دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

رژیم غذایی هنگام سرماخوردگی



 

 

رژیم غذایی هنگام سرماخوردگی

 

هر چه هوا سردتر می‌شود ، بر آمار مبتلایان به انواع ویروس‌های سرماخوردگی هم افزوده می‌شود، در حالی كه متخصصان بر این باورند نوع تغذیه می‌تواند ما را در برابر این بیماری محافظت كند.

دكتر سیدعلی كشاورز ، مدیر گروه تغذیه و بیو‌شیمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با فرا رسیدن روزهای سرد سال توصیه می‌كند: مصرف نوشیدنی‌های گرم مانند شیر، چای، سوپ و آش را نباید فراموش كرد چون این دسته از نوشیدنی‌ها در این روزهای سرد مفید و مناسب است.

به خصوص زمانی كه فرد دچار سرماخوردگی شده باشد مایعات گرم، بهترین مواد غذایی هستند كه طول دوره درمان را كوتاه كرده و بیماری را تسكین می‌دهند.

میوه یا آبمیوه

وی با تاكید بر مصرف میوه‌ها می‌افزاید: در كنار مصرف مایعات گرم، استفاده از میوه‌‌ها نیز نباید فراموش شود. برخی افراد آبمیوه را ترجیح می‌دهند و به همین دلیل میوه را كنار می‌گذارند.

البته اگر بیمار در شرایط خاصی است كه نمی‌تواند میوه بخورد، شرایط فرق داشته و آبمیوه جایگزینی مناسب است، اما در شرایط كلی، وقتی آبمیوه را می‌گیریم، ارزش تغذیه‌ای آن را نیز تا حد زیادی از بین برده‌ایم.

در صورتی كه وقتی میوه به طور كامل مصرف ‌شود، فیبر، رنگدانه‌ها و ویتامین‌ها نیز به طور كامل استفاده خواهد شد بنابراین همیشه توجه داشته باشید مصرف میوه به طور كامل، ارزش بسیار بیشتری از آبمیوه‌ها دارد.

دكتر كشاورز با اشاره به شرایطی كه میوه‌ در دسترس نیست یادآور می‌شود: در چنین شرایطی استفاده از سالاد و سبزیجات، به خصوص سبزیجات با برگ سبز تیره را فراموش نكنید.

پرهیز غذایی هنگام سرماخوردگی

این استاد رشته تغذیه در مورد پرهیز غذایی هنگام سرماخوردگی می‌گوید: به طور معمول اگر آزردگی حلق و گلو وجود داشته باشد، مواد غذایی ترش وتند و تیز موجب تحریك بیشترمی‌شود. به همین دلیل برای كاهش تحریكات توصیه می‌شود از این مواد غذایی استفاده نشود.

به گفته وی، غذاهای سرخ كردنی به طور معمول كند هضم می‌شوند. بنابراین كسی كه سرماخورده است، باید مواد غذایی خاصی را با هضم آسان مصرف كند.

مصرف مواد غذایی سرخ‌كرده، چرب و حاوی سس موجب اختلال در هضم غذا شده و بیماری نیز به خودی خود ممكن است مشكلاتی در هضم غذا ایجاد كند. به همین دلیل بهتر است از مواد غذایی این چنینی استفاده نشود.

نقش تغذیه هنگام آلودگی هوا

آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی، پدیده جدیدی نیست. مشكلی كه وقتی مانند این روزها به سطح هشدار می‌رسد، خطراتی را برای سلامت شهروندان ایجاد خواهد كرد.

به گفته متخصصان، كودكان، سالمندان، بیماران و زنان باردار نیز بیشتر در معرض خطر بوده و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

كارشناسان در چنین روزهایی بارها از مردم خواسته‌اند كمتر از منزل خارج شده و از فعالیت شدید در محیط‌های باز خودداری كنند. اما تغذیه نیز نقش موثری در كاهش عوارض آلودگی هوا بر بدن دارد.

این استاد رشته تغذیه در مورد مواد غذایی خاصی كه باید در این مواقع استفاده شوند، توضیح می‌دهد: مصرف برخی مواد غذایی برای كاهش اثرات سمی این تركیبات موثر است.

به عنوان مثال مصرف شیر یا به طور كلی لبنیات به دلیل كلسیمی كه دارند، در جذب فلزات سنگین و تاثیرات آن بر بدن ما موثر خواهند بود. ویتامین C نیز در دفع فلزات سنگین از بدن، به خصوص سرب موثر است. به طوری كه اگر ویتامین C به مقدار زیاد مصرف شود، نقشی مانند دارو داشته و در دفع سموم فلزات سنگین تاثیر می‌گذارد.

وی در مورد مصرف میوه‌ها و سبزیجات یادآور می‌شود: مصرف میوه‌ها و سبزیجات به مقدار زیاد نیز در این شرایط موثر است.

این مواد حاوی ویتامین C و E بوده و البته ویتامین‌های گروه ‌B و ویتامین A یا پیش‌ساز ویتامین A را هم دارند. ویتامین C،E و بتاكاروتن‌كه در میوه‌‌ها و سبزیجات رنگی به وفور یافت می‌شود، اثرات تركیبات سمی ناشی از سوخت بنزین و نفت را تا حدودی كاهش می‌دهد.

مكمل‌ها یا میوه

وی در مورد مصرف مكمل‌ها می‌گوید: باید توجه داشت یا باید ازویتامین‌ها و یا مكمل‌های آنها استفاده كرد و یا منابع طبیعی آنها را مصرف كرد كه البته مناسب‌تر هم خواهد بود بنابراین باز هم در نهایت به مردم توصیه می‌شود از مصرف لبنیات، به خصوص شیر و میوه و سبزیجات غافل نشده و البته فراموش نكنند این مواد غذایی تنها تا حدودی می‌توانند عوارض آلودگی هوا را كاهش دهند و مصرف این مواد هیچ وقت نمی‌تواند، به طور كامل تاثیرات سموم را از بین ببرد...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
هنگام سرماخوردگی چه غذایی بخوریم ؟ +زیرنویس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رژیم غذایی سالم و آسان برای کاهش وزن



 

رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات فراوان و کم چرب ، به کاهش وزن کمک و از مشکلات روحی جلوگیری می کند.محققان علوم پزشکی استرالیا اعلام کردند : این رژیم ، از افسردگی افراد نیز جلوگیری می کند و از رژیم کم کربوهیدرات ولی سرشار از گوشت و لبنیات بهتر است.

 

غذای سالم

 

محققان 106 فرد چاق یا دارای اضافه وزن رابه مدت یک سال بررسی کردند به یک گروه غذای سرشار از کربوهیدرات مانند نان و برنج و به گروه دیگر غذای کم کربوهیدرات و حاوی گوشت و لبنیات بیشتر دادند.

 

محققان دریافتند افراد تحت رژیم به طور متوسط 13 و 7 دهم کیلوگرم در یک سال وزن کم کردند و هیچ تفاوتی از این نظر بین دو گروه مشاهده نشد.

 

ولی کسانی که رژیم سرشار از کربوهیدرات داشتند و چربی کمی می خوردند کمتر عصبی می شدند ، خشونت در آنان کمتر بود ، افسردگی کمتری داشتند و از نظر روانی ، بهتر رفتار می کردند.

 

به گفته محققان، هر دو گروه از نظر روانی بعد از 8 هفته تقریبا یکسان بودند ولی بعد از یک سال ، گروهی که رژیم پرکربوهیدرات و کم چربی داشتند ، شرایط و تعادل روانی بهتری داشتند.