دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ساخت جلیقه ضد گلوله با الگوبرداری از بدن نرم ماهی



جلیقه ضد گلوله,ساخت جلیقه ضد گلوله,اژدر ماهی,ساخت جلیقه ضد گلوله با الگوبرداری از بدن ماهی

ساخت جلیقه ضد گلوله با الگوبرداری از بدن نرم ماهی
محققان مؤسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT)‌ قصد دارند با الگوبرداری از پوست ماهی اژدها، جلیقه ضد گلوله ای با قابلیت زره‌های قدیمی طراحی کنند.
شوالیه‌ها در قدیم از زره‌های سخت، به هم پیوسته و فلس دار استفاده می‌کردند که این الگو می‌تواند برای ساخت جلیقه‌های ضد گلوله نسل جدید مورد استفاده قرار گیرد.
گونه اژدر ماهی Polypterus senegalus دارای آرواره قوی و اسکلت محکم بوده و بیش از 96 میلیون سال قدمت دارند؛ فلس این ماهی از چندین لایه ساخته شده است و زمانی که حیوان توسط مهاجمان گاز گرفته می‌شود، هر لایه در یک الگوی متفاوت شکسته می‌شود، اما کل ساختار پوسته سالم باقی می‌ماند.
محققان با استفاده از اسکن اشعه ایکس، پوشش فلس‌دار و نحوه تعامل آنها را در هنگام حرکت ماهی مورد ارزیابی قرار دادند.
فلس‌ها در نزدیکی مناطق انعطاف‌پذیر بدن از جمله دم، کوچک بوده و امکان خم شدن ماهی را فراهم می‌کند؛ فلس‌های کنار بدن نیز که از اندام های داخلی محافظت می کنند، بلندتر و سخت‌تر هستند.
مدل رایانه ای با استفاده از انواع فلس در قسمت های مختلف بدن ماهی طراحی شده و نمونه اولیه ای 10 برابر اندازه واقعی با کمک پرینتر سه بعدی و مواد سخت ساخته شد که یک پوشش متشکل از 144 فلس بهم پیوسته است.
«سوآتی وارشنی» از محققان موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) تأکید می کند: مجموعه ای از مفاصل بین دندانه ها و حفره های فلس، اجازه خم شدگی و شنای راحت ماهی درون آب را فراهم می کند؛ ترکیب انعطاف پذیری و قدرت بهترین کارآیی را برای جلیقه ایجاد می کند.
محققان امیدوارند این تحقیقات منجر به توسعه جلیقه هایی سبک، مقاوم و انعطاف پذیر مانند فلس ماهی شده و جایگزین جلیقه‌های سنگین کولار فعلی شود.
منبع:isna.ir


ویدیو مرتبط :
آزمایش احمقانه جلیقه ضد گلوله در روی بدن....

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت نازک‌ترین لباس ضد گلوله جهان/الیافی که جادو می‌کنند



 یورونیوز گزارش داده که یک شرکت کلمبیایی درنزدیکی شهر بوگوتا با همکاری گروهی از کارشناسان ساختن نازک ترین لباسهای ضد گلوله دنیا است.

کارشناسان ایمنی این شرکت که سال ۱۹۹۲ و در اوج فعالیت کارتل های مواد مخدر کشور تاسیس شد سرگرم ساختن نامحسوس ترین لباس های ضد گلوله دنیا، از جمله جلیقه، پیراهن و کت هستند. یکی از محصولات آنها زیرپوش ضد گلوله کلاشنیکف است.

 

اخبار,اخبار علمی,نازک‌ترین لباس ضد گلوله

 

در حالیکه تولید کنندگان نمی توانند اسرار کارشان را توضیح بدهند اما آزمایشهای جلیقه ضد گلوله برای رسیدن به استانداردهای آمریکا و اسراییل که بالاترین استانداردهای بین المللی محسوب می شوند را نشان می دهند. در این آزمایشها، جلیقه ها با سلاحهای مختلف مانند یوزی و کلاشنیکف آزمایش می شوند.

میگل کابایرو مسئول کارخانه می گوید: «تمرکز ما روی ساختن محصولات قابل انعطاف، سبک و صد درصد غیر محسوس است. با افزودن فناوری نانو دمای لباسها را بین ۱۳ تا ۱۷ درجه سانتیگراد کنترل می کنیم. لباسها به حدی غیرمحسوس اند که بسختی می توان به وجود آن پی برد.»

برای اثبات کیفیت جلیقه ضد گلوله، کابایرو به خبرنگاری که برای تهیه این گزارش به کارخانه رفته پیشنهاد می کند برای امتحان به او تیراندازی شود. او هم با امضای رضایتنامه، جلیقه را با نگرانی می پوشد و در پایان آزمایش حتی خراش هم برنداشته است.


  اخبارعلمی  -  خبر انلاین