دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

ردپای نوعی پروتئین در کاهش حافظه



 کاهش حافظه , دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا

ردپای نوعی پروتئین در کاهش حافظه

دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا می‌گویند که آنها سرنخ قانع‌کننده‌ای که مرتبط با مشکلات حافظه‌ای ناشی از افزایش سن است را یافته‌اند.

 منطقه‌ی مرکزی، کاهش میزان پروتئین خاصی موسوم به RbAp48 موجب اختلال و تضعیف توانایی افراد در به خاطر آوردن خاطرات همراه با افزایش سن می‌شود.

پروفسور «اریک کندل» سرپرست این تحقیق در این باره گفت: این تحقیق نشان می‌دهد که این پروتئین عامل اصلی این مشکل است و این حقیقت را بیان می‌کند که کاهش حافظه مرتبط با افزایش سن می‌تواند به دلیل یک تغییر عملکردی در بعضی از یاخته‌های عصبی خاص باشد.

وی افزود: برخلاف بیماری آلزایمر، هیچ کاهش قابل توجهی از یاخته‌های عصبی در این بیماری وجود ندارد. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
تقویت حافظه، کاهش استرس و قبولی کنکور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورزش شدید باعث کاهش حافظه می شود



 

 

ورزش شدید باعث کاهش حافظه می شود

 

مطالعات نشان می دهد که انجام ورزش های پر تحرکی مثل دوندگی و یا شنای طول استخر در زنان باعث کاهش حافظه می شود.

این در حالی است که ورزش های ملایم و طولانی مدتی مثل پیاده روی سریع، دو چرخه سواری در سطح جاده باعث ارتقای توان مغز می شود.

با این توصیفات اغلب افراد گمان می کنند که اگر کمی از چیزی خوب است ، پس زیاد آن بهتر است!!!

اما باید گفت که در این مورد وضعیت فرق می کند. شاید هم کلا میانه روی در انجام هر کاری بهترین پیشگیری برای پشیمانی در آینده است.


ورزش های سنگین و پرتقلا عبارتند از : شنای طول استخر، ایروبیک، ورزش هایی که نیاز به ابزار ندارند مانند نرمش و شنای روی زمین(ورزش سوئدی)،دوندگی، بسکت بال، چرخه سواری روی تپه و راکت بال می باشد. ورزش های ملایم عبارتند از پیاده روی سریع، والیبال، گلف، دوچرخه سواری روی زمین هموار، تنیس تفریحی و سافت بال است.
طبق تحقیقی که صورت گرفته مشخص شده که اغلب زنانی که ورزش های سنگین انجام می دهند دچار کاهش عملکرد مغزی می شوند و در تست تمرکز و حافظه امتیاز کمتری کسب می کنند.
البته این تحقیق نیاز به بررسی بیشتری دارد تا صحت و سقم آن به درستی مشخص شود. شاید در کنار ورزش های سنگین و پرتقلا ، بعضی از مدل های زندگی نیز وجود دارد که منجر به بروز این نتیجه ناخواسته می شود. مثلا استرس باعث کاهش عملکرد مغز و حافظه می شود.
با تمام این توصیفات عاقلانه است که در انجام هر کاری حتی ورزش ، حد تعادل را حفظ کنیم.

منبع:aftab.ir