دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ساخت نانوكامپوزیتی برای لنت ترمز قطار



 

 

ساخت نانوكامپوزیتی برای لنت ترمز قطار

 

 

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف، به تازگی روشی مناسب برای بهبود خواص مكانیكی و اصطكاكی كامپوزیت‌های مورد استفاده در لنت ترمز قطارها ارائه دادند.

 


مرتضی فقیهی، با افزودن نانوفیلرها (نانوكلی) به ماتریس مواد اصطكاكی به نانوكامپوزیتی بهبود یافته دست یافته و به بررسی تأثیر نانوكلی بر این مواد پرداخته‌است.

 


وی معتقد است نانوفیلرها، به دلیل كوچكی و نسبت سطح به حجم بالا می‌توانند بر هم‌كنش مناسبی با ماتریس پلیمری ایجاد كنند.

 


فقیهی مجری این طرح در رابطه با چگونگی انجام پژوهش گفت: ابتدا با استفاده از غلتك دو میله‌ای، لاستیك را چند دقیقه تحت تنش مكانیكی قرار داده و رزین (در صورت بودن در فرمولاسیون آمیزه) و نانوكلی را به سیستم پخت اضافه كرده و به مدت معینی تحت تنش مكانیكی بیشتر قرار دادیم. سپس خمیر به‌دست آمده را در دستگاه پرس تحت فشار و دمای مناسب پختیم و آن را در آون خلاء تحت پخت تكمیلی قرار دادیم.

 


مقایسه نتایج فاصله بین لایه‌ای نانوكلی برای آمیزه‌های لاستیك و لاستیك- رزین نشان می‌دهد كه تفاوت چندانی در این فواصل ایجاد نشده‌است. بنابراین جداشدگی لایه‌های نانوكلی بیشتر تحت تأثیر زنجیرهای پلیمری بوده و می‌توان گفت كه فیلرهای نانوكلی بیشتر در فاز لاستیكی قرار گرفته‌اند.

 


همچنین نتایج مورفولوژیكی SEM نیز توزیع نسبتاً مناسبی از نانوكلی را در ماتریس لاستیك و لاستیك-رزین نشان می‌دهد.

 


از سوی دیگر، افزودن رزین به آمیزه‌های لاستیك، بهبود در مقاومت كششی و مدول را نشان می‌دهد كه این مسئله به دلیل مدول بالاتر رزین نسبت به لاستیك، است.

 


با افزودن رزین به آمیزه لاستیكی، افزایش كمی در مدول دینامیك و كاهش در ماكزیمم فاكتور اتلاف مشاهده می‌شود. همچنین مشاهده می‌شود كه با افزودن نانوكلی به آمیزه‌های لاستیكی، خواص حرارتی نیز بهبود می‌یابد.

 


دانشجوی دكتری دانشگاه صنعتی شریف در ادامه گفت: فیلرهای نانوكلی ضمن بهبود خواص این‌گونه ماتریس‌های پلیمری، می‌تواند برای بهبود خواص مواد اصطكاكی (لنت ترمز قطارها) استفاده شود.

 


فقیهی برای بررسی خواص آمیزه‌ها، از آزمون‌هایی نظیر استخراج و تورم، آزمون پخت لاستیك، آزمون‌های مكانیكی و دینامیكی، آزمون‌های حرارتی و مشاهدات مورفولوژیكی SEM و TEM استفاده كرده‌است.

 


ویدیو مرتبط :
تعویض لنت ترمز 206 - فروش اینترنتی لنت ترمز در alo.ir

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت لنت ترمز از ضایعات کشاورزی در کشور



لنت ترمز,ساخت لنت ترمز از ضایعات کشاورزی

ساخت لنت ترمز از ضایعات کشاورزی در کشور
دانش آموخته منابع طبیعی دانشگاه تهران موفق به طراحی و ساخت لنت ترمز با استفاده از ضایعات کشاورزی شد.
آدیا معزی‌پور فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد منابع طبیعی دانشگاه تهران که این اختراع نتیجه پایان‌نامه کارشناسی ارشد وی است با بیان اینکه لنت‌های ترمز داخلی و وارداتی موجود در بازار مشکل زیست محیطی دارند، گفت: علت این مساله استفاده از الیاف سرطان‌زا و بسیار خطرناک آزبست است که ویژگی سایشی بهتر و مقاومت به حرارت بالا دارند.
وی با بیان اینکه

لنت از مواد فلزی، پرکننده آزبست، مواد معدنی، رزین و غیره ساخته می‌شود، تصریح کرد: در راستای ارائه فرمولی سازگار با محیط زیست و دارای قیمت مناسب که ماده اولیه آن فراوان و قابل دسترسی باشد، ایده استفاده از ضایعات مواد کشاورزی (لینگو سلولز) در ساخت لنت ترمز مطرح شد.
معزی‌پور با بیان اینکه لنت ترمز باید ویژگی‌های تریبولوژی مناسبی داشته باشد، خاطرنشان کرد: این ویژگی‌ها به این معنی است که لنت ترمز باید مقاومت مناسبی در برابر سایش داشته و ضریب اصطکاک بالا و نسبتا پایداری داشته باشد.
وی با بیان اینکه در این لنت ترمز به جای استفاده از آزبست از ضایعات کشاورزی که همان خاصیت این ماده سرطان‌زا را دارند استفاده شده است،‌ گفت: یکی از دلایل استفاده از ضایعات کشاورزی در ساخت لنت ترمز این بود که در مطالعات پایان‌نامه‌ام به این نتیجه رسیدم که مواد لیگنو سلولزی به عنوان پر کننده کامپوزیت‌های چوب و پلاستیک می‌توانند مقاومت سایشی بالایی داشته باشند.

منبع:isna.ir