دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

روش جدید تصفیه آب به کمک "فناوری نانو"



اخبار,اخبار علمی ,فناوری نانو

 

اخبار علمی - روش جدید تصفیه آب به کمک "فناوری نانو"

پژوهشگران دانشگاه شهید چمران با ساخت نانوسیم‌های اکسید مس (CuO)، موفق به تجزیه و حذف فوتوکاتالیستی مواد رنگی سمی و مخرب از آب شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پژوهشگران دانشگاه شهید چمران با ساخت نانوسیم‌های اکسید مس (CuO)، موفق به تجزیه و حذف فوتوکاتالیستی مواد رنگی سمی و مخرب از آب شدند. از این نانوسیم‌های نیمه‌رسانای می‌‌توان در صنایع نانوالکترونیک و کشاورزی بهره گرفت.
 
با توجه به آثار مخرب آلودگی‌های زیست‌محیطی، تجزیه آلاینده‌های آلی یکی از موضوعات اصلی تحقیقات جدید است. در این راستا، استفاده از فتوکاتالیست‌های نیمه‌رسانا نسبت به مواد معمول، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. در این طرح، پژوهشگران اقدام به تولید نانوسیم‌های نیمه رسانای اکسیدمس نموده و از آن، در حذف مواد رنگی سمی از آب، نظیر رنگ‌ نارنجی متیل، با موفقیت بهره گرفتند.
 
از این نانوسیم‌ها می‌‌توان در تجزیهٔ ترکیبات بدبو، ازبین بردن رنگ‌های سمی و مخرب، تجزیهٔ قارچ کش‌ها، علف کش‌ها و آفت‌کش‌های مضر، استفاده کرد. تبدیل مواد مضر آلی به مواد معدنی بی‌خطر، تولید حسگر‌ها و ایجاد خاصیت آب‌گریزی در سطوح، از دیگر کاربردهای این نانوسیم‌هاست.
 
به گفته نرگس معمارغفاری، کار‌شناس ارشد فیزیک از دانشگاه شهید چمران اهواز، تجزیه و حذف رنگ نارنجی متیل از آب، به ‌وسیله‌ی نانوذرات تیتانیا (TiO۲) که به عنوان بهترین فوتوکاتالیست شناخته شده است، به سختی انجام می‌‌گیرد. اما با استفاده از نانوسیم‌های اکسیدمس تولید شده در این طرح، حدود ۷۵% این ماده سمی تنها در مدت زمان ۱۸۰ دقیقه، تجزیه خواهد شد.
 
وی در ادامه افزود: روش‌های مختلفی برای تولید نانوسیم اکسیدمس وجود دارد. در میان آن‌ها، اکسیداسیون حرارتی مستقیم از یک لایه مس، ساده‌ترین و مناسب‌ترین راه برای تولید در مقیاس بزرگ است. چالش مربوط به ساخت این نانوسیم‌ها این است که، معمولا در طول فرآیند اکسیداسیون، یک لایه از فاز Cu۲O در سطح رشد می‌‌کند، که می‌‌تواند خواص بستر نانوسیم CuO را تغییر دهد. در این کار، ما موفق به ساخت نانوسیم‌های تکفاز CuO شدیم. همچنین جهت‌مند کردن چیدمان نانوسیم‌ها بدون استفاده از قالب و به کمک اعمال میدان الکتریکی، که روشی تقریبا آسان و ارزان است، صورت گرفت.
 
در این تحقیق، اثر دما، زمان و اتمسفرهای مختلف در چگونگی رشد بررسی گردیده است. همچنین، پس از مطالعه جهت‌مندی و چگونگی رشد نانوسیم‌ها بر اثر اعمال میدان الکتریکی، کارایی فوتوکاتالیستی نانوسیم‌های تولیدی در تجزیهٔ رنگ‌های نارنجی متیل و سبز برموکرزول، تحت تابش نور فرابنفش، مطالعه و مقایسه شده است.

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
تولید نانو ساختار های کربنی با روش CVD | فناوری نانو |

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روش جدیدی برای درمان سرطان با استفاده از فناوری نانو كشف شد



فناوری نانو, سرطان, مهمترین عوامل بروز و گسترش سلول های سرطانی در بدن

تهران- دانشمندان دانشگاه 'ییل' موفق به كشف یك روش جدید فوق پیشرفته با استفاده از فناوری نانو برای درمان سرطان شدند.

به گزارش نشریه ' ساینس ' مزیت درمان با این روش در مقایسه با روش های قبلی ، دارو رسانی به سلول های سرطانی و تقویت سیستم ایمنی بدن فرد بیمار به طور همزمان است.

یعنی علاوه بر این كه دارو به طور مستقیم به سلول بیمار تزریق می شود، سیستم ایمنی نیز تقویت شده و به این شكل روند بهبودی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

در این روش از كره های توخالی در مقیاس نانو برای انتقال دارو استفاده می شود و پیشرفته ترین روش در نوع خود است.

محتویات موجود در این كره ها به دو بخش تقسیم می شوند. یك بخش مربوط به تخریب سلول های سرطانی و بخش دیگر حاوی پروتئینی است كه سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

یكی از مهمترین عوامل بروز و گسترش سلول های سرطانی در بدن ضعف سیستم ایمنی است.

متاسفانه باید گفت كه عامل اصلی بیمارهای سرطان و ام اس ، ضعف سیستم ایمنی بدن است، بنا براین پزشكان به افراد توصیه می كنند كه با انتخاب الگوی صحیح تغذیه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت كنند./ایرنا