده‌آل نمی‌دانم سازمان‌های متولی زیادی در حوزه غذا وجود دارد که باعث می‌شود متولی کامل ‌آن نباشند.

وی افزود: باید مسئولیت‌ها و وظایف را مشخص کرد تا کسانی که مسئولند بازخواست شوند اینکه چند دستگاه متولی وجود دارد و بعد هیچ کس پاسخگو نیست مناسب نخواهد بود.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: از وزیر بهداشت می‌خواهم در دولت در رابطه با سازمان غذا و دارو بازنگری لازم را داشته باشد چرا که وجود دستگاه‌های متعدد، شرح وظایف و پاسخگویی را مخدوش می‌کند.

وی گفت: تولید محصولات ارگانیک طبق برنامه باید به 25 درصد برسد اما هنوز محقق نشده و در بسیاری مواقع سبزی در تهران با آب فاضلاب آبیاری می‌شود و در میوه‌ها باقیمانده سموم بالایی وجود دارد این سموم نگران کننده است.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: تقلب و قاچاق نیز زیاد است سموم به صورت قاچاق بر مقادیر زیادی وارد کشور می‌شود و اینکه چطور ممکن است که برای تجویز دارو نسخه می‌خواهیم اما برای سموم، مجوز نمی‌خواهیم.

وی افزود: در صنایع غذایی مرغ، ماهی قزل‌آلا و هر چه می‌خوریم شک و تردید وجود دارد نمی‌خواهم مردم را بترسانم اما سبک زندگی اسلامی و تغذیه در سیاست‌ها تأکید شده است و آنقدر به فست‌فود روی آورده‌ایم که این نیز باید اصلاح شود.
اخبار اجتماعی - فارس