دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ساخت دنده و جناغ سینه یک بیمار سرطانی با پرینتر سه‌بعدی



اخبار,اخبار علمی,جناغ سینه

دانشمندان استرالیایی به تازگی دنده قفسه سینه و جناغ سینه تیتانیومی را برای یک بیمار سرطانی 54 ساله اهل اسپانیا چاپ کرده‌‌اند و جراحان اسپانیایی نیز با موفقیت این کاشت را در بدن بیمار قرار دادند.

جناغ و قفسه سینه دارای هندسه پیچیده‌ای هستند و این بدین معناست که کاشت‌های صفحه‌ای یا مسطحی که معمولا برای این بخش از سینه به کار می‌روند، پس از مدتی ناکارآمد می‌شوند.

به تازگی تیم جراحی بیمارستان دانشگاهی سالامانکا در اسپانیا دریافت، کاشت چاپی سه‌بعدی، انتخاب بهتری برای این مرد اسپانیایی است که از بیماری سارکوم دیواره قفسه سینه رنج می‌برد. این شرایط منجر به ظهور نوعی تومور سرطانی در اطراف جناغ سینه‌ وی شده بود که باید تعدادی از بخش‌های آن حذف می‌شدند.

شرکت Anatomics واقع در ملبورن با کمک آزمایشگاه استرالیایی Lab 22 که با تیم جراحی در اسپانیا همکاری دارند، با استفاده از سی‌تی‌اسکن‌های با وضوح بالا توانستند کاشتی ویژه و سفارشی بسازند که کاملا با قفسه سینه این بیمار مطابقت داشته باشد.

تیم علمی حاضر در این پروژه این جناغ و دنده قفسه سینه را به صورت لایه‌به‌لایه و با استفاده از یک چاپگر سه‌بعدی فلزی 920 هزار دلاری و دارای پرتو الکترونی چاپ کرد.

دنده سینه و جناغ سینه چاپ سه‌بعدی به اسپانیا منتقل شد و در قفسه سینه بیمار اسپانیایی کاشته شد. این کاشت از قطعاتی ساخته شده که به صورت ایمن و با پیچ به مابقی استخوان‌های این مرد متصل شدند. نتیجه این جراحی موفقیت آمیز بود و بیمار پس از 12 روز از بیمارستان مرخص شد.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
پرینت موفق آمیز جناغ سینه، توسط پرینتر ۳ بعدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تولید اجزای چهره بیمار سرطانی با پرینت سه بعدی



تولید اجزای چهره بیمار سرطانی با پرینت سه بعدی

جراحان انگلیسی با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی اقدام به ساخت پروتز صورت برای بخش از دست رفته چهره یک بیمار مبتلا به سرطان کردند که توانایی خوردن و آشامیدن را به این فرد باز گردانده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «اریک موگر» بخش زیادی از سمت چپ صورت خود را پس از برداشتن یک تومور سرطانی در اندازه توپ تنیس از دست داد.
جراحان بیمارستان کالج دانشگاهی لندن برای نجات جان این بیمار مجبور به تخلیه چشم چپ، برداشتن استخوان گونه و فک وی شدند که باعث از دست دادن توانایی خوردن، نوشیدن و صحبت کردن بطور واضح شد.
پس از گذشت چهار سال، «اریک» ضمن حضور در یک برنامه تلویزیونی از جراحان برای بازسازی صورت درخواست کمک کرد.
دکتر «اندرو داوود» جراح و دندانپزشک انگلیسی با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی اقدام به تهیه پروتزهایی برای بخش های از دست رفته صورت این بیمار کرد.
برای ساخت این پروتز نخست با استفاده از فناوری اسکن دیجیتال، تصویری از صورت بیمار ساخته شد و با کمک یک نرم افزار دیجیتال، مدل سالم صورت پس از بازسازی با الگوی مشابه سمت راست صورت طراحی شد.
با کمک این مدل دیجیتالی یک قالب نایلونی از صورت بصورت لایه به لایه با پرینت سه بعدی تولید و از آن برای ساخت پروتز سیلیکونی نهایی استفاده شد.
پروتز صورت به کمک داربست تیتانیومی به زیر ابرو و استخوان فک متصل شده است و با کمک آهنربا، ماسک سیلیکونی براحتی در مکان خود جای گرفته و هنگام شب قابل برداشتن است؛ یک ایمپلنت جداگانه نیز برای دهان طراحی شده است که بصورت مجزا از پروتز صورت قابل نصب است.
این چهره بازسازی شده با فناوری پرینت سه بعدی نخستین نمونه در نوع خود در انگلیس محسوب می شود که توانایی خوردن، آشامیدن بدون نیاز به استفاده از لوله و حرف زدن را به این بیمار سرطانی بازگردانده است.

 تولید اجزای چهره بیمار سرطانی با پرینت سه بعدی

مدل دیجیتالی از چهره آسیب دیده

 تولید اجزای چهره بیمار سرطانی با پرینت سه بعدی

اسکن دیجیتالی چهره و بازسازی نمونه شبیه سازی ترمیمی

  تولید اجزای چهره بیمار سرطانی با پرینت سه بعدی

ایمپلنت مجزای دهان

تولید اجزای چهره بیمار سرطانی با پرینت سه بعدی

  بازسازی بخش آسیب دیده چهره با استفاده از پروتز سیلیکونی


منبع:isna.ir