ساخت ذرات نابودکننده سلول هاي سرطاني

ساخت ذرات ریز

کوالالامپور - محققان نيوزيلندي موفق به ساخت ذرات ريز نوري شده اند که قادر به يافتن و نابود کردن سلول هاي سرطاني در بدن هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا به نقل از روزنامه دامينيون پست نيوزيلند ، دانشمندان شهر ولينگتون موفق به ساخت ذرات بسيار ريز نوري شده اند که به دنبال سلولهاي سرطاني در بدن مي گردند و آنها را قبل از تبديل شدن به تومور خطرناک غيرقابل کنترل نابود مي کنند.

پروفسور ريچارد تيلي از دانشگاه ويکتوريا شهر ولينگتون، اعلام کرد: بعد از گذشت نزديک به شش سال محققين موفق به ساخت وسيله کشف بيماري سرطان که هنوز در مرحله نخست تک سلولي قرار دارد، شده اند.

بر اساس اين گزارش، در مواردي اسکن هاي ام آر آي قادر به تشخيص تومور تا زماني که به اندازه 2/5 سانتيمتر رشد نکنند نيستند.

پروفسور ريچارد تيلي گفت که اين روش تشخيص جديد به معناي تشخيص زودهنگام بيماري و سلولهاي بيمار مي باشد که براي پزشکان در معالجه بيماري و تبديل نشدن به سرطان، بسيار کليدي و با اهميت است.

بر اساس اين گزارش، گفته مي شود اين کشف بعد از آن صورت گرفت که دکتر تيلي متخصص شيمي سنتز، راهي براي ساخت ذرات ريز سيليکاني که از خود نور هم منتشر مي کنند، يافت.

ذرات فوق با نام "ذرات کوانتومي" در لوله هاي آزمايشي ساخته شده و سپس زير ميکروسکوپهاي الکترونيکي بزرگ تجزيه مي شوند. تحقيقات و ساخت ذرات فوق در دانشگاه ويکتورياي شهر ولينگتون صورت گرفته است.

اين گزارش حاکي است، اگرچه ذرات کوانتوم ديگري در خارج و در کشورهاي ديگر ساخته شده است اما اين ذرات برخلاف ذرات پيشين از مواد شيميايي سمي ساخته نشده اند. اين تيم تحقيقاتي روشي را براي ترکيب ذرات کوانتوم به سلول سرطاني يافته است، بنابراين پزشکان مي توانند تومورهاي احتمالي را تشخيص دهند و زير نظر داشته باشند.

اين ذرات مي توانند مواد دارويي را حمل کنند و سلول هدف را معالجه کنند. بدين ترتيب زيان هاي جانبي شيمي درماني در بيماران نيز وجود نخواهد داشت. با اين ذرات کوانتومي مي توان سلول هاي سرطاني را تک تک مورد هدف قرار داده و آنها را نابود کرد.

بر اساس اين گزارش، اين روش بيشتر براي يافتن سلول هاي سرطاني پوست موثر است.

دکتر تيلي همچنين گفت که براي سلول هاي داخلي تر بدن تلاش هايي صورت گرفته است.

وي گفت: اين ذرات براي اسکن هاي ام آي آر بسيار موثرتر و آشکارتر هستندو بدين ترتيب ذرات يابنده خوبي براي استفاده از اسکن هاي ام آي آر مي باشند.

يافته هاي فوق براي چاپ در يکي از برجسته ترين مجلات عملي در دنيا با نام مجله انجمن شيمي آمريکا پذيرفته شده است. گفتني است تيم فوق قوت خود در کار تحقيقاتي اش را مرهون متنوع بودن تخصص محققين خود مي داند.

ساخت ذرات معلق لپ تاپ در هوا

محققان موفق به ساخت استخوان از سلول بنیادین شدند

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

محققان موفق به ساخت استخوان از سلول بنیادین شدند

محققان آمریکایی موفق به ساخت استخوان از سلولهای بنیادین انسان محققان موفق به ساخت استخوان از سلول بنیادین شدند

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، محققان‌ آمریکایی موفق شدند که از سلولهای بنیادین گرفته شده از چربیها استخوان بسازند.

این موفقیت گام پزشکی مهمی است که راه را برای درمانهای جدید و جایگزین کردن استخوانهای شکسته شده هموار می کند.

محققان تحقیقات خود روی سلولهای بنیادین گرفته شده از بافت‌های چربی را آغاز کردند به گونه‌ای که سازوکار رشد و تبدیل آنها به استخوانی به حجم 2 اینچ حدود یک ماه کامل زمان برد.

این محققان قصد دارند که این تجربه پزشکی جدید را با فرا رسیدن پایان سال جاری میلادی روی انسان آزمایش کنند تا این پیشرفت علمی و پزشکی مهم را برای اتکا به آن به عنوان یک راهکار درمانی مهم درقبال شکستگی ها و جایگزین کردن استخوانها و مفاصل ارزیابی کنند.

به گفته این محققان، انتظار می‌رود که از فناوری سه بعدی برای ساخت استخوانها کمک گرفته شود تا شکل گیری آنها برای کاشت در بدن بیمار به طور طبیعی باشد./فارس