ساخت نخستین نمایشگر فوق‌نازک تمام‌رنگی پوست‌مانند(+عکس)

دانشمندان مرکز فناوری علوم نانو در دانشگاه فلوریدای مرکزی نخستین نمایشگر انعکاسی انعطاف‌پذیر، تمام‌رنگی و نازک جهان را ارائه داده‌اند.

به گزارش ایسنا، محققان با الهام از طبیعت این نمایشگر پوست‌مانند را ارائه داده‌اند.

نمایشگرهای سنتی مانند نمایشگرهای تلفن‌های همراه، نیازمند یک منبع نوری، فیلتر و یک صفحه شیشه‌ای هستند اما حیواناتی مانند ماهی‌های مرکب، هشت‌پاها و آفتاب‌پرست‌ها با نوعی پوست نازک، انعطاف‌پذیر و تغییر رنگ‌دهنده‌ به دنیا می‌آیند که نیاز به منبع نوری ندارد.

تمامی نمایشگرهای ساخته دست بشر مانند نمایشگرهای ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی سخت و شکننده هستند اما هشت‌پاها می‌توانند بر روی پوستشان رنگ ایجاد کرده و پوست آن‌ها کششی و انعطاف‌پذیر است.

دانشمندان می‌توانند با اعمال‌کردن ولتاژ، رنگ صفحه فوق‌نازک و نانوساختار، نمایشگر جدید را تغییر دهند. فناوری مزبور به منبع نوری نیاز ندارد زیرا نور محیط پیرامون خود را منعکس می‌کند.

اخبار,اخبار علمی,نمایشگر پوست‌مانند

در این نمایشگر، نوعی لایه بلور مایع بر روی یک نانوسازه متالیک فشرده شده و این نانوسازه، بعضی از طول موج‌های نور را جذب کرده و برخی از آن‌ها را منعکس می‌کند.

رنگ‌های منعکس‌شده را می‌توان با ولتاژ اعمال‌شده به لایه بلور مایع کنترل کرد. تعامل بین مولکول‌های بلور مایع و امواج پلاسمای موجود بر روی سطح متالیک، نقش مهمی را در تولید نمایشگر تمام‌رنگی قابل‌تنظیم مستقل از قطبش ایفا کرد.

این دستاورد فناورانه دارای کاربردهای مهمی در ابزار الکترونیکی موجود مانند تلویزیون‌ها، رایانه‌ها و ابزار تلفن همراه است که نمایشگرهایشان نازک بوده اما در مقایسه با نمایشگر جدید ضخیم هستند.

جزئیات این فناوری در مجله Nature Communications ارائه شده است.

اخبار  علمی  -  ایسنا

راه بهبود پوست نازک و شکننده

ساخت نخستین نمونه پوست الکترونیکی(+عکس)

اخبار,اخبارعلمی, پوست الکترونیکی

دانشمندان آلمانی و ژاپنی در اقدامی مشترک موفق شدند که یک سنسور ویژه را برای پوست بسازند که به کمک آن می‌توان امواج مغناطیسی را حس کرد.

به گزارش  فارس به نقل از صدای روسیه، تیم متخصصان و دانشمندان آلمانی و ژاپنی در اقدامی مشترک موفق به ساخت یک سنسور ویژه برای پوست انسان شدند که به کمک آن می‌توان امواج مغناطیسی را احساس کرد.

این توانایی به صورت ذاتی در بسیاری از موجودات زنده، میکروارگانیزم‌ها از جمله برخی از پرندگان و حتی کوسه‌ها مشاهده شده است.

این موجودات به کمک توانایی احساس امواج مغناطیسی می‌توانند به خوبی در مکان، موقعیت یابی کرده و به هدف مورد نظر خود نزدیک شوند.

اکنون این امکان برای انسان‌ها نیز فراهم آمده است تا به کمک اختراع جدید محققان دانشگاه تحقیقاتی «لایبنیتس» شهر «درسن» آلمان و همتایان ژاپنی خود، به چنین توانایی دست یابند.

در پایان این فعالیت مشترک، محققان توانستند نوعی پوست مصنوعی را طراحی کنند که می‌تواند امواج استاتیک و دینامیک مغناطیسی را احساس کرده و واکنش نشان دهد.

این سنسور به قدری سبک است که حتی قادر نیست یک حباب کف را سوراخ کند.

از نکات حائز اهمیت این پوست مصنوعی می‌توان به انعطاف پذیری فوق‌العاده بالای آن، حتی در زمان خم شدن دست اشاره نمود.

اخبار  علمی -  فارس