دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ریش‌تراش کاغذی قابل بازیافت هم ابداع شد



اخبار ,اخبار علمی ,ریش‌تراش کاغذی

 

اخبار علمی - ریش‌تراش کاغذی قابل بازیافت هم ابداع شد

تیم صنعتی شرکت gravitytank در سان‌فرانسیسکو، با استفاده از بریده‌های کاغذ نوعی ریش‌تراش اوریگامی طراحی کرده که می‌تواند روزی به جای ریش‌تراش‌های پلاستیکی یک بار مصرف به کار رود.

سامانه مفهومی Paper Cut Razor کاملا از ورقه کاغذ مقاوم در برابر آب ساخته خواهد شد و می‌توان پس از استفاده آن را بازیافت کرد.

مانند ریش‌تراش‌های چند تیغه، این سیستم مفهومی دارای سه شکاف است و مانند تیغ‌های فلزی عمل خواهد کرد. چون ریش‌تراش جدید از کاغذ ساخته می‌شود، می‌توان بسیار آسان‌تر از همتای پلاستیکی‌اش آن را بازیافت کرد.

مبتکر این فناوری همچنین طرح‌های کاغذی اوریگامی را برای دیگر محصولات از قبیل عینک‌، قیچی‌ و مسواک به کار برده است.

در حالی که ریش‌تراش مفهومی هنوز در حد ایده است، ندیم حیدری، رهبر تیم gravitytank انیمیشینی ارائه داده که چگونگی عملکرد آن را نمایش می‌دهد. 

اخبار علمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
تمامی مزایای بهترین ریش تراش های دنیا در یک ریش تراش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرقت خرد از «ریش‌تراش» تا «راسته گوساله»



اخبار,اخباراجتماعی ,سرقت‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

«فراوان سرقت می‌كنند؛ روغن مایع، بسته‌های حبوبات، روسری، ریش‌تراش و حتی اسباب‌بازی بچه‌ها. خیلی‌ها هم هستند كه از قفسه‌های فروشگاه، كیك و ساندیس برمی‌دارند، همانجا می‌خورند و فقط پوستش را سرجایش می‌گذارند و با خیال راحت می‌روند. آنها برای‌شان مهم نیست كه این همه دوربین چهره‌شان را ثبت می‌كند.»

این چند جمله، حرف‌های نگهبان یكی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خیابان هفت‌تیر تهران است كه تجربه سرقت‌های خرد از فروشگاه برایش عادی شده است. او كه لباس فرم به تن داشت و با بیسیم، با دقت در فروشگاه قدم می‌زد، تجربه‌های عجیبی از سرقت خرد از فروشگاه محل كارش دارد. او به خبرنگار «اعتماد» می‌گوید: «از اینجا همه‌چیز می‌دزدند. از ٢٠ هزار تومان تا یك میلیون تومان. زن و مرد هم ندارد. من خودم پیرمردی را دیدم كه یك ریش‌تراش دزدیده بود و وقتی می‌خواست از در بیرون برود، بچه‌ها جلویش را گرفتند.»


مقامات انتظامی كشور بارها اعلام كرده‌اند كه آمار سرقت‌های كلان در كشور رو به كاهش است اما میزان سرقت‌های خرد سر به افزایش گذاشته است. طبق آمارهای ارایه شده از سوی سردار احمدی مقدم، فرمانده پیشین نیروی انتظامی كشور، آمار سرقت‌های خرد در سال ٩٢ بیش از ٢٠ درصد افزایش داشته است. مقامات انتظامی كشور، «سرقت خرد» و «اعتیاد» را از دغدغه‌های اصلی مردم می‌دانند و از برنامه پلیس برای برخورد جدی با این دغدغه خبر می‌دهند؛ همان دغدغه‌ای كه در حرف‌های نگهبان فروشگاه هم شنیده می‌شود. او می‌گوید كه «بعضی از سارقان زن و شوهر هستند و خانوادگی به فروشگاه می‌آیند تا كسی به آنها شك نكند.»


در سراسر فروشگاه دوربین‌های مداربسته كار گذاشته‌اند كه از چند زاویه، تصویر همه‌چیز و همه‌كس را ضبط می‌كند به شكلی كه تصور گریز از زیر لنز آنها غیرممكن به نظر می‌رسد اما سارقان خرد، اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند و خیلی از آنها پس از «چندبار» سرقت از «یك فروشگاه» دستگیر می‌شوند. یكی از كاركنان فروشگاه كه در بخش فروش مواد غذایی كار می‌كند می‌گوید: «تا به حال چند سارق را گرفته‌ایم كه راسته گوساله از ما دزدیده‌اند. ٥٣ هزار تومان قیمت دارد.» یكی دیگر از كاركنان فروشگاه هم می‌گوید: «بیشتر سارقان زن هستند و اجناسی مثل روغن‌مایع، روسری و از این جور چیزها را یواشكی برمی‌دارند و در كیف خود جاساز می‌كنند. اینجا تصویرشان با دوربین‌ها ضبط می‌شود و دفعه بعد كه آمدند دزدی كنند دستگیرشان می‌كنند.»


او هنوز عجیب‌ترین سرقتی را كه از فروشگاه محل كارش شده به یاد دارد: «چند وقت پیش خانمی را در نگهبانی گرفته بودند كه یك روسری دزدیده بود. او برای اینكه بتواند روسری را بدزد، با قیچی، قسمتی از آن را بریده بود تا قطعه‌ای كه به آن وصل شده بود تا نشود آن را دزدید جدا شود. روسری كاملا پاره شده بود، طوری كه اصلا نمی‌شد از آن استفاده كرد.»


سرقت كه می‌شود، از فروشنده كالا تا نگهبان درب خروجی فروشگاه باید به بالادستی خود جواب بدهد و این «جواب دادن»، از كسر حقوق تا توبیخ دامنه دارد؛ جریمه‌ای كه شاید باعث شده تا وقتی نام «سرقت خرد» به گوش بیشتر نگهبان‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌رسد، تجربه‌های رو‌به‌رو شدن با سارقان خرد برای‌شان زنده شود.


یكی از آنها می‌گوید كه بیشتر لوازم آرایشی و بهداشتی و موادغذایی به سرقت می‌رود. او از خاطره عجیبش به «اعتماد» می‌گوید: «همین چند وقت پیش چهار تا جوان كه می‌گفتند دانشجو هستند را گرفته بودند كه ٥٠، ٤٠ تا تن ماهی را در لباس‌های‌شان جاساز كرده بودند. خیلی عجیب و تابلو بود. نگهبان‌ها هم گرفتن‌شان.» او كه فكر می‌كند این سرقت‌ها در مقابل سرقت‌های كلانی كه رسانه‌ای شده، چیزی نیست ادامه می‌دهد: « هرچی بتوانند، می‌برند. این‌طور نیست كه سارق از خانه بلند شود و بگوید خب امروز بروم روسری، روغن مایع یا مسواك بدزدم. می‌آید اینجا، قدم می‌زند و در یك لحظه می‌دزد».


«تشدید و استمرار فعالیت قرارگاه مبارزه با سرقت» به عنوان یكی از مهم‌ترین اولویت‌های پلیس در سال ٩٤ اعلام شده است، با این حال به نظر می‌رسد كه سرقت‌های خرد از فروشگاه‌ها، منشا متفاوتی داشته باشد. این سرقت‌ها مختص یكی دو فروشگاه هم نیست. كاركنان فروشگاه‌های دیگر هم تجربه‌های زیادی از سرقت خرد دارند. چند كیلومتر دورتر از فروشگاه زنجیره‌ای خیابان هفت‌تیر، در خیابان آرژانتین، فروشگاه زنجیره‌ای دیگری هم هست كه كاركنانش تجربه‌های عجیبی از سرقت‌های خرد دارند.


یكی از فروشندگان جوان این فروشگاه همزمان با تا كردن یك روسری می‌گفت كه بعضی‌ها ماشین چندصد میلیونی دارند اما برای «هیجان» دست به سرقت می‌زنند: «چند وقت پیش پسری را گرفته بودند كه یك كیف زده بود. او وقتی دید لو رفته، گفت برای هیجانش این كار را كرده، بعدش هم پول كیف را حساب كرد. یادم هست وقتی از در فروشگاه بیرون رفت، سوار یك ماشین مدل بالای ٢٠٠– ٣٠٠ میلیون تومانی شد.»


اما بعید است كه«هیجان» سرقت اجناسی كه چندان قیمتی نیستند، دلیل همه سارقان فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای سرقت اجناسی چون روغن مایع، مسواك، روسری و... باشد. بیشتر این سارقان، زن و مرد، جوان و مسن، وقتی دست‌شان رو می‌شود، سرشان را پایین می‌اندازند و در التماس‌های‌شان می‌شود صدای «فقر» را شنید.  وقتی كه خیلی‌ها با خوردن خوراكی‌های درون قفسه‌ها، برچسب «سارق» را به خود می‌چسبانند. یكی از كاركنان فروشگاه می‌گوید: «خیلی‌ها خوراكی‌هایی مثل كیك و ساندیس را از قفسه‌ها برمی‌دارند و می‌خورند. تازه پوستش را هم سرجای‌شان می‌گذارند. كسی هم متوجه نمی‌شود. خصوصا در روزهای پنجشنبه و جمعه كه خیلی شلوغ می‌شود.»


سرقت‌های خرد تنها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتفاق نمی‌افتد. كاركنان فروشگاه‌های كوچك‌تر هم با «سرقت خرد» آشنایند. مدیر یكی از این فروشگاه‌ها در یكی از ایستگاه‌های مترو كه اجناس زینتی و اسباب‌بازی می‌فروشد، می‌گوید: «تعداد سرقت‌هایی كه تا حالا از ما شده كم نبوده. بیشتر بدلیجاتی می‌دزدند كه مثلا ١٨ هزارتومان قیمت دارد. وقتی ما می‌فهمیم اول زیر بار نمی‌روند، اما بعد می‌گویند كه نخستین بارمان بود.» عجیب‌ترین تجربه او از سرقت خرد، سرقت «فرفره» است. فرفره‌های دو هزارتومانی كه وقتی درباره سرقت آن حرف می‌زند، یاد سرقت یك آینه در شب عید امسال هم می‌افتد؛ آینه‌ای كه سارق فكر می‌كرد جای آن در سفره هفت سینش خالی است.


افزایش آمار سرقت خرد، واكنش مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای را هم به دنبال داشته است. پیش از این مدیرعامل شركت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند گفته بود كه روزانه حدود یك درصد درآمد این مجموعه به سرقت می‌رود و بیشترین كالاهایی كه از این مجموعه دزدیده می‌شود، گوشت، مرغ، مواد پروتیینی وغذایی است و ارزش ماهانه كالاهای سرقت شده از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند ٦٠٠ میلیون تومان است، یعنی روزی ٢٠ میلیون تومان. آمارهای اعلام شده از سوی پلیس آگاهی كشور هم نشان می‌دهد كه بیش از ٩٠ درصد پرونده‌های تشكیل شده در پلیس آگاهی كشور مربوط به سرقت است كه در این بین سرقت‌های خرد بیشترین افزایش را نشان می‌دهد.


 اخبار اجتماعی  -  اعتماد