دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ساده‌ترین ساعت جهان، جایگزین احتمالی کیلوگرم



ساده‌ترین ساعت جهان,دستگاه جدید محاسبه زمان

ساده‌ترین ساعت جهان، جایگزین احتمالی کیلوگرم
دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی موفق به ساخت ساده‌ترین ساعت جهان بر مبنای یک اتم شده‌اند.به گفته محققان، این دستگاه جدید محاسبه زمان می‌تواند به یک شیوه جدید در تعریف جرم نیز منجر شود.
علاوه بر آن، این دستاورد نشان داده که محققان ممکن است در آینده بتوانند ساعت‌های عجیب‌تر بر مبنای ضدماده یا حتی بدون نیاز به ذرات را بسازند.
اساسا، تمام ساعت‌ها زمان را با تکیه بر بخش‌هایی می‌سنجند که یک رفتار را با الگوهای منظم تکرار می‌کنند. برای مثال یک سال با زمانی که زمین مدار خود را به دور خورشید کامل می‌کند، تعریف می‌شود.
دقیق‌ترین ساعت‌ ها در حال حاضر ساعت‌های اتمی هستند که بر چگونگی تغییر اتم‌ها بین دو سطح خاص انرژی تکیه دارند.

در اصل، این ساعت‌ها بر حداقل دو ذره که یکی هسته یک اتم و دیگری یک الکترون که بین دو سطح مختلف انرژی به جلو و عقب می‌پرد، تکیه دارند.

محققان با استفاده از این واقعیت که ماده می‌تواند در هر دو حالت ذره و موج وجود داشته باشد، دریافتند که می‌توان زمان را با شمارش نوسانات یک موج ماده اندازه‌گیری کرد.
فرکانس یک موج ماده 10 میلیارد برابر بالاتر از نور مرئی است.
دانشمندان این ساعت را مانند یک ساعت کامپتون که از پاندول و چرخ ساعت برخوردار بوده، معرفی کرده‌اند چرا که مبتنی بر فرکانس یک موج ماده کامپتونی است. آنها دو شیوه شناخته‌شده را برای ساخت این ساعت استفاده کرده‌اند.

در نسبیت، زمان برای اجسام در حال حرکت آهسته‌تر شده، به طوری که برای مثال یک اتم سزیم که دور شده و دوباره بازمی‌گردد، جوانتر از یک اتم ایستا است.
ساعت کامپتون هنوز 100 میلیون بار کم دقت‌تر از بهترین ساعتهای اتمی امروز بوده اما شاید بتوان آنرا به یک سطح مشابه ارتقا داد.
این شیوه همچنین می‌تواند زمان را برای سنجش جرم نیز مورد استفاده قرار داده و شاید روزی جایگزین کیلوگرم به عنوان جرم مرجع قرار بگیرد.این پژوهش در مجله ساینس منتشر شده است.

منبع:isna.ir


ویدیو مرتبط :
پیش نمایشی جایگزین احتمالی سیدیا به نام iMods

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گرانقیمت ترین ساعت جهان (+عکس)



 

 

 

گرانقیمت ترین ساعت,گرانقیمت ترین ساعت جهان

 

این ساعت مچی که از طلای سفید و تعداد 1282 قطعه الماس ساخته شده، یکی از گرانبهاترین ساعت های دنیاست به قیمت ۵ میلیون دلار را به نمایش گذاشته است.

 

شرکت سوئیسی هابلوت، یکی از گرانبهاترین ساعت های دنیا، به قیمت ۵ میلیون دلار را به نمایش گذاشته است.

 

این ساعت مچی که از طلای سفید و تعداد 1282 قطعه الماس ساخته شده، در مراسمی در یک شرکت خصوصی در شهر بازل سوئیس برای عده محدودی به نمایش گذاشته شده است.

 

به گزارش پایگاه خبری «تازه» به نقل از آژانس خبری فرانسه، ۱۷ نفر ساخت این ساعت را بر عهده داشته اند و ۱۴ ماه ساخت آن به طول انجامیده است. برای جاسازی الماس ها در این ساعت، یک متخصص از شهر نیویورک آمریکا به محل ساخت آن در سوئیس سفر کرده است.

تحلیلگران می گویند با وجود مشکلات اقتصادی در اروپا، ساعت سازان سوئیسی، به دلیل تقاضای زیاد از بازارهای آسیا، سال خوبی را سپری می کنند./عصرایران