دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ساخت پتوی فتوتراپی ویژه نوزادان مبتلا به زردی در کشور



نوزادان مبتلا به زردی,دستگاه فتوتراپی,درمان زردی نوزادان

  ساخت پتوی فتوتراپی ویژه نوزادان مبتلا به زردی در کشور
عضو هیات علمی گروه سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و ساخت پتوی فتوتراپی ویژه نوزادان مبتلا به ایکتر (زردی) شد.
 پتوی فتوتراپی توسط دکتر آناهیتا علیزاده، متخصص بیماریهای کودکان و فلوشیب سم شناسی بالینی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری مرکز تحقیقات نوزادان طراحی و ساخته شده و به شماره 79904 ثبت اختراع شده است.


علیزاده با اشاره به اینکه ایکتر (زردی) یکی از مشکلات شایع در دوران نوزادی به شمار می‌رود، اظهار کرد: استفاده از دستگاه فتوتراپی و تابش نور مهتابی از جمله روشهای سنتی درمان این بیماری به شمار می‌رود.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: نوزادان در بسیاری از موارد برای درمان باید در مراکز درمانی بستری شوند و این امر استرس و صرف هزینه را برای خانواده‌ها به همراه دارد، همچنین نبود امکانات از جمله بخشهای NICU و پزشکان متخصص در برخی از مناطق یکی دیگر از مشکلات در درمان این دسته از بیماران به شمار می‌رود.


علیزاده خاطرنشان کرد:‌ پتوی فتو نوری طراحی شده، یک نوع بستر نوری قابل انعطاف برای نوزاد است و یکی از مهمترین مزایای آن این است که نوزاد مبتلا در حین فتوتراپی (درمان) می‌تواند در آغوش مادر قرار گیرد.


وی تصریح کرد:‌ نتایج مطالعات بر روی سرم‌های حاوی بیلی روبین (مطالعات محیط نیمه زنده) حاکی از آن است که با استفاده از این وسیله سطح بیلی روبین سرم طی شش ساعت ابتدایی به سرعت کاهش پیدا می‌کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود:‌ مطالعات استفاده از این وسیله در محیط زنده نیز در شرف انجام است.


استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کاربری این وسیله با آموزش پرسنل درمانی و پزشکان برای نوزاد بسیار آسان است، اظهار کرد: پس از تایید استفاده از آن در محیط زنده، در بسیاری از موارد ‌می‌توان با ارائه برنامه زمان‌بندی شده برای تابش نور به نوزاد این وسیله را بدون بستری شدن نوزاد در بخشهای درمانی به شرط آموزش به مادر، در منزل هم مورد استفاده قرار داد.
علیزاده هزینه طراحی و ساخت پتوی فتو نوری را حدود یک صد هزار تومان اعلام کرد و گفت:‌ در صورت تولید انبوه این وسیله قیمت آن کاهش می‌یابد.

منبع:isna.ir

 


ویدیو مرتبط :
دستگاه زردی نوزادان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علت زردی در نوزادان !!!



 

زردی در نوزادان

 

 

رنگ زرد نوزادان به علت تجمع رنگدانه‌های محلول در چربی (بیلی روبین) در پوست است که در مقادیر بالا و در شرایط مختلف برای نوزاد سمی می‌باشد. زردی معمولا در۶۰ درصد نوزادانی که به موقع متولد شده‌اند و در۸۰ درصد نوزادان نارس طی هفته اول دیده می‌شود.

 

زردی معمولا از سر و صورت شروع شده و با افزایش سطح بیلی روبین به سمت اندام‌ها انتشار می‌یابد. زردی چهره نشانه وجود ۵ میلی‌گرم و زردی تا اواسط شکم نشانه ۱۰ تا ۱۵ میلی‌گرم و زردی اندام و کف دست و پا نشانه وجود ۲۰ میلی گرم بیلی روبین در دسی‌لیتر خون است. علل شایع زردی در نوزادان عبارتند از:

 

 

زردی فیزیولوژیک:

 

از روز ۲ و ۳ شروع شده و به حداکثر میزان خود می‌رسد و سپس بتدریج کاهش می‌یابد و در روز پنجم تا هفتم و پس از ۱۰ تا ۱۴ روز به حد طبیعی برمی‌گردد. تغذیه بلافاصله نوزاد سطح بیلی روبین را کاهش می‌دهد.

 

 

عوامل مستعدکننده:

 

دیابت مادر، نژاد، نارس بودن نوزاد، بعضی داروها، نوزاد مذکر، شیر مادر، تاخیر در دفع مدفوع نوزاد، سابقه زردی فیزیولوژیک در خواهر و برادر و کاهش وزن. در موارد زیر، زردی ممکن است به علت بیماری زمینه‌ای باشد: زردی در ۲۴ تا ۳۶ ساعت اول، افزایش سریع بیلی روبین، گسترش زردی تا اواسط شکم، زردی طولانی‌مدت بیش از ۲ هفته و سایر موارد مثل سابقه فامیلی، رنگ پریدگی، بزرگی کبد و طحال، عدم موفقیت روش فتوتراپی در کاهش زردی، استفراغ، خواب آلودگی، تغذیه ضعیف، کاهش وزن شدید، مدفوع بی‌رنگ و ادرار پر رنگ.

 


زردی ناشی از شیر مادر:

 

در دو نوع زودرس و دیررس وجود دارد. نوع زودرس قبل از روز هفتم شروع می‌شود و عوامل مستعد کننده نوزاد عبارتند از کاهش مصرف شیر مادر و خوراندن آب قند و درمان آن، شیردهی مکرر ( بیش از ۱۰ بار در ۲۴ ساعت ) و منع مصرف آب و آب قند است. نوع دیررس بعد از هفته اول شروع می‌شود و درمان آن قطع شیر مادر برای ۱ تا ۲ روز و جایگزینی آن با شیر خشک و فتوتراپی است.

 

 

درمان عمومی:

 

بر اساس شدت افزایش بیلی روبین از روش‌های زیر استفاده می‌شود: فتوتراپی، تعویض خون و تجویز دارو. در شرایطی که میزان بیلی روبین درحدی است که نیاز به تعویض خون باشد نمی‌توان از فتوتراپی استفاده کرد.

 


کرن ایکتروس:

 

بیلی روبین محلول در چربی برای دستگاه اعصاب مرکزی در حال رشد، سمی است و در سلول‌های مغز رسوب می‌کند و اگر مقدار بیلی روبین بیشتر از ۲۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر شود باعث بروز بیماری کرن ایکتروس می‌گردد.

 


علائم زودرس عبارتند از:

 

برجستگی ملاج، خمیدگی سر و پا‌ها به سمت عقب، خونریزی ریوی، تب، سفتی عضلات، فلج عضلات بالابرنده کره چشم و تشنج. در نوزادانی که زنده می‌مانند سفتی عضلات برطرف می‌شود اما ممکن است در آینده سبب کری عصبی، فلج مغزی، عقب‌ماندگی ذهنی، تغییرات مینای دندان‌ها و تغییر رنگ دائمی آنها شود. تنها راه درمان کرن ایکتروس، تعویض خون نوزاد می‌باشد.