دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

رقابت دو کنسول باریک شده PS3 و XBOX 360


این روزها با شنیدن نام کنسول بازی، بیش از هر چیز دو کنسول پلی‌استیشن و ایکس‌باکس در ذهنمان نقش می‌بندند. سونی و مایکروسافت سال‌هاست که در زمینه تولید کنسول بازی، لوازم جانبی و ارائه خدمات آنلاین بازی‌ها با هم رقابت تنگاتنگی دارند.




این روزها با شنیدن نام کنسول بازی، بیش از هر چیز دو کنسول پلی‌استیشن و ایکس‌باکس در ذهنمان نقش می‌بندند. سونی و مایکروسافت سال‌هاست که در زمینه تولید کنسول بازی، لوازم جانبی و ارائه خدمات آنلاین بازی‌ها با هم رقابت تنگاتنگی دارند. آنها هر روز تلاش می‌کنند تا کاربران بیشتری را جذب و آمار فروششان را بالاتر از دیگری ببرند. در همین راستا، هرچند وقت یک‌بار به دنبال فعالیت‌های یکدیگر محصولات جدیدی به بازار عرضه می‌کنند که هر کدام ویژگی‌ خاص خود را دارد.



رژیم درمانی سونی و مایکروسافت

سال 2009 میلادی، یعنی سه سال بعد از تولید PS3، سونی نسخه Slim (باریک) پلی‌استیشن 3 را عرضه کرد. این نسخه، 17/3 کیلوگرم وزن و 5/63 میلی‌متر ضخامت دارد. یعنی 32 درصد کوچک‌تر و 36 درصد سبک‌تر از پلی‌استیشن 3 معمولی است. این دو کنسول علاوه بر تفاوت ظاهری - وزن و اندازه – از نظر عملکرد و امکانات نیز با هم فرق‌هایی دارند. به طور مثال، در حال حاضر، اسلیم در دو نسخه 120 و 250 گیگابایت عرضه می‌شود و از نظر مصرف انرژی نیز بهتر از PS3 است. پردازنده سلولی جدید که روی نمونه اسلیم نصب است نیز با همکاری سه شرکت IBM، سونی و توشیبا طراحی و تولید شده است.
ایکس‌باکس 360، کامل‌ترین کنسول موجود در بازار است و نخستین بار سال 2005 میلادی به صورت رسمی معرفی شد. Slim جدیدترین مدل این کنسول به شمار می‌رود و نخستین بار در نمایشگاه E3 سال 2010 میلادی معرفی و به بازار عرضه شد. Slim از نظر سخت‌افزاری و طراحی با نسخه‌های پیشین فرق دارد. مصرف انرژی پایین، وای‌فای (Wi-Fi) داخلی و پورت‌های USB و اترنت از جمله مشخصه‌های آن هستند.



طراحی

پیش از هر چیز، طراحی آنها را زیر ذره‌بین بردیم زیرا ظاهر، نخستین موردی است که دیده و لمس می‌شود.
ایکس‌باکس360 اسلیم، 17 درصد باریک‌تر از 360 معمولی با لبه‌های تیز و کلیدهای حساس به لمس است. از نظر طراحی این محصول بهتر از نسخه اسلیم پلی‌استیشن به نظر می‌رسد. هنگامی که PS3 Slim را با طراحی مربعی و عریض و پلاستیک مات و رنگ مشکی کنار 360 Slim می‌گذارید، همچون اسباب‌بازی‌های ارزان‌قیمت و دستگاه‌های ضبط و پخش ویدئو دیده می‌شود. اما
360 تنها کنسولی است که در هر دو حالت افقی و عمودی قرار می‌گیرد. رنگ مشکی براق و بدنه باریک، 360 اسلیم را محبوب‌تر از 360 معمولی کرده است. درست برعکس، نسخه ساده پلی‌استیشن 3 اصلی طرفداران بیشتر و ظاهر زیباتری داشت.



امکانات

در حالی که مدال بهترین طراحی را به گردن 360 Slim انداختیم، جایزه بهترین امکانات را به PS3 Slim می‌دهیم. این کنسول سونی، هارددرایو قابل تعویض، بلوتوث و سیستم پخش بلو-ری دارد که آن را در جایگاهی بالاتر از ایکس‌باکس قرار داده است. شاید با امکانات ذکر شده، بتوان PS3 Slim را جایگزین مناسبی برای سیستم‌های صوتی و تصویری خانگی به شمار آورد.



CPU

پردازنده پلی‌استیشن 3 اسلیم Cell نام دارد و محصول مشترک سه شرکت بزرگ سونی، توشیبا و IBM است. این پردازنده 7 هسته جداگانه دارد که هرکدام همچون پردازش‌گر مجزایی کار می‌کنند. شاید به همین دلیل بتوان آن را یک از پرقدرت‌ترین پردازنده‌های کنسول‌های بازی دانست.
پردازنده ایکس‌باکس 360 اسلیم، Xenon 2/3گیگاهرتزی است. این پردازنده 3 هسته‌ متقارن یعنی در کل 6 هسته و در مقایسه با پلی‌استیشن 3، عملکرد ضعیف‌تری دارد.



GPU

پردازنده گرافیکی  ایکس‌باکس 360 اسلیم، ATI Xenon با رم 512 و سرعت پردازش 700 مگاهرتز و برای پلی‌استیشن 3 اسلیم، RSX  Nividia  با رم 256 و سرعت پردازش 2/3 گیگاهرتز است. این پردازنده‌‌ گرافیکی نیز جزو قوی‌ترین‌ها میان دیگر کنسول‌های نسل جدید به شمار می‌رود.



خدمات آنلاین

ایکس‌باکس 360 بهترین خدمات آنلاین را به کاربرانش ارائه می‌دهد. شاید بتوان گفت یکی از دلایل خرید آن همین سرویس‌های اینترنتی جالبی است که کاربر می‌تواند بازی‌هایش را آپ‌دیت یا انواع جدید را خریداری کند. در زمینه لوازم جانبی نیز این کنسول پیشتاز مسابقه است. پلی‌استیشن نیز بازی و امکانات جانبی متنوعی به کاربرانش ارائه می‌دهد اما به تنوع بازی‌های Xbox Live نمی‌رسند. در شبکه آنلاین بازی‌های پلی‌استیشن (PSN) می‌توان انواع بازی‌ها را پیدا و بازی کرد. اما انواع باکیفیت با گرافیک سنگین را نمی توان با دیگران به صورت آنلاین  و رایگان بازی کرد.

مقایسه در یک نگاه

 

Xbox 360 Slim

PS3 Slim

هارددرایو داخلی

250 گیگابایت، با قابلیت آپگرید شدن

250 گیگابایت، با قابلیت آپگرید شدن

وایفای

IEEE 802.11 b/g

IEEE 802.11 b/g

پورت

AV، HDMI، کینکت، اترنت و خروجی اپتیکال صدا

AV، HDMI، اترنت و خروجی اپتیکال صدا

USB

5 پورت

2 پورت

پردازنده

Xenon 2/3 گیگاهرتز

Cell

پردازنده گرافیکی

ATI Xenon با رم 512

RSX  Nividia  با رم 256

درایو

DVD

DVD و بلو-ری

اندازه

27 × 5/7 × 4/26 سانتیمتر

29 × 5/6 × 29 سانتیمتر

وزن

2 کیلو و 900 گرم

3 کیلو و 200 گرم

امکانات دیگر

امکان بازی چندنفره 
ویدیو مرتبط :
مقایسه گرافیکی Devil May Cry 4 دو کنسول PS3 و Xbox 360



خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

Xbox 360 و PS3/ پیشنهاد سر‌آشپز برای‌بازی‌خورها!


اگر قصد دارید به سراغ گیم جدید برای کنسول بازی تان بروید، بد نیست نگاهی هم به این لیست جذاب بیاندازید. قول می دهم با این کار، خیلی راحت تر و بهتر تصمیم می گیرید و از نتیجه راضی تر خواهید بود. بازی به همه گیمرهای عزیز خوش بگذرد.


اگر قصد دارید به سراغ گیم جدید برای کنسول بازی تان بروید، بد نیست نگاهی هم به این لیست جذاب بیاندازید. قول می دهم با این کار، خیلی راحت تر و بهتر تصمیم می گیرید و از نتیجه راضی تر خواهید بود. بازی به همه گیمرهای عزیز خوش بگذرد.