دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ساخت دوربینی که به راحتی می توان آن را خم کرد!!



دوربین, دوربین انعطاف پذیر, دوربین خم شونده

این دوربین انعطاف پذیر را می توان خم کرد تا میدان دید منظره را افزایش داد

 

دوربین انعطاف پذیر ساخته شد
محققین دانشگاه کلمبیا آمریکا دوربینی را طراحی کرده اند که همچون یک ورق کاغذ است و می توان آن را خم کرد تا تصاویری با زاویه ۳۶۰ درجه ای از اجسام گرفت.

 

این دوربین را می توان خم کرد تا میدان دید منظره را افزایش داد. در صفحه این دوربین منحصر به فرد تعداد زیادی دوربین های مینیاتوری که هر کدام از آنها به اندازه چشم یک حشره است، تعبیه شده است. در این دوربین ۱۱۰۰ لنز سیلیکون قرار گرفته است که با این تعداد لنز می توان در هر حالتی تصویری با کیفیت بالا گرفت. به گفته محققین این دانشگاه در آینده می توان دوربین های انعطاف پذیری به اندازه یک کارت اعتباری تولید کرد که میلیون ها لنز و حسگر بر روی آن قرار بگیرند.
منبع : mehrnews.com


ویدیو مرتبط :
با هر دوربینی می توان عکس خوب گرفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت دوربینی که لنز ندارد



دوربین,دوربین عکاسی,ساخت دوربینی که لنز ندارد,دوربین های دیجیتالی

ساخت دوربینی که لنز ندارد
دانشمندان به تازگی موفق شده اند از متامواد برای ساخت یک سیستم تصویربرداری استفاده کنند که دیگر نیازی به لنز ندارد.
 این حسگر که از نور فروسرخ و مایکروویو نمونه برداری می کند، تصاویر گرفته شده را فشرده می سازد، این در حالی است که سیستم های فشرده سازی کنونی پس از آنکه تصویر را گرفتند آن را فشرده می کنند.
اغلب سیستم های تصویربرداری و عکاسی کنونی مانند دوربین های دیجیتالی از لنز برای فوکوس و تمرکز بر روی یک صحنه استفاده می کنند. این لنز در واقع میلیون ها حسگر بسیار کوچک است.
هرچه حسگرها بیشتر باشند جزئیات بیشتری از تصویر به دست می آید و معمولا تصویری با شفافیت بالاتری تهیه می شود.
اما سیستم تصویربرداری ارائه شده توسط محققان دانشگاه دوک در کارولینای شمالی هیچ لنزی ندارد ولی در عوض یک دیافراگم یا روزنه ساخته شده از متا مواد با ریاضیات پیچیده در هم آمیخته شده تا تصویری از یک صحنه به دست آورند.
از این دیافراگم برای فوکوس و تمرکز طول موج های مختلف نوری در بخش های مختلف یک صحنه به یک آشکارساز، استفاده می شود.
فرکانس های مختلف در یک صحنه به طور پی در پی نمونه برداری می شوند.
به گفته جان هانت مجری این طرح این نمونه برداری به بهبود توزیع و ترکیب طول موج ها نور و شدت نسبی که در یک صحنه وجود دارد کمک می کند.
در حال حاضر این سیستم تصویربرداری می تواند ۱۰ تصویر در ثانیه بگیرد و اطلاعات را به محض دریافت فشرده سازی کند.
سیستم تصویربرداری دانشگاه دوک از نوار نازکی از متامواد استفاده می کند که با برخی نرم افزارهای پردازشگر و الکترونیکی تجهیز شده است.
اگرچه این سیستم تصویربرداری هنوز در طول موج های مرئی کار نمی کند اما به گفته هانت این فناوری می تواند به ارائه گستره وسیعی از حسگرهای ارزان، کوچک و قابل حمل و نقل منجر شود که کاربردهای بسیاری دارند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Scienceمنتشر شده است.

منبع:javanonline.ir