دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ساخت ابرکامپیوتر بیولوژیک در اندازه یک کتاب معمولی



اخبارعلمی,خبرهای علمی,ابرکامپیوتر

محققان دانشگاهی موفق شدند نسلی تازه از ابرکامپیوترها را با استفاده از رایانش زیستی بسازند که آینده مهندسی کامپیوتر و کلیه علوم وابسته به محاسبات را دستخوش تغییری اساسی خواهد کرد.

به گزارش آنا به نقل از CBC، ابرکامپیوترها مجموعه‌های عظیمی از کامپیوترهای بسیار قدرتمند هستند که با یکدیگر سری شده‌اند و در فضایی وسیع با صرف انرژی زیادی، محاسبات و کارهای بسیار پیچیده را با سرعت بالا انجام می‌دهند و معمولا هزینه ساخت و نگهداری یکی از آنها، سر به میلیون‌ها دلار می‌زند. این ماشین‌ها محاسبات با مشکلات زیادی برای کار خود روبه‌رو هستند که گرم شدن، تأمین انرژی و جاگیر بودن، بخشی از آنهاست.

اکنون یک تیم متشکل از محققان چند دانشگاه به سرپرستی تیم تحقیق دانشگاه «لوند» موفق شده‌اند ابرکامپیوتر زیستی بسازند که در کار رمزگشایی و رمزگذاری و بهینه‌سازی محاسبات ریاضی کاربرد خواهد داشت.

این نوع از کامپیوتر که برای پردازش به جای استفاده از انرژی الکتریسیته و ترانزیستورهای معمول، از واحدهای بیولوژیک و با مصرف ATP (آدنوزین تری فسفات یا همان واحد انرژی سلول) کار می‌کند، در مقایسه با ابرکامپیوترهای معمول، بسیار کم‌مصرف و بسیار کوچک‌تر است.

بر اساس اعلام تیم تحقیق، این کامپیوتر اکنون توان محاسباتی محدودی دارد و آماده دسته‌بندی شدن در میان کامپیوترهای قدرتمند امروزی را ندارد اما با توجه به ویژگی‌های آن می‌توان امیدوار بود پس از یک دوره توسعه، آینده کامپیوتر را متحول کند.

زیست رایانه‌ها برخلاف ابرکامپیوترهای معمولی که به‌صورت سری به یکدیگر وصل می‌شوند و کار هر واحد متکی بر کار واحد قبلی‌ است، به‌ صورت موازی با یکدیگر کار می‌کنند و این می‌تواند سرعت انجام یک پردازش را به شدت افزایش دهد.

همچنین کامپیوتر ساخته شده فعلی که اندازه یک کتاب معمولی است، در مقایسه با یک ابرکامپیوتر IBM که معادل 100 سرور معمولی جا می‌گیرد، بسیار کوچک‌تر است و متعاقب آن هزینه‌های نگهداری از قبیل مصرف برق و خنک کردن آن نیز به شدت کمتر خواهد بود.

 

اخبار علمی - آنا


ویدیو مرتبط :
ساخت ابرکامپیوتر نوری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت اولین زیست‌ رایانه به اندازه‌ کتاب


زیست‌ رایانه، کامپیوتری است در آن از مولکول‌های DNA و پروتئین برای انجام محاسبات، ذخیره‌ی اطلاعات، بازیابی و پردازش آنها استفاده می‌کند.

مجله دیجی کالا -  فرزانه احسانی مؤید: دانشمندان موفق یه ساخت یک زیست‌ رایانه (Biocomputer) شدند که به اندازه‌ی یک کتاب است و با منبع پروتئینی تغذیه می‌شود. کاربرد عمده‌ی این زیست‌ رایانه در کدگذاری و عملیات ریاضیاتی است.

ساخت اولین زیست‌ رایانه به اندازه‌ی یک کتاب

ابر رایانه‌ها دستگاه‌های بسیار قدرتمندی هستند اما مشکل‌شان اینجاست که این کامپیوترها بسیار گران و بزرگ هستند و انرژی زیادی مصرف می‌کنند. برای حل این موضوع محققانی از چند دانشگاه گرد هم آمدند و زیست‌ رایانه‌ای ساخته‌اند که مشکلات فوق را ندارد. در واقع این زیست‌ رایانه‌ها کوچک و کم‌مصرف هستند و عملیات را با سرعت بسیار بالایی انجام می‌دهند.

برخلاف کامپیوترهای معمولی که عملکردها را به صورت متوالی انجام می‌دهند، زیست‌ رایانه‌ها عملکردها و دستورات را در یک سیستم موازی پیش می‌برند؛ این روش باعث می‌شود که سیستم بتواند خیلی سریع‌تر مساله را حل کند.

در مورد استفاده از انرژی هم زیست‌ رایانه‌ها بسیار به‌صرفه‌تر از کامپیوترهای معمولی هستند، چون برای هر محاسبه فقط به یک درصد از انرژی‌ای که کامپیوترهای معمولی مصرف می‌کنند، نیاز دارد.‌

ابعاد زیست‌ رایانه‌ی طراحی شده که در آزمایش‌ها و محاسبات مورد استفاده قرار گرفته، تنها به اندازه‌ی یک کتاب است. مجموع زیست‌ رایانه‌هایی که فعلا تحت عنوان Watson برای IBM طراحی شده شامل حدود ۹۰ ماژول سرور است.

در حال حاضر تعداد کمی از این زیست‌ رایانه تولید شده اما طراحان این سیستم عقیده دارند که به زودی این دستگاه‌های تکنولوژیک در حجم انبوه تولید شده و قادر به انجام عملیات پیچیده‌تری هم خواهند بود.