دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ساخت دستگاه ثبت امواج مغزی تا سال آینده/تلاش برای تولید داروی بیماری میگرن و صرع



اخبار,اخبارعلمی, آسیب مغزی

  رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب مونستر آلمان گفت: ساخت دستگاه ثبت امواج مغزی تا سال آینده به پایان می‌رسد و این دستاورد تحولی در زمینه تهیه نوار مغزی ایجاد خواهد کرد.

 دکتر علی گرجی افزود: این دستگاه، تهیه نوار مغزی برای بیماری‌هایی غیر از صرع نیز را امکانپذیر خواهد کرد.

همزمان با هفته پژوهش در۲۴ آذرماه سال گذشته، پروفسور گرجی موفق به دریافت بیست و یکمین کرسی پژوهشی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری و شخصیتهای علمی و فرهنگی دیگر شد. این کرسی به مدت ۵ سال به وی اعطا شده و تا پنج سال دیگر نیز قابل تمدید است. هدف از اعطای کرسی پژوهشی به مشاهیر علمی کشور گسترش ارتباطات علمی و تلاش برای استفاده بهینه از اندوخته های علمی دانشمندان ایرانی برای حل مسائل مختلف کشورمان است.

دکتر گرجی درباره کرسی پژوهشی توسعه علوم اعصاب گفت: سال‌هاست که بر روی دو پروژه بین‌المللی که در سطح جهان نتایج خوبی داشته مشغول فعالیت هستیم که قسمتی از این پروژه‌ها را به ایران و فعالیت در داخل کشور اختصاص داده‌‏ایم.

وی درباره پروژه بعدی خود گفت: پدیده مهار منتشر شونده (Spreading Depression) در فیزیوپاتولوژی بیماری‌های عصبی متعددی نظیر میگرن و صرع نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در یکی از تحقیقات انجام شده از محل اعتبارات کرسی پژوهشی نشان داده شد که این پدیده باعث مهار فعالیت سیستم‌های مهاری GABA در سطح سلول‌های عصبی و سیناپس و با ایجاد شکلی از Disinhibition در شبکه عصبی سیستم لیمبیک باعث افزایش حساسیت‌پذیری بافت عصبی می‌شود.

گرجی تصریح کرد: این یافته در تحلیل وقوع دردهای میگرنی و بروز فعالیت تشنجی به علم علوم اعصاب کمک زیادی کرده و هدف جدیدی را برای درمان این بیماری‌ها که همان افزایش سیستم مهاری مغز است پیشنهاد می‌کند. این قسمت از یافته‌ها در مجله Neuroscience به چاپ رسیده است.

استاد دانشگاه مونستر آلمان اظهار کرد: در ادامه این طرح ما به دنبال یافتن داروهایی برای درمان این بیماری‌ها با استفاده از افزایش سیستم مهاری مغز هستیم که حدود 50 درصد از این تحقیق نیز به انجام رسیده و ادامه این طرح تا پایان سال 1395 پیش‌بینی می‌شود.

بنیانگذار مرکز علوم اعصاب شفا در تهران خاطر نشان کرد: در مدت شروع کرسی پژوهشی دو طرح با موضوع بیماری صرع انجام و مرحله اول هر دو طرح به پایان رسیده و منتشر شده است. در طرح اول به بررسی دلیل اختلالات شناختی و حافظه در صرع اطفال پرداخته شد. در این طرح با استفاده از مدل حیوانی این نوع صرع مناطق قشر مغز و سیستم لیمبیک مورد بررسی قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات فوق نشان داد که حملات صرعی در کودکان می‌توانند منجر به صدمات سلولی و مرگ نورونی شوند که اگر در مناطق یاد شده اتفاق بیفتد، منجر به اختلالات شناختی-رفتاری و حافظه می شوند. نتایج این تحقیق در ماه جولای امسال در مجله Neuroscience به چاپ رسیده است.

گرجی اظهار کرد: در طرح دوم صرع، به بررسی نقش کانال‌های TRPV1 در مدل‌های حیوانی صرع مقاوم به درمان پرداخته شد. این تحقیق که در مجله Synapse در جولای 2015 به چاپ رسیده مهار کانال های TRPV1 را به عنوان راهی احتمالی برای درمان صرع مقاوم به درمان پیشنهاد می‌کند.

وی گفت: در مجموعه تحقیقاتی که از سال 2001 توسط تیم تحقیقاتی‌ام شروع شده است، ما سعی بر تبدیل متون قدیم پزشکی ایران به طب مدرن داریم. در این راستا مقالات متعددی در مجلات معتبر جهانی نظیر Lancet به چاپ رسیده است. ما به بررسی داروهای ضد درد و ضد التهاب ذکر شده در کتاب قانون ابوعلی سینا پرداختیم و با جمع‌بندی و آنالیز با شیوه های مدرن آنها را قابل استفاده برای محققین و متخصصان کردیم و نتایج این تحقیق در مجله Avicenna Journal of Phytomedicine در دو ماهه May-June به چاپ رسیده است.

وی با بیان این که دو تحقیق در زمینه درمان بیماری MS و زمینه‌های فیزیوپاتولوژی آن نیز انجام شده است، بیان کرد: در این تحقیقات نقش ملاتونین و بوکلادزین در درمان MS بر روی مدل حیوانی کوپریزون به اثبات رسید. این دو تحقیق در دو مقاله مجزا در مجله Molecular Neurobiology به چاپ رسیده است.

گرجی خاطرنشان کرد: مجموعه طرح‌های یاد شده حدود 20 تا 50 درصد پیشرفت داشته‌اند. همچنین تعدادی طرح مشترک بین ایران-آلمان و ایران-کانادا با دانشگا‌ه‌های مونستر آلمان University of British Colombia نیز تعریف شده که طرح‌های فوق در مراحل ابتدایی بوده و حدود 10 درصد پیشرفت کاری داشته‌اند.

راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی و درمانی سرطان در تهران تا پایان سال
این متخصص مغز و اعصاب همچنین درباره راه‌اندازی دو مرکز تحقیقاتی و درمانی برای سرطان در کشور گفت: مرکز اول با نام مهر رضوی 11 مهرماه سال جاری افتتاح شد، با توجه به اینکه روان شناسی سرطان در ایران مغفول مانده همزمان با افتتاح این مرکز کنگره تخصصی روانشناسی سرطان را برگزار کردیم. مرکز تهران نیز تا پایان سال جاری راه‌اندازی می‌شود و در حال حاضر 80 درصد کارهای مربوط به ساختمان به اتمام رسیده و مشغول آموزش پرسنل هستیم.

گرجی درباره جایگاه ایران در علوم اعصاب نیز اظهار کرد: در چند سال اخیر به خوبی در این مسیر حرکت کرده و رشد خوبی نیز داشته ایم؛ جوانانی که آموزش مناسب دیده اند در این حوزه فعالیت می‌کنند گرچه با سطح کلاس A دنیا هنوز فاصله داریم اما از نظر جایگاه در نیمه بالای جدول جهان در حوزه علوم اعصاب قرار داریم و در صورت حمایت مطمئن هستم تا 10 سال آینده جزء 10 کشور برتر جهان در زمینه علوم اعصاب می‌شویم.


اخبارعلمی  - ایسنا  


ویدیو مرتبط :
تلاش می کنیم تا پایان سال آینده به تولید پیش از زمان تح

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرزین: ارایه یارانه به خانوارهای ثبت نامی جدید به سال آینده موكول می‌شود



 

 

 

فرزین: ارایه یارانه به خانوارهای ثبت نامی جدید به سال آینده موكول می‌شود

 

تهران - سخنگوی طرح تحول اقتصادی گفت: خانوارهای جدیدی كه در نیمه دوم سال جاری برای دریافت یارانه ثبت نام ‌كنند از سال آینده مشمول دریافت یارانه خواهند شد.

'محمدرضا فرزین' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در این مرحله اطلاعات سرپرستان خانوارها جمع آوری و سپس میزان یارانه‌ پرداختی به آنها محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: اطلاعات جمع آوری شده توسط مركز آمار ایران پردازش خواهد شد و سپس این اطلاعات به سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها انتقال می‌یابد.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: ‌به سرپرستان خانوارهای جدید، مبالغ پرداختی گذشته پرداخت نمی‌شود زیرا در آن زمان ثبت نامی توسط آنها انجام نشده بوده است.

وی اظهار داشت: هرچند سایت جمع آوری اطلاعات در طول سال همواره باز بوده و امكان ثبت نام در آن وجود داشته اما براساس برنامه‌ها قرار است مركز آمار در سال دو مرتبه اطلاعات پردازش شده را به وزارت رفاه و تامین اجتماعی انتقال دهد.

وی خاطرنشان كرد: هرچند افرادی كه در نیمه اول سال جاری ثبت نام كرده‌اند در نیمه دوم سال به آنها یارانه پرداخت شد اما افرادی كه در نیمه دوم سال ثبت نام كنند در نیمه اول سال بعد یارانه خود را دریافت خواهند كرد.

فرزین در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی واریز یكسان یارانه نقدی علیرغم آنكه قرار بود میزان یارانه پرداختی به مناطق محروم بیش از سایر مناطق باشد، گفت: هرچند در مرحله اول مبلغ 40 هزار و 500 تومان به ازای هر فرد به صورت یكسان برای تمام مناطق پرداخت شده اما امیدواریم با پایان مطالعات بتوانیم براساس مصوبه كارگروه طرح تحول اقتصادی به افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی و مناطق محروم درصد بیشتری را تخصیص دهیم.

سخنگوی طرح تحول اقتصادی ادامه داد: این امر موكول به سال بعد و پایان مطالعات شده است و در مراحل بعدی پرداخت، این امر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی درباره واریز یارانه به خانوارهایی كه در مرحله اول مبلغی كمتر از تعداد اعضا دریافت كرده‌اند، گفت: در مرحله اول پرداخت، خانوارها با اعضای حداكثر شش نفر یارانه دریافت كرده اند اما به صورت مجدد دستور داده شده كه به خانوارهای با اعضای بیشتر نیز یارانه پرداخت شود و هم اكنون تمام خانوارها با اعضای حتی هفت و یا هشت نفر نیز یارانه دریافت می‌كنند.

سخنگوی طرح تحول اقتصادی در خصوص كنترل تورم پس از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، تصریح كرد كارگروه طرح تحول اقتصادی مجموعه‌ای از اقدامات را برای كنترل تورم اتخاذ كرده كه بخشی از آن در قالب بسته‌های سیاستی بازرگانی، صنعتی، حمل و نقل؛ كشاورزی و غیره در نظر گرفته شده تا بتوانیم افزایش قیمت ناشی از انرژی را در قیمت تمام شده جبران كنیم كه البته این امر اقدام بسیار موثری است.

وی با بیان آنكه بسته‌های حمایتی در این راستا تدوین شده است، اظهار داشت: بسته جدیدی نیز طراحی شده تا براساس آن منابعی كه در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد با همكاری بخش خصوصی به سمت بازار سرمایه، كالاهای دائمی و پس‌انداز سوق داده شود تا با این روش بتوانیم میزان نقدینگی موجود در جامعه را كنترل كنیم.