دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

زنبورها هم كم حافظه می شوند



 

 

زنبور

 

 

 

زنبورهای عسل پیر و سالخورده برای شناخت مسیرشان به كندوی جدید با مشكل مواجه می شوند، چرا كه رفتارهای مربوط به یادگیری همراه با سالخوردگی تغییرناپذیر و ثابت می شوند.

پس انسان تنها موجودی نیست كه دچار كم حافظگی ناشی از پیری می شود.

مطالعات انجام شده توسط دانشمندان در دانشگاه ایالت آریزونا و دانشگاه نروژی Life Sciences نشان می دهد كه چگونه پیری بر قدرت زنبورهای عسل در یافتن راه خانه شان تاثیر می گذارد.

از آنجا كه اساسا زنبورهای عسل هدایتگران (ناوبران) بسیار قابلی بوده و قادرند مسیر خانه شان را از میان گلزارهای بسیار دورتر از خانه بپیمایند، مطالعات نشان می دهد كه پیری و سالخوردگی باعث اختلال در فراموش كردن لانه قبلی حتی پس از جاگیری كولونی در خانه جدید می شود. پروفسور گرو آمدام یكی از شركت كنندگان در این تحقیق می گوید: با استفاده از تجارب قبلی می دانیم كه زنبورهای عسل پیر نسبت به جوانترها توانایی كمتری در یادگیری دارند.

اكنون می خواهیم با انجام آزمایش هایی بدانیم آیا پیری تاثیری بر رفتارهای یادگیرانه زنبور عسل كه نقش اساسی در بقای زنبور در حیات وحش دارد، می گذارد یا خیر؟

زنبور عسل پس از ۳ یا ۴ روز پرواز جستجوگر بسیار ماهر و كارآموزی است. زنبورهای عسل بالغ پس از ۵ تا ۱۱ روز پرواز، بخوبی مسیر رفت و برگشت به لانه را ناوبری می كنند.

این در حالی است كه این زمان برای زنبورهای عسل پیر بیش از ۲ هفته به طول می انجامد.

جهت دانستن این موضوع كه چگونه زنبورهای عسل خودشان را با مكان جدید و لانه ای تغییر یافته انطباق می دهند، محققان زنبورها را به كندوی جدیدی هدایت كرده و كندوی قبلی را مسدود كردند.

چندین روز به كولونی فرصت داده شد تا مكان جدید را به خاطر سپرده و حافظه شان را از اطلاعات مربوط به كندوی مسدود شده قبلی پاك كنند.

سپس لانه جدید توسط محققان خراب شد و زنبورها مجبور شدند از بین ۳ گزینه، یكی را به عنوان لانه جدید انتخاب كنند. یكی از این گزینه ها كندوی مسدود شده، یعنی همان مكان اول زنبورها بود.

زنبورهای مسن با نشانه هایی از پیری علی رغم این كه به آنها آموخته شده بود كه كندوی اول جای مناسبی برای زندگی نیست، تمایل به لانه قبلی شان داشتند.

اگرچه بسیاری از زنبورهای عسل پیر در رفتارهای یادگیرانه ناموفق هستند؛ اما این مطالعات نشان داد كه هنوز بعضی آنها این اعمال را بسیار موفق انجام می دهند..../تحلیل:جام جم


ویدیو مرتبط :
کلاس و کارگاه حافظه برتر - دکتر سیدا مرد حافظه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آب این میوه = حافظه ای باور نکردنی



تقویت حافظه

پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات خود نشان دادند که آب انگور می تواند حافظه را تقویت کرده و کاهش قدرت حافظه را ترمیم کند.

محققان دانشگاه سینسیناتی که نتایج بررسی های خود را در «کنفرانس بین المللی پلی فنول و سلامت» در هاروگیت انگلیس ارائه کرده اند نشان دادند که آنتی اکسیدان های حاضر در پوست و آب انگور می توانند توانایی مغزی را تقویت کرده و اثرات کاهش حافظه را کم کنند.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند:«ما اثرات آب انگور را روی گروهی متشکل از 12 بیمار بین 75 تا 80 سال بررسی کردیم. این افراد از کاهش حافظه کوتاه مدت رنج می بردند.

این شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند ، یکی از این گروهها به مدت 12 هفته آب انگور خالص 100 طبیعی می خورد و گروه دوم، گروه کنترل بود».

در پایان این دوره، دانشمندان با اندازه گیری توانایی حافظه دو گروه تائید کردند گروهی که آب انگور می خورد نتایج بهتری در حفظ حافظه فضایی نشان داد به طوری که قدرت حافظه این افراد حداکثر به میزان 75 درصد بهبود یافت.

براساس گزارش تلگراف ، این محققان توضیح دادند:«نتایج این تحقیق نشان می دهد که یک رژیم غذایی به خصوص رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی تازه می تواند به حفظ حافظه خوب به ویژه در افراد با سن بالا کمک کند».