دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

سازمان فضایی، ماهواره شریف را تحویل نگرفت!



 ماهواره شریف ست,ماهواره جدید ایران


سازمان فضایی، ماهواره شریف را تحویل نگرفت!

در حالی که براساس اعلام دانشگاه صنعتی شریف قرار بود امروز ساعت 14 بعدازظهر ماهواره «شریف ست» ساخت محققان این دانشگاه برای پرتاب به سازمان فضایی ایران تحویل داده ‌شود، این برنامه بدون اطلاع قبلی لغو شد.

به گزارش ایسنا، خبرنگاران رسانه‌ها که در پی دعوت روابط عمومی دانشگاه شریف برای شرکت در مراسم به محل دانشگاه مراجعه کردند از طرف نگهبانی دانشگاه که از ورود آنها به دانشگاه جلوگیری کرد در جریان لغو این مراسم قرار گرفتند و علی رغم اعلام پیش خبر برگزاری این مراسم در رسانه‌های گروهی نه دانشگاه صنعتی شریف و نه سازمان فضایی ایران هیچ گونه اطلاع رسانی‌ در خصوص لغو این برنامه نکرده بودند.

دکتر روستاآزاد، رییس دانشگاه صنعتی شریف در پی تماس تلفنی خبرنگار ایسنا با تاکید براینکه مسوولان دانشگاه یک ساعت قبل از شروع برنامه که قرار بود در ساعت 14 امروز در دانشکده مهندسی برق برگزار شود از کنسل شدن آن مطلع شدند، درخصوص دلایل این موضوع گفت: سازمان فضایی یک ساعت قبل از شروع برنامه از دانشگاه خواست کرد که برنامه رونمایی و تحویل آن را کمی به تاخیر بیندازد.

روستاآزاد در پاسخ به خبرنگار ایسنا که نظر وی را در خصوص اظهارات رییس روابط عمومی سازمان فضایی در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری ها مبنی بر این که «ساخت این ماهواره هنوز به اتمام نرسیده و دانشگاه در زمینه اطلاع رسانی تخلف کرده و هیچگونه مکاتبه ای در این زمینه با سازمان نشده است» اظهار داشت: اجازه بدهید در این زمینه اظهارنظری نکنم!

رییس دانشگاه صنعتی شریف پیش از این در توضیح ماهواره «شریف ست» که وظیفه عکسبرداری با قدرت تفکیک بالا را داراست، گفته بود: وجه تمایز عمده این ماهواره با ماهواره‌های پرتاب شده قبلی تهیه عکس رنگی با قدرت تفکیک بسیار بالا است. «شریف ست» علاوه بر سنجش از راه دور، می‌تواند از فاصله 350 تا 500 کیلومتری از بخش‌های مختلف زمین عکس رنگی RGB با دقت کمتر از 10 متر تهیه و به ایستگاه زمینی مخابره کند.

وی وزن این ماهواره را کمتر از 50 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: ماهواره «شریف ست» پس از پرتاب در مدار لئو و ارتفاع 350 تا 500 کیلومتری از سطح زمین قرار می‌گیرد.

رییس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه با بیان اینکه ماهواره «شریف ست» جزو طرح‌های ملی به شمار می‌رود، اظهار کرد: زیرساخت‌های این ماهواره با همت و کمک بیش از 150 نفر از دانشجویان، دانش آموختگان و استادان دانشگاه تهیه شده است و ساخت آن نیز حدود پنج سال به طول انجامیده است.

به گفته روستا آزاد به دلیل ایجاد زیرساخت‌های لازم، ماهواره‌های بعدی در بازه زمانی کمتر از دو سال قابل ساخت است.

رییس دانشگاه صنعتی شریف در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر سفارش‌هایی در زمینه ساخت ماهواره از داخل و خارج از کشور به دانشگاه صنعتی شریف پیشنهاد شده است که پس از پرتاب «شریف ست»، ساخت ماهواره‌ای دیگر در دستور کار دانشگاه قرار می‌گیرد.

قرار است این ماهواره با ماهواره بر بومی سفیر B1 به فضا پرتاب شود. 

/ایسنا


ویدیو مرتبط :
شبکه ارتباطی ماهواره ای سازمان فضایی اروپا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بذرپاش حکم جدیدش را تحویل نگرفت



 

 

بذرپاش حکم جدیدش را تحویل نگرفت

 

مهرداد بذرپاش که به طور ناگهانی از ریاست سازمان ملی جوانان و معونت ریاست جمهوری برکنار شد ، طی حکمی از سوی محمود احمدی نژاد ، به جرگه مشاوران وی رفت.

یک مقام آگاه در سازمان ملی جوانان در این باره به خبرنگار عصرایرن گفت:عصر روز یکشنبه ، پس از کش و قوس های فراوان ، سرانجام بذرپاش از کابینه احمدی نژاد بیرون رفت ، اما دقایقی بعد ، رئیس جمهور حکم مشاور اجتماعی را برای او صادر نمود. با این حال ، بذرپاش بدون گرفتن این حکم ، از ریاست جمهوری خارج شد و به خانه اش رفت.

وی افزود: به همین خاطر خبر حکم جدید بذرپاش رسانه ای نشد تا زمانی که وی این حکم را تحویل بگیرد.

این منبع نزدیک به بذرپاش در پاسخ به سوالی خبرنگار عصرایران درباره علت اصلی برکناری بذرپاش گفت: مهرداد بذرپاش ، از یاران حلقه نخست احمدی نژاد بود و در دو انتخابات گذشته ریاست جمهوری نیز ، نقش بسزایی در پیروزی احمدی نژاد داشت.

با این حال ، در دوران همکاری وی با دولت های نهم و دهم ، اختلافاتی بین او و تیمش ، با مشایی و جریانش شکل گرفت که طبق معمول برنده این اختلافات نیز مشایی بوده است ، به گونه ای که ابتدا بذرپاش از مدیرعاملی کارتل بزرگ اقتصادی سایپا کنار گذاشته و به سازمان ملی جوانان  منتقل شد و در همان اثنا ، پنبه حضورش در هیات مدیره سایپا نیز زده شد.

وی مدعی شد: در سازمان ملی جوانان نیز ، مشایی ، سعی در اعمال نظر داشت که همواره با مخالفت های بذرپاش مواجه بود و سرانجام وقتی موضوع به احمدی نژاد منتقل شد ، رئیس جمهور در حمایت از مشایی ، تصمیم گرفت به حضور بذرپاش در کابینه دهم خاتمه دهد.

وی درباره جانشین بذرپاش نیز گفت: تا این لحظه ، حضور خانم فرحناز ترکستانی در راس سازمان به طور جدی مطرح است اما هنوز حکمی برای کسی صادر نشده است...../تحلیل:عصرایران