دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

رفع وزوز گوش با سیگنال​های معکوس



اخبار ,اخبار علمی ,رفع وزوز گوش

اخبار علمی - رفع وزوز گوش با سیگنال​های معکوس

وزوز گوش از آن مشکلاتی است که حدود 10 درصد از مردم جهان از آن رنج می‌برند. مشاهیری همچون بتهوون و داروین نیز گرفتار این مشکل بودند. خوشبختانه دستگاه جدیدی که براساس تحریک عصب واگ عمل می‌کند، ساخته شده که می‌تواند با ایجاد تغییراتی در مغز موجب از بین رفتن این صداهای مزاحم در گوش شود.

در حال حاضر بسیاری از افراد​ که از وزوز مزمن گوش رنج می برند، از وسیله ای شبیه سمعک های معمولی برای کاهش این مشکل استفاده می کنند. این دستگاه ها با پخش نوعی صدای خاص، وزوز گوش را تا حدی خنثی می کنند، اما مشکل اینجاست که در برخی موارد این دستگاه عملکرد چندان خوبی ندارد و فقط موجب ایجاد صدایی مضاعف در گوش می شود.

 

اما دستگاه جدیدی که برای این منظور طراحی شده، از ساز و کاری کاملا متفاوت برای رفع وزوز گوش بهره می برد. این دستگاه امواج مشخصی را به عصب واگ می رساند، گفتنی است عصب واگ، مغز انسان را به بسیاری از اندام های بدن متصل می کند.

بسیاری از پزشکان بر این باورند که وزوز مزمن گوش به دلیل تغییر در سیگنال های ارسالی از گوش به سلول های عصبی موجود در کورتکس شنوایی مغز ایجاد می شود. این دستگاه جدید طوری طراحی شده که عملکرد این سلول های عصبی را اندکی تغییر می دهد.

برای استفاده از این سیستم، ابتدا فرد باید هدفونی را روی گوش خود گذاشته و به صداهای ویژه ای که توسط رایانه ای ایجاد می شود، گوش کند. صداهایی که محرک ایجاد وزوز گوش هستند توسط رایانه ایجاد می شود و بعد از آن هم صداهایی مشابه نوع صدای وزوز گوش فرد برای او پخش می شود.

در همین حین، این وسیله جدید با ایجاد پالس هایی کوچک به تحریک عصب واگ می پردازد. این پالس ها موجب تولید نوعی از مواد شیمیایی شد​ که می تواند توانایی مغز برای تغییر شکل جزئی را افزایش دهد. از این شیوه برای موش های آزمایشگاهی و نیز تعداد محدودی از انسان ها با مشکل وزوز گوش استفاده شد که موجب درمان نیمی از آنها گردید.

 

این شیوه جدید درمانی از قابلیت انعطاف پذیری مغز برای درمان وزوز مزمن گوش استفاده می کند. با توجه به این که در این شیوه ساختار و عملکرد سیستم عصبی انسان به طور مستقیم مورد تغییر قرار می گیرد، دانشمندان استفاده از آن را فقط برای موارد مزمن و مشکل ساز وزوز گوش مجاز می دانند.

اخبار علمی - جام جم

 


ویدیو مرتبط :
درمان وزوز گوش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رفع کیپی گوش



 

 

رفع کیپی گوش

 

به هنگام بلع، عضله ای فعال می شود که این عضله شیپور استاش را نیز باز می کند. وقتی شما آدامس می جوید یا آبنباتی می مکید، ناخودآگاه تولید بزاق شما و در نتیجه دفعات بلع شما بیشتر می شود و این امر بویژه به هنگام بلند شدن و کم کردن ارتفاع هواپیما برای گوش ها مفید است.

خمیازه از آدامس جویدن هم بهتر است. در طول کم کردن ارتفاع و نشستن هواپیما سعی کنید نخوابید، زیرا فردی که خوابیده است آب دهانش را قورت نمی دهد. اگر بلع کردن و خمیازه کشیدن ، کیپی گوش شما را برطرف نکرد اقدامات زیر را انجام دهید:

مرحله اول: سوراخ های بینی خود را با دستتان بسته نگه دارید.

 

مرحله دوم: با دهانتان دم عمیقی انجام داده و هوا را در سینه خود حبس کنید.

 

مرحله سوم: دهان خود را ببندید و با استفاده از عضلات دهان خود سعی کنید هوا را از بینی خارج کنید، به طوری که با مقاومت انگشت شست و اشاره خود روبه رو شوید. وقتی که صدای تق بلندی را بشنوید نشان دهنده این است که عمل شما موفقیت آمیز بوده است. ممکن است به هنگام فرود هواپیما لازم باشد این عمل را چندین بار تکرار کنید.

 

● رفع کیپی گوش در نوزادان و کودکان

روشن است که نوزادان و کودکان کم سن و سال قادر نیستند به روش فوق گوش خودشان را باز کنند؛ اما اگر آنها مشغول مکیدن سرشیشه یا پستانک باشند همان نتیجه حاصل خواهد شد. لذا به هنگام فرود هواپیما کودک خود را بیدار نگهدارید و سعی کنید با خوراندن شیر یا غذا از بروز مشکلات گوش وی جلوگیری کنید.

 

● هشدارها

به هنگام زور زدن و وارد آوردن فشار به گوش توجه داشته باشید که فشار بیش از حد می تواند باعث بروز مشکلات جدی برای گوش شود. اگر دچار سرماخوردگی، عفونت سینوس ها یا حساسیت بینی هستید، بهتر است که مسافرت هوایی خود را تا برطرف شدن موارد فوق به تعویق بیندازید.

اگر شما اخیرا تحت عمل جراحی گوش قرار گرفته اید، از جراح خودتان در مورد این که نخستین زمانی که می توانید مسافرت هوایی داشته باشید سؤال کنید.

 

● ضد احتقان ها و اسپری های بینی

بسیاری از مسافران هوایی با تجربه قبل از این که هواپیما ارتفاعش را کم کند از قرص ها و اسپری های بینی استفاده می کنند. این کار باعث می شود که مخاط داخل بینی آنها جمع و کوچک تر شده و شیپور استاش آنها راحت تر باز شود. مبتلایان به حساسیت بینی باید قبل از پرواز، داروهای ضد آلرژی خود را مصرف کنند.مبتلایان به بیماری های قلبی، افزایش فشار خون، بیماری های تیروئید، افراد مضطرب و عصبی و خانم های باردار باید از مصرف خودسرانه اسپری و قرص های ضد احتقان اجتناب کنند.

منبع:روزنامه جام جم