دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ساخت پوششی برای نامرئی کردن اجسام کوچک



ساخت پوششی برای نامرئی کردن اجسام کوچک

محققان آلمانی موفق به تولید لباسی شدند که می‌تواند اجسام را پنهان کند. این جامه به گونه‌ای طراحی شده که تنها اجسام کوچک را پنهان می‌کند.

پژوهشگران موفق به ساخت لباسی نامرئی شدند که می‌تواند اجسام کوچک را از دیده شدن حفظ کند. این لباس قادر به مخفی کردن انسان نیست.

همه انسان‌ها دوست دارند که با استفاده از یک لباس یا پارچه بتوانند خود را مخفی کنند اما ما محدود به قوانین فیزیک هستیم. یافته اخیر محققان نشان می‌دهد که ساخت چنین ابزاری دور از دسترس نیست. پژوهشگران آلمانی مؤسسه فناوری کارلسرو موفق به ساخت پارچه‌ای شدند که می‌تواند اجسام کوچک را از دید انسان مخفی کند.

برای ساخت چنین پارچه‌ای باید بتوان مسیر نور را منحرف کرد به طوری که نور بتواند جسم را دور بزند. در این پروژه محققان موفق به تغییر اندکی در مسیر نور شدند بنابراین می‌توان اجسام کوچک را از دیده شدن حفظ کرد.

محققان در این پروژه از پراش نور استفاده کردند که موجب می‌شود سرعت توزیع نور هنگام عبور از یک محیط کاهش یابد. با این کار، نور می‌تواند مسیر طولانی‌تری در اطراف جسم طی کند. در این پژوهش، جسم مورد نظر که قرار است پنهان شود، درون یک سیلندر فلزی توخالی قرار می‌گیرد سیلندری که دارای پوششی از رنگ آکریلیک است. این پوشش قادر به انعکاس نور است. این لوله درون پلی‌دی‌متیل‌سیکلوزان قرار دارد که خود با استفاده از نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم تقویت شده است. کل این ساختار قادر است نور را پخش کند.

رابرت چیتنی، از محققان این پروژه، می‌گوید: «این پوشش دارای این مزیت است که سرعت انتشار نور در آن بسیار پایین است. با کاهش سرعت نور در هر کجا و افزایش مجدد آن، می‌توان مسیر حرکت نور را افزایش داد و جسم را پنهان نمود. اگر میانگین زمانی که طول می‌کشد نور از میان بلوک پلی دی‌متیل‌سیکلوکسان عبور کند به شکل مناسبی متناسب با زمان عبور نور از میان پوشش باشد، آنگاه هر آنچه در میان آن باشد از دیده پنهان خواهد شد.»

اخبارعلمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
تکنولوژی نامرئی کردن اجسام.تانک نامرئی تا حالا دیدین؟؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت شنلهای نامرئی بزرگ برای مخفی کردن انسان



ساخت شنلهای نامرئی,شنلهای نامرئی برای مخفی کردن انسان

ساخت شنلهای نامرئی بزرگ برای مخفی کردن انسان

دانشمندان نحوه ساخت شنلهای نامرئی بزرگی را نشان داده اند که حتی می توانند یک انسان و یا یک ماهواره در مدار زمین را پنهان کند.

به گزارش مهر، درحالی که علاقه به شنلهای نامرئی به شیوه هری پاتر افزایش یافته است، محققان در آمریکا یک حقه ساده نشان دادند که سالها توسط تردستان برای ایجاد تأثیر مطلوب استفاده شده است.

دانشمندان با استفاده از لنزها و آینه های عادی توانستند نور را دور یک منطقه از فضایی که می خواهند پنهان شود، هدایت کنند.

طی ده سال گذشته، دانشمندان دو راه اصلی تولید شنلهای نامرئی را بررسی کرده اند.

تحول علم نورشناسی دربرگیرنده خم کردن نور اطراف یک شی است تا به نظر برسد که شی این منطقه وجود ندارد. فرامواد که مواد مصنوعی هستند که می توانند همان هدف را با استفاده از خواص نوری به دست آورد راه دوم بررسی شده توسط دانشمندان بوده است.

جان هاول از دانشگاه روچستر نیویورک و بنجامین هاول نشان داده اند که چگونه می توان با استفاده از یک آرایه از لنزها و آینه ها به منظور هدایت نور در یک منطقه از فضا، دستگاهی نسبتا بزرگ ساخت که یک فرد را از نظر مخفی کند.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

تصاویر منتشر شده توسط این دو دانشمند نشان می دهد که آنها چگونه توانسته اند اشیاء را پنهان کنند.

هاول اظهار داشت: این حجم برای پنهان کردن یک انسان کافی است اما سادگی آن چون استفاده از شنل نامرئی توسط هری پاتر نیست.

این طراحی سالها مورد استفاده بوده است اما محققان دانشگاه روچستر اظهار داشتند که آنها تنها می خواستند نشان بدهند که افزایش مقیاس آن چقدر ساده است.

مهمترین نقطه ضعف این روش این است که شی پنهان شده تنها از یک جهت به چشم نمی رسد و مشاهده آن از جهتهای دیگر جسم را نمایان می کند.

این درحالی است که محققان اظهار داشتند که این دستگاه دارای ارزش است به ویژه در پنهان کردن ماهواره هایی که در مدار بالایی تا میانه زمین حرکت می کنند./مهر