دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ساخت موجودات دلخواه با دستكاری دی ان ای



اخبار,اخبار علمی , ساخت موجودات دلخواه

 

اخبار علمی - ساخت موجودات دلخواه با دستكاری دی ان ای

مصالح ساختمانی همه اشکال حیات از تک یاخته‌ها گرفته تا پستانداران عالی چهار واحد یا پایه شیمیایی است که به صورت جفت‌هایی مرتب شده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دانشمندان موفق به تولید یک نمونه نیمه مصنوعی از یک باکتری با شش پایه به جای چهار پایه طبیعی که در همه موجودات یکسان است شده اند.
 
مصالح ساختمانی همه اشکال حیات از تک یاخته‌ها گرفته تا پستانداران عالی چهار واحد یا پایه شیمیایی است که به صورت جفت هایی مرتب شده اند.

به گفته‌ی دانشمندان ای، تی، سی و جی که پایه های دی ان ای ان هستند كه با اقدامی بی سابقه دانشمندان در کالیفرنیای آمریکا یک باکتری "ای کولای" را تولید کرده اند که به جای چهار تا شش پایه دارد.

تیم محققان موسسه اسکریپس در جنوب کالیفرنیا به نشریه علمی نیچر گفتند که از باکتری دستکاری شده شاید بتوان برای تولید طیف وسیعی از داروها و مواد دیگر استفاده کرد.

پروفسور فلوید رومزبرگ و همکارانش از دهه ۱۹۹۰ مشغول کار به روی این پروژه بوده اند، آنها قبلا نشان داده بودند که چگونه می توان پایه های جدید موسوم به ایکس و ایگرگ را به صورت جفت به مولکول دی ان ای در لوله آزمایشگاهی وارد کرد.

كارشناسان زیستی معتقدند با پایه‌های ای، تی، سی و جی در واقع حروف حیات هستند و ترکیب های مختلف آنهاست که به تولید آمینو اسید و بعد مولکول پروتئین‌ها در سلول منجر می شود، درحال حاضر دو پایه جدید هیچ نقش فعالی در بیولوژی باکتری ندارند اما پروفسور رومزبرگ قصد دارد در آینده وظایفی را برای این دو پایه جدید تعیین کند.

محققان می‌گویند با اضافه کردن دو پایه به این چهار پایه زمینه به طور نظری برای تولید پروتئین‌های مصنوعی فراهم می‌شود.

نتیجه‌ی این تحقیق تولید داروها، مواد پلاستیکی و سایر مواد تازه دیگر را به دنبال دارد و تحولی شگرف در زمینه‌ی ساخت یاخته‌های زنده به دنبال دارد.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
آموزش ساخت صدای زنگ دلخواه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ویدئو: ساخت وسایل دکوری تنها با یک سی دی


همه ما تعداد زیادی سی دی قدیمی توی خونه های خود داریم که نمی دونیم با آنها چه کار کنیم. نه دلمون میاد بریزیمشون دور نه جای نگه داری ازشون رو داریم. یه ایده خلاق ،به نظر شما چطوره با آنها یک چیز نو بسازیم؟

چیدانه: همه ما تعداد زیادی سی دی قدیمی توی خونه های خود داریم که نمی دونیم با آنها چه کار کنیم. نه دلمون میاد بریزیمشون دور نه جای نگه داری ازشون رو داریم. یه ایده خلاق ،به نظر شما چطوره با آنها یک چیز نو بسازیم؟


شما چه ایده ای برای ساخت وسایل دکوری با سی دی دارید ؟