دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

سامانه شناسایی ریزگردهای فضایی+ عکس



اخبار,اخبار علمی,ریزگردهای فضایی

محققان آلمانی سامانه ای طراحی کرده اند که ذرات فضایی مخرب برای جو زمین و ماهواره های فضایی را شناسایی می کند و هشدار می دهد. تخمین دانشمندان این است که 20.000 نوع ریز گرد مضر به قطر 10 سانتی متر در حال چرخش به زمین برخورد می کنند..

متوسط سرعت این ریز گردها 25000 کیلومتر(15.500 کیلومتر) در ساعت است و تهدید اصلی آنها این است که یا تخریب کننده جو زمین اند و یا به ماهواره های فضایی را آسیب می زنند.


برای پیشگیری از این ریزگردها دولت آلمان با تخصیص 25 میلیون یورو از سازمان فضایی آلمان درخواست کرده است که سیستمی را بسازد تا این ریزگردهای فضایی  در حالی که دور زمین میچرخند را ردیابی کنند.

موسسهFraunhofer Institute for High Frequency Physics and Radar Techniques  بر اساس تجربه ای که در ساخت رادارهای تصویری و ردیاب دارد این سیستم را خواهد ساخت.

دکتر آندرس برنر رئیس این تیم تحقیقاتی می گوید که ساخت چنین سیستمی راداری فضایی بسیار پیچیده خواهد بود.

کار TIRA این است که تصاویر با کیفیت بالایی از تک تک ریزگردها با استفاده از کنترل های مکانیکی تهیه کند.

برنر می گوید: «ویژگی خاص این سیستم این است که به صورت الکترونیکی کنترل می شود بنابراین میتواند با سرعت زیادتری از نو جهت دهی شود و این ویژگی آن به این دلیل است که سیستم از قطعات سبکی تشکیل شده است».

محققان امیدوارند از این سیستم به عنوان زنگ خطری در جهت حفاظت از ماهواره های در حال چرخش در فاصله 300 تا 3000 کیلومتری استفاده کنند. همچنین می توان به کمک این سیستم ذراتی را که وارد جو کره زمین می شوند را مشاهده کرد.

همچنین گفته می شود سیستم GESTRA یکی از چندین راه بالقوه در جهت بر طرف کردن مشکلات ذرات فضایی است.

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
شناسایی قطعات اصلی خودرو با ارسال بارکد به سامانه پیامک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فضاپیمای بدون سرنشین ژاپن که به ایستگاه فضایی رسید(+عکس)



 

 

فضاپیمای بدون سرنشین ژاپن که به ایستگاه فضایی رسید

 

این فضاپیما حامل 5 تن مایحتاج لازم شامل غذا و تجهیزات علمی است. Htv2 که همچنین با عنوان "کوتونتوری 2" (به معنی لک لک سفید) شناخته می شود دومین فضاپیمای بدون سرنشینی است که آژانس فضایی ژاپن (Jaxa) پرتاب کرده است.

فضاپیمای بدون سرنشین ژاپن پنجشنبه شب به ایستگاه فضایی بین المللی رسید و طی یک عملیات پیچیده با موفقیت به آن متصل شد.

 

به گزارش مهر، فضاپیمای بدون سرنشین Htv2 ژاپن که روز یکشنبه 22 ژانویه پرتاب شده بود پنجشنبه شب (27 ژانویه) به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) رسید و پس از یک مانور چند ساعته توسط "کاترین کولمن" از ناسا و "پائولو نسپولی" از آژانس فضایی اروپا، دو تن از فضانوردان ساکن ایستگاه به بازوی روباتیک ISS متصل شد.

 

این فضاپیما حامل 5 تن مایحتاج لازم شامل غذا و تجهیزات علمی است. Htv2 که همچنین با عنوان "کوتونتوری 2" (به معنی لک لک سفید) شناخته می شود دومین فضاپیمای بدون سرنشینی است که آژانس فضایی ژاپن (Jaxa) پرتاب کرده است.

 

این فضاپیما در فاصله 5 کیلومتری ایستگاه فضایی متوقف شد و طی یک عملیات پیچیده که از مراکز کنترل زمینی ناسا در آمریکا و Jaxa در ژاپن و همزمان توسط ایستگاه فضایی کنترل می شد با موفقیت به بازوهای روباتیک متصل شد.

 

براساس گزارش آنسا، 15 فوریه نیز دومین فضاپیمای خودکار آژانس فضایی اروپا که Atv2 نام دارد و به "یوهانس کپلر" تقدیم شده است به سوی ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب خواهد شد.

 

آژانس فضایی روسیه نیز در سال جاری 19 فضاپیما به مقصد ISS پرتاب خواهد کرد که از این تعداد 7 پرتاب همراه با سرنشین بوده و 12 پرتاب مواد مورد نیاز ایستگاه شامل آب و مواد غذایی را حمل خواهند کرد./عصرایران