دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

زنبورهایی که مین‌ها را از پنج کیلومتری پیدا می‌کنند!



زنبورهای ویژه,انواع زنبور

زنبورهایی که مین‌ها را از پنج کیلومتری پیدا می‌کنند!

دانشمندان کرواسی اخیرا از گروه زنبورهای ویژه رونمایی کرده‌اند که می‌توانند بمبهای دفن شده را از فاصله پنج کیلومتری شناسایی کنند.

این زنبورها با تغذیه یک محلول شکر غیر قابل مقاومت مخلوط با بوی مواد منفجره تربیت شده‌اند.

کارشناسان سالها برای تربیت و تکمیل این شیوه تعلیم وقت گذاشته‌اند.

در این روش، یک زنبور عسل در یک سو قرار گرفته و چندین نقطه تغذیه برای این زنبورها در اطراف چادر چیده می‌شود. اما تنها برخی از این نقاط تغذیه حاوی غذای واقعی بوده و خاک اطراف آنها نیز با مواد شیمیایی منفجره آغشته شده است.

ایده اصلی این بوده که حس تیز بویایی زنبور بزودی بتواند بوی مواد منفجره را با غذا مرتبط کند.

کرواسی همچنین پس از سالها مملو از بمبهای زمینی دفن شده‌ای است که از مبارزات خشن برای استقلال در کشورهای بالکان از دهه 1990 باقی مانده‌اند.

هنگامی که این پروژه در سال 2007 آغاز شد، تربیت زنبورها برای شناسایی مناطق مین در یک چادر توری بزرگ که بر روی چمن دانشکده کشاورزی این کشور متصل شده بود، انجام شد.

زمینهای مین در کرواسی حدود 683 کیلومتر مربع را پوشانده و تصور می‌شود که حدود 90 هزار مین به همراه مهمات منفجر نشده از جنگ استقلال کرواسی باقی مانده باشد.

مینهای زمینی بطور گسترده‌ای در این جنگ از سوی همه طرفین در حال جنگ مورد استفاده قرار گرفته بود و حدود 1.5 میلیون مورد در زمین کاشته شد./ایسنا

 

 

 


ویدیو مرتبط :
پیدا کردن مین با رادار و خنثی کردن آن با ریز پرتو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بعثی زدایی باید ادامه پیدا کند



 

بعثی زدایی

 

تصمیم کمیته ای که بسیاری از بعثی ها را رد صلاحیت کرد، تصمیمی بسیاردرست و کلیدی برای سرنوشت عراق بود. چنان که پیش از این نیز متذکر شدم، بعثی ها نباید در عراق آینده نقشی داشته باشند. آنانی که دستانشان به خون بی گناهان و عراقیان آلوده است یا در آن شریک بوده اند، می بایست در دادگاهی عادلانه با داشتن وکیل و کلیه حقوق یک متهم با حضور هیئت منصفه محاکمه شوند و آنانی که تنها عضو حزب بعث بودند، تنها می توانند به عنوان یک شهروند عادی در عراق زندگی کنند و حق نفوذ در پست های کلیدی عراق را ندارند، چون از گذشته ای نامطمئن و تاریک برخوردار بوده اند. روند بعث زدایی چنان که در قانون اساسی عراق آمده باید ادامه یابد. تاکنون این فرآیند آن چنان که مناسب بوده صورت نگرفته و یا بسیار کند انجام شده و یا رها شده است.

پس از انتخابات، بعثی زدایی بسیار کلیدی تر در پست های امنیتی و اطلاعاتی و پلیسی عراق است که باید حتماً انجام شود. کوتاهی در این زمینه می تواند تمام زحمات این چند ساله عراقی ها را بر باد دهد و بعثی ها با نقشه ای که در سر دارند، با کودتایی خزنده و آرام، قدرت را دوباره به دست گیرند. هشدار می دهم که کار اصلی و حیاتی هنوز مانده است و بعثی زدایی می بایست پس از انتخابات که اوضاع آرام شد، حساب شده و پیوسته صورت گیرد، این کار باید از مقامات بالای امنیتی شروع شده و به تدریج به پست های پایین تر برسد. کلیه کسانی که در گذشته عضو حزب بعث بوده اند یا اینک به نوعی همکاری با آن ها داشته اند، باید کنار گذاشته شوند.

برادران سنی که حق شان است در آینده عراق نقش داشته باشند، باید راه و سرنوشت خود را از بعثی ها جدا کنند و بی سبب با اصرار بر حضور بعثی ها بر روند سالم مردم سالاری در عراق ناخواسته و نادانسته لطمه نزنند. در صورتی که آمریکایی ها برای طرح آشتی ملی به دولت عراق فشار آوردند که از بعثی ها در حکومت استفاده شود، دولت عراق باید برایشان توضیح داده و روشن سازد که آنان نقشه دارند که پس از خروج آمریکایی ها از عراق، قدرت را در دست گیرند و هم اینک نیز در بسیاری از جاها نفوذ کرده اند و مشارکت آنان در حکومت مانع از آن نمی شود که به فعالیت های خود بر علیه دولت و حکومت منتخب عراق پایان دهند و تنها پست های کلیدی تری برای وارد کردن ضربات حساس تر و حیاتی به عراق آزاد و دولت آن بدست می آورند و ایشان سال هاست که به این نوع از رفتارهای دوگانه ریاکارانه خو کرده اند و انفجارهای اخیر انجام شده در مکان های حساس دولتی که توسط بعثی ها صورت گرفته است، خود گواه این حقیقت است و عراقی ها به هیچ وجه نمی توانند اجازه دهند که زحمات چند ساله شان به هدر رود و خون های به ناحق ریخته شده پایمال گردد. پافشاری عراقی ها بر راه درست شان به تدریج دیگران را با ایشان همراه خواهد کرد. ایران نیز باید در تعامل با سوریه مانع از رهبری توریست ها توسط بعثی های فراری به سوریه شود. سوریه باید عراق گذشته را فراموش کرده و برای عراق آزاد و مردم سالار فردا که به همه عراقی ها تعلق دارد، تلاش کند.