دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ساخت کاغذ از لباس‌های کهنه/ کاغذهایی که در آب از بین نمی‌روند



اخبار,اخبار علمی,ساخت کاغذ از لباس‌های کهنه

کاغذ از جمله مواردی است که همواره مورد توجه افراد قرار گرفته است چرا که قابل اعتماد‌ترین وسیله‌ی انتقال اطلاعات برای بشر در عرصه‌های مختلف از جمله انتقال تاریخ، دانش و فرهنگ به نسل‌های آینده به شمار می‌آید.

امروزه کاغذ جزیی از زندگی ماست صفحات کتاب‌ها، اسکناس‌ها، کاغذهای دیواری و... مثال‌هایی از کاربردهای فراوان کاغذ هستند. نکته‌ی جالب این جاست که روش‌های پیچیده‌ای که امروزه برای تولید کاغذ به کار رفته می‌شود هم چنان بر مبنای همان اصول ساده‌ی قدیمی است.

 

ساخت کاغذ از لباس‌های کهنه
علی پزشک محقق این طرح در مورد کاغذهای دست ساز می‌گوید: کاغذهای دست ساز از الیاف سلولزی مانند لباس‌های کهنه و ساقه‌ی برنج تهیه می‌شوند. این کاغذها برای استفاده در بخش‌های مختلف از جمله هنر خوشنویسی به کار می‌روند. از دیگر کاربردهای کاغذهای دست ساز می‌توان به استفاده‌ی آن‌ها برای نوشتن سند در کشورهای دیگر اشاره کرد.

 

کاغذهای کاشتی یا بذر دار
علی پزشک این گونه ادامه داد: بر خلاف کاغذهای ماشینی، مراحل ساخت این کاغذها کاملا قابل کنترل است و می‌توان در تمامی این مراحل تغییرات دلخواه را به وجود آورد. یکی از این تغییرات جالب، افزودن بذر گیاهان به خمیر کاغذ است که سبب افزایش جذابیت کاغذهای دست ساز شده است.


این محقق، کاغذهای کاشتی یا بذر‌دار را به صورت تقویمی کوچک در آورده که هر ماه از سال در یک ورق جمع آوری شده است. بعد از پایان  هر ماه می‌توان کاغذ آن ماه را مرطوب کرده و مانند بذرهای معمولی بکاریم. با گذشت 10 تا 14 روز می‌توانیم شاهد جوانه زدن آن باشیم.
حمایت از این دست نوآوری‌ها و تولید‌ انبوه آن‌ها علاوه بر کمک به قطع کمتر درختان، می‌تواند مرهمی بر تن زخمی درختان نیز باشد.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
پنگول(لباس کهنه)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روند ساخت «مختارنامه» در شبكه یك بررسی می شود



 

 

روند ساخت «مختارنامه» در شبكه یك بررسی می شود

 

برنامه «صبح به خیر ایران» فردا در بخش ویژه فرهنگی، هنری خود در گزارشی به بررسی آخرین وضعیت سریال تلویزیونی «مختارنامه» می پردازد.

 

برنامه «صبح به خیر ایران» فردا(۱۴ شهریور) در بخش ویژه فرهنگی، هنری خود در گزارشی به بررسی آخرین وضعیت سریال تلویزیونی «مختارنامه» می پردازد.

 

در این قسمت از برنامه که فردا یک شنبه ۱۴ شهریور ماه پخش می شود، جزئیات این سریال تلویزیونی، آخرین مراحل آماده سازی آن برای پخش، حاشیه ها و .... آن بررسی و تحلیل خواهد شد. این سریال قرار است بعداز ماه مبارک رمضان از شبکه یک سیما نمایش داده شود.

 

در سری جدید برنامه «صبح بخیر ایران» از دهم مرداد ماه آغاز شده و در دوره جدید این برنامه كه به تهیه كنندگی «امیرعباس حدسنی» عرضه می شود، هر هفته روزهای یكشنبه و سه شنبه مهم ترین موضوع ها و رویدادهای روز در حوزه سینما، تئاتر و دیگر عرصه های خبرساز فرهنگی، هنری با شیوه ای چالشی بررسی و تحلیل خواهد شد.... /خبرگزارى ایلنا