دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

زمین احتمالا از ترکیب دو سیاره درست شده است



اخبار علمی,خبر های علمی,زمین

تئوری جدید دانشمندان حاکی از آن است که کره زمین از دو سیاره درست شده و نتیجه تصادم این دو سیاره به غیر از به وجود آمدن زمین، موجب تشکیل سیاره ماه شده است.

به گزارش آنا به نقل از ScienceAlert، براساس تحقیقات جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا، زمین و یک سیاره فرضی با نام تیا (Theia) با هم برخورد کرده‌اند و حدود 4/5 میلیارد سال پیش با هم ادغام شدند. به گفته دانشمندان، این برخورد همچنین باعث شکل‌گیری ماه هم شده است.

نظریه اولیه دانشمندان این بود که زمین و تیا فقط از یک سمت به هم برخورد کرده‌اند و همین امر موجب شده که ماه در مدار قرار بگیرد و سپس دو سیاره برخلاف جهت همدیگر در فضا حرکت کنند. اما محققان دانشگاه کالیفرنیا می‌گویند که تیا نه تنها هرگز زمین را ترک نکرده، بلکه به شکل‌گیری و تکامل زمین هم کمک کرده است.

دانشمندان همچنین روی ایزوتوپ‌های اکسیژن سنگ‌هایی که فضاپیمای آپولو از ماه آورده است و سنگ‌های آتشفشانی لایه ترکیبی میانی زمین مطالعه کردند. از آنجاکه هر کدام از سیاه‌ها یک اثر اکسیژنی خاص خود دارد، با مطالعه روی محتویات اکسیژن، می‌توان تفاوت میان خاک ماه و سنگ‌های زمین را بررسی کرد.

اگر سیاره تیا با زمین صرفا فقط برخورد کرده باشد، به احتمال زیاد ماه هم از تیا درست شده است و سنگ‌های زمین و ماه باید ایزوتوپ‌های اکسیژنی متفاوتی داشته باشند. در حالی که دانشمندان ایزوتوپ‌های مشابه را در این دو سیاره پیدا کرده‌اند.

محققان می‌گویند: «ما هیچ تفاوتی میان ایزوتوپ‌های ماه و زمین ندیدیم و آنها غیرقابل تشخیص از هم دیگر هستند. تیا به احتمال زیاد هم با زمین و هم با ماه ترکیب شده است و حتی به صورت یکسان میان آنها توزیع شده است. این دلیلی است که ما تفاوتی میان ایزوتوپ‌های اکسیژنی آنها نمی‌بینیم».

محققان همچنین شواهدی را مطرح می‌کنند که در آن تیا یک سیاره در حال رشد بوده که حتی در زمان برخورد نیز این آثار وجود داشته است. تیا از نظر سایز اندازه زمین و مریخ بوده است.

اگر این فرضیه ثابت شود، این تحقیق کمک شایانی برای درک بهتر منشاء و تاریخچه تکامل کره زمین خواهد کرد.

اخبار علمی - آنا


ویدیو مرتبط :
کشف سیاره جدید بسیار شبیه به سیاره زمین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

/فرود تاریخی مریخ‌نورد ناسا در سیاره سرخ/ نخستین تصاویر ارسالی از مریخ نورد «كنجكاوی» به زمین رسید



/فرود تاریخی مریخ‌نورد ناسا در سیاره سرخ/نخستین تصاویر ارسالی از مریخ نورد «كنجكاوی» به زمین رسید

ناسا دقایقی پیش نخستین تصاویر ارسالی از مریخ نورد «كنجكاوی» را منتشر كرد.

 مریخ نورد «كنجكاوی» ناسا پس از هشت ماه سفر در اعماق فضا، صبح امروز دوشنبه ششم آگوست با موفقیت بر سطح سیاره سرخ فرود آمد. بدین ترتیب مأموریت 2.5 میلیارد دلاری ناسا با فرود موفقیت آمیز مریخ نورد «كنجكاوی» تكمیل شد.

«كنجكاوی» با فرود موفق خود كه در ساعت 05:30 دقیقه به وقت گرینویچ (10:01 دقیقه به وقت تهران) رخ داد، مأموریت اكتشافی را به همراه Opportunity دیگر مریخ نورد مستقر در سیاره سرخ آغاز خواهد كرد.

كنجكاوی مجهز به سیستم ارتباطی با فركانس بالا و پر سرعت (UHF) است كه امكان ارسال سیگنال به مدارگردهای مریخ را فراهم می كند؛ همچنین مریخ نورد از طریق شبكه اعماق فضا ناسا (Deep Space Network) با مركز زمینی ارتباط برقرار می‌كند./ایسنا

/فرود تاریخی مریخ‌نورد ناسا در سیاره سرخ/نخستین تصاویر ارسالی از مریخ نورد «كنجكاوی» به زمین رسید