دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ریزش مو با کمبود مواد نشاسته ای در رژیم غذایی



 

 

ریزش مو با کمبود مواد نشاسته ای در رژیم غذایی

 

یک متخصص تغذیه گفت: مواد نشاسته ای همچون نان و غلات حاوی مواد معدنی و انواع ویتامین ها هستند و کمبود این مواد در رژیم های غذایی موجب ریزش مو می شود.

دکتر احمد رضا درستی در گفت وگو با ایسنا، مواد نشاسته ای را اصلی ترین گروه هرم غذایی دانست و تاکید کرد: تمام افراد ملزم به استفاده از این مواد در رژیم غذایی روزانه خود هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مواد نشاسته ای شامل نان، برنج، ماکارونی، جو، سیب زمینی غنی از انرژی، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

این متخصص تغذیه ریزش مو را از عوارض ناشی از رژیم های غذایی سخت و کمبود مواد معدنی ویتامین ها دانست و گفت: این مشکل بر اثر حذف مواد نشاسته ای و عدم مصرف برنج، نان و غلات ایجاد می شود.

دکتر درستی حداقل مواد نشاسته ای مورد نیاز بدن در طی روز را 5 تا 11 سهم عنوان کرد و افزود: این میزان بر اساس نیاز و سن افراد متفاوت است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: افرادی که تمایلی به افزایش وزن نداشته و فعالیت بدنی زیادی ندارند، مصرف 5 سهم کفایت می کند که این مقدار شامل دو برش نان در وعده صبح، 5 تا 6 قاشق غذا خوری برنج هنگام ظهر و شب نیز دو برش نان است که هر برش باید به اندازه یک کف دست بدون انگشتان باشد.

دکتر درستی در پایان با اشاره به اندازه های یک وعده غذایی کامل خاطرنشان کرد: افراد باید روزانه 3 تا 5 واحد سبزیجات هر واحد به اندازه یک بشقاب کوچک 2 تا 4 واحد میوه، 3 تکه گوشت و 3 واحد لبنیات مصرف کنند..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
شناسایی نشاسته در مواد غذایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رابطه رژیم لاغری و ریزش مو



 

برای آن‌كه هنگام كاهش وزن دچار ریزش مو نشوید،از رژیم‌هایی كه كاهش وزن سریع می‌دهند، اجتناب كنید.

واقعیت این است كه اكثر رژیم‌های رایجی كه با موفقیت وزن را كاهش می‌دهند، ریزش مو را هم تحریك می‌كنند البته مدل دادن مو (محكم بستن آن، فر كردن، بافتن و...) هم می‌تواند به موها آسیب بیشتری برساند.

خوشبختانه این ریزش مو می‌تواند اندك و مقطعی باشد، ولی در صورت بی‌توجهی، گسترده‌تر و شدیدتر می‌شود.

به طور كلی ریزش مو بر اثر عوامل مختلف مانند بارداری، استرس، جراحی و تغییرات هورمونی مرتبط با سن می‌تواند ایجاد شود.

رژیم‌های كاهش وزن هم بر اثر كمبود یك یا چند نوع ماده مغذی می‌توانند باعث ریزش مو شوند؛ مثلا كمبودآهن در رژیم‌های كاهش وزن یك علت ریزش مو است.

تغییراتی كه این رژیم‌ها در سطح روی، منیزیم، پروتئین، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های D، B و A اعمال می‌كنند، می‌توانند باعث دوره‌های ریزش مو شوند البته این مشكل هم در مردان و هم در زنان ایجاد می‌شود، ولی زنان بیشتر متوجه آن شده و به دنبال درمان می‌روند.

در این میان، ریزش مو در رژیم‌هایی كه كاهش وزن سریع می‌دهند، بارزتر است، چرا كه این رژیم‌ها تغییراتی در متابولیسم به وجود می‌آورند كه رشد مو را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

تغییراتی كه در رژیم غذایی به وجود می‌آید، در سیكل رشد مو اختلال ایجاد می‌كند و باعث می‌شود فولیكول‌های مو در فاز رشد، خیلی سریع وارد «فاز استراحت» شود.

این خود باعث ‌20 تا 30 درصد افزایش ریزش مو روزانه می‌شود. برای پیشگیری از این حالت، كاهش وزن باید به صورت تدریجی صورت گیرد و رژیم طوری باشد كه هیچ‌كدام از گروه‌های غذایی (نان و غلات، گوشت و حبوبات، سبزیجات، میوه‌جات و لبنیات) در آن حذف نشوند.

رژیم‌هایی كه دریافت پروتئین و آهن را محدود می‌كنند، مانند رژیم‌های گیاهخواری و رژیم‌های بسیار كم‌چرب، اغلب كمبود تغذیه‌ای دارند.

از طرف دیگر رژیم‌های پر پروتئین مانند رژیم اتكینز كه مصرف میوه و سبزی را محدود می‌كنند هم باعث ریزش مو می‌شود.

خوشبختانه در بسیاری از افراد ریزش مو با رژیم كاهش وزن، موقت بوده و دو تا شش ماه طول می‌كشد. بعد از بازگشت به رژیم متعادل غذایی، رشد مو دوباره آغاز می‌شود.

برای این‌كه در كنار كاهش وزن دچار ریزش مو نشوید، بهتر است سعی كنید از رژیم‌هایی كه كاهش وزن سریع می‌دهد، اجتناب كنید. كاهش وزن بهتر است در هفته به میزان نیم تا یك كیلو باشد.

همچنین از محكم بستن موها خودداری كنید و در صورتی كه رژیم شما كمبود تغذیه‌ای دارد، از مكمل مولتی ‌ویتامین و آهن استفاده كنید.

در ضمن با تجویز پزشك متخصص پوست و مو می‌توانید از ماینوكسیدیل به صورت موضعی استفاده كنید، گرچه این دارو برای همه موثر نیست..... /   منبع: magicslim.ir