دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ساخت سریع‌ترین فتودیود سیلیکونی



اخبار,اخبار علمی,فتودیودها

محققان دانشگاه ویسکانسین- مدیسون ایالات متحده موفق به ساخت فتودیود بر پایه سیلیکون بلورین شدند که از نظر سرعت و قابلیت انعطاف، بهترین نمونه موجود در جهان است.

فتودیودها یا فتوترانزیستورها از نظر کارایی در بسیاری از لوازم دیجیتال امروزی مثل دوربین دیجیتال و سایر تجهیزات حساس به نور به کار می‌روند. محققان در مورد مراحل ساخت سریع‌ترین و حساس‌ترین فتودیود ساخته شده اظهارکردند: برای ساخت نسل جدید دیودها ابتدا یک لایه شفاف از سیلیکون بر روی یک فتوترانزیستور قرار داده می‌شود.


استفاده از لایه سیلیکون علاوه بر کارایی در جذب طیف کامل نور برای ترانزیستور باعث افزایش انعطاف‌پذیری آن نیز می‌شود. محققان در ادامه مراحل ساخت با تکنیک flip-transfer، لایه شفاف سیلیکونی را به یک صفحه فلزی منعکس‌کننده تبدیل کردند. پروفسور جک ما، متخصص علوم مواد از دانشگاه ویسکانسین- مدیسون اظهار کرد: در این ساختار بر خلاف سایر آشکارسازهای نوری، جذب نور در لایه بسیار نازک سیلیکون با کارایی بیشتری انجام گرفته و نور با لایه فلزی و یا سایر مواد منعکس نمی‌شود.


محققان ضمن اشاره به کارایی گسترده فتودیودها در تجهیزات مختلف عنوان کردند: یکی از بهترین کاربردهای این سیستم، تولید حسگرهای نوری خمیده دوربین‌های دیجیتال برای افزایش شباهت به قدرت بینایی انسان است.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
ویدیوی از ساخت ویفر سیلیکونی-الکترونیکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت خودرویی سریع تر از فشنگ! +عکس



 

ساخت خودرویی سریع تر از فشنگ

 

این خودرو آزمایش‌های خود را در ماه ژانویه سال 2012 پیش از حركت به سمت آفریقا برای برنامه سرعت خود آغاز خواهد كرد.

 

مهندسان انگلیسی دست به ساخت خودرویی زده‌اند كه می‌تواند از گلوله سریع‌تر برود!

 ساخت خودرویی سریع تر از فشنگ

 

به گزارش ایسنا، طراحی این خودرو كه «بلادهود» (كارآگاه) نام دارد سه سال به طول انجامیده و قرار است اواخر سال 2012 ركورد سرعت زمینی را در بستر یك دریاچه خشك‌شده در كیپ شمالی در جنوب آفریقا بشكند.

 

قدرت این خودروی مافوق صوت از یك موتور جت كه در بالای یك موشك هیبریدی قرار دارد تامین شده كه این تركیب می‌تواند 135 هزار اسب بخار و برابر با قدرت خودروی 180 فرمول یك نیرو تولید كند.

 

مهندسان در صنایع تخصصی هوافضای همپسون در ویگان اكنون شروع به اجرای طراحی قسمت فولاد مشبك عقب خودرو كرده‌اند كه موتورهای جت و موشك در آن قرار می‌گیرند.

 

این خودرو آزمایش‌های خود را در ماه ژانویه سال 2012 پیش از حركت به سمت آفریقا برای برنامه سرعت خود آغاز خواهد كرد.

 

ساخت قسمت جلوی این خودرو توسط مهندسان گروه قطعات پیشرفته انجام خواهد شد. چرخ‌های این خودرو كه 900 میلی‌متر قطر خواهد داشت از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده و باید بتواند در چرخش در سرعت بیش از 10 هزار دور در دقیقه دوام آورده و همزمان بتواند با آلودگی‌های برآمده از بستر دریاچه كنار بیاید.

 

ركورد سرعت در حال حاضر 763 مایل در ساعت است كه توسط اندی گرین با خودروی «تراست اس‌اس‌سی» در سال 1997 به ثبت رسیده است. گرین رانندگی این خودرو را نیز بر عهده خواهد داشت./عصرایران