دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ساخت دست مصنوعی در 8 ساعت با چاپگر/ تصاویر یک دست ارزان قیمت لگویی



ساخت دست مصنوعی در 8 ساعت با چاپگر/ تصاویر یک دست ارزان قیمت لگویی

یک مبتکر بریتانیایی که امیدوار است صنعت بهداشت و درمان را متحول کند اقدام به ساخت یک دست مصنوعی کرده که تولید آن توسط یک چاپگر سه بعدی صورت می گیرد.

ساخت دست مصنوعی در 8 ساعت با چاپگر

درحال حاضر هزینه یک دست مصنوعی 70 هزار پوند است اما جوئل گیبارد 23 ساله به عنوان کارشناس روباتیک یک گزینه دیگر ارائه کرده که تنها 600 پوند هزینه دارد.

ساخت دست مصنوعی در 8 ساعت با چاپگر

این فارغ التحصیل مهندسی دست دکستروس "Dextrus" (به معنای ماهر و چالاک) را به عنوان یک نمونه اولیه کارآمد با یک چاپگر سه بعدی ساخته است.

دکستروس شبیه دست انسان کار می کند و از موتورهای الکتریکی به جای ماهیچه استفاده کرده و به جای تاندون کابلهای فلزی دارد.

اجزای پلاستیکی این دست مصنوعی که با چاپگر سه بعدی کار می کند شبیه استخوان عمل می کند و پلاستیکی که آن را پوشانده شبیه پوست عمل می کند. این دست از همان موادی ساخته شده که لگوهای اسباب بازی از آن ساخته شده است. این دست مصنوعی می تواند هر انگشت را صورت مجزا تکان دهد، اجسام را بلند کرده و آنها را در اندازه های مختلف در دست بگیرد.

ساخت این دست مصنوعی با یک چاپگر سه بعدی حدود 8 ساعت طول می کشد.

گیبارد از بریستول اظهار داشت که هدفش برای این کار پیشرفت در ساخت اعضای مصنوعی بود. این اعضای مصنوعی بسیار گرانقیمت هستند و من فکر کردم که اگر با استفاده از تجربه براتیک و یک چاپگر سه بعدی اعضای مصنوعی بدن را تولید کنم، هزینه کمتری متوجه بیماران خواهد بود. هدف من از ساخت این عضو مصنوعی پول و منافع مادی نبود، می خواستم دسترسی معلولان به این نمونه ها را تسهیل کنم.

ساخت دست مصنوعی در 8 ساعت با چاپگر

این دست حسگر ندارد اما حجم مقاومت روی انگشتان را تشخیص می دهد و می تواند یک تخم مرغ را بدون شکستن آن بگیرد.

براساس اظهارات این مبتکر، دست مصنوعی ساخته شده می تواند یک مشت محکم بسازد اما استحکام آن شبیه دست واقعی انسان نیست، این دست می تواند یک فنجان کاغذی را مچاله کند اما توانایی فشار دادن یک قوطی فلزی را ندارد.

ساخت دست مصنوعی در 8 ساعت با چاپگر

وی امیدوار است این دست به طور خاص برای بچه هایی به کار رود که نمی توانند دست مصنوعی گران قیمت داشته باشند و از آنجایی که درحال رشد هستند هرچند سال یکبار باید دست مصنوعی خود را عوض کنند از این رو پرداخت هزینه های گزاف برای یک دست مصنوعی منطقی نخواهد بود.

این مبتکر ابراز امیدوار کرده است که پروژه دست آزاد به طور کامل تا پایان سال 2014 تکمیل شود.

منبع:خبرگزاری مهر

 


ویدیو مرتبط :
ساخت دست روبوتیک ارزان قیمت با پرینتر سه بعدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت دست مصنوعی الکترونیکی در ایران + تصاویر



اخبار علمی - ساخت دست مصنوعی الکترونیکی در ایران + تصاویر

محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت دست مصنوعی الکترونیکی با هزینه‌ای معادل یک چهارم نمونه خارجی شدند.

محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت دست مصنوعی الکترونیکی با هزینه‌ای معادل یک چهارم نمونه خارجی شدند.

دکتر کاویان پرورش بلدی از مخترعان دست مصنوعی الکترونیکی ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا اظهار داشت: دستگاه مصنوعی از دو عدد حسگر حرکتی، مدار الکترونیکی، بخش‌های مکانیکی و باتری‌های قابل شارژ تشکیل شده است. پس از نصب دست مصنوعی، حسگرهای تعبیه شده حرکات عضله بالای دست را به فرمان‌های الکترونیکی تبدیل و به بخش مکانیکی که حکم انگشتان دست را دارد منتقل می‌کنند. در نتیجه بخش مکانیکی که در حکم سه انگشت است، باز و بسته شده و فرد معلول می‌تواند اشیاء مختلف را گرفته و حتی به راحتی بنویسد.

وی خاطرنشان کرد: حساسیت حسگرهای پروتز دست مصنوعی قابل تنظیم است به طوری که فرد پس از نیم ساعت آموزش کار با دست مصنوعی می‌تواند به سادگی ظریف‌ترین اشیاء مثل پفک، فنجان چای، قلم و ... را برداشته و استفاده کند.

  اخبار,اخبار علمی,دست مصنوعی

 پرورش بلدی خاطرنشان کرد: انگشتان این دست مصنوعی قدرت تحمل بیش از 50 نیوتن فشار را دارد. 

اخبار,اخبار علمی,دست مصنوعی

 مهندس ستاری، مدیر عامل مجموعه دانش بنیان سازنده دست مصنوعی الکترونیکی (دستاورد) نیز با اشاره به تلاش سه ساله متخصصان شرکت برای ساخت این پروتز کارآمد اظهار داشت: نمونه آلمانی دست مصنوعی الکترونیکی، حدود هفت هزار یورو (30 میلیون تومان) قیمت دارد که با توجه به عدم پوشش بیمه‌یی پروتزها، خرید نمونه وارداتی آن بسیار مشکل است. حجم بازار این محصول در کشور 100 تا 120 دستگاه در سال است؛ بدین ترتیب با تولید نمونه داخلی دست مصنوعی در کشور چند صد هزار یورو در سال صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته و از سوی دیگر تعمیرات مورد نیاز دستگاه‌ها که در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها چند ماه طول می‌کشد در عرض یکی، دو روز در سراسر کشور میسر خواهد بود.

وی با بیان این که دست مصنوعی دستاورد هنوز به مرحله تجاری سازی نرسیده و در مرحله تست‌های بالینی است، اظهار داشت: در این مرحله از طرح برای تکمیل آزمایش‌های بالینی نیازمند کمک مددجویان داوطلب هستیم که در صورت همکاری در تست‌های بالینی پروتز می‌توانند با شرایط و قیمت ویژه - پرداخت قیمت تمام شده پروتز به صورت اقساط – دست مصنوعی دستاورد را دریافت کنند.

 

اخبار علمی - ایسنا