دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

راه‌های جدید برای ساخت لیزرهای نانو سیمی



اخبار علمی,خبر های علمی, لیزرهای نانو

محققان آمریکایی یک راه جدید برای تولید سیم در مقیاس نانو با قطر کوچکی در اندازه 200 نانومتر یا یک میلیاردم متر را یافتند که می‌تواند به عنوان یک لیزر کوچک قابل تنظیم مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری شین هوا گزارش داد که این پروژه به رهبری پیدونگ یانگ، شیمیدان دپارتمان انرژی آزمایشگاه ملی لارنس برکلی و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی انجام شد.

در یک مقاله که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است، محققان اظهار کردند که یک فرآیند محلول شیمیایی ساده را برای ساخت ترکیب خود مونتاژ از کریستال‌ها ، سیم‌های متشکل از سزیم، سرب و برم را در مقیاس نانو توسعه دادند.

یانگ اظهار کرد: بسیاری از پژوهشهای قبلی پیرامون این نوع مواد بر روی برنامه‌های کاربردی انرژی خورشیدی متمرکز شده‌اند.

پیشرفت‌های بسیاری با این مواد در چند سال گذشته اتفاق افتاده است . این مواد مرز تحقیقاتی جدیدی را برای اپتوالکترونیک باز می‌کنند.

تیم تحقیقاتی یانگ تقریبا 15 سال پیش با استفاده از یک ترکیب متفاوت از مواد ، از جمله اکسید روی (ZnO) و گالیم نیترید(GaN) در توسعه لیزرهای نانوسیم پیشگام بودند.

این تیم در آخرین پژوهش خود کشف کردند که چگونه میتوان با فرو بردن یک فیلم نازک حاوی سرب در یک محلول متانول سزیم، برم و کلر گرم شده تا 50 درجه سانتیگراد، این نانوسیم‌ها را تولید کرد.

این نانوسیم‌ها به قطر 200 تا 2300 نانومتر یا 0.2تا2.3 میکرون و طول از 2 تا 40 میکرون هستند.

یانگ اظهار کرد: این نانوسیمها اولین نانوسیمهایی هستند که با استفاده از ترکیبی از مواد کاملا معدنی، بدون هیچ کربنی می‌توانند نور لیزر را متصاعد کنند. محققان نشان دادند که این لیزرها می‌توانند به یک طیف وسیعی از نور از جمله طول موج‌های قابل مشاهده سبز و آبی تنظیم شوند.

ساختار کریستالی این نانوسیم‌ها بسیار شبیه نمک است و آنها در برابر رطوبت موجود در هوا حساس هستند. یانگ این مسأله را نوعی ضعف در نانوسیمها می‌داند و اعتقاد دارد که این ضعف به زودی باید بهبود یابد.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
اره سیمی09120043059/اره سیمی کوهستان/ساخت اره سیمی/اره سیمی زنجیری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت مقاوم‌ترین سیمان با کمک فناوری نانو



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

اخبارعلمی - ساخت مقاوم‌ترین سیمان با کمک فناوری نانو

این شرکت به کمک تغییر بنیادی در ساختار پیوند‌های کوالانسی این سیمان میزان مقاومت آنرا در برابر شکست افزایش داد.

یک شرکت ژاپنی با افزودن نانوساختارهایی به سیمان موفق به تولید سیمانی شده‌است که مقاومت بالاتری نسبت به سیمان‌های رایج در بازار دارد.

محققان می‌گویند این محصول جدید در برابر سایش، حرارت، ترک خوردن و شکستن مقاومت بالایی دارد.

شرکت کیوسرا (Kyocera Corporation) موفق به تولید سیمان هیبریدی جدیدی شده‌است که دارای مقاومت به سایشی ۵۰ درصد بیش از سیمان‌های معمولی است. این سیمان که مقاومت در برابر ترک‌خوردگی آن نیز ۵۰ درصد بیشتر از دیگر سیمان‌ها است، برای مصارف صنعتی بسیار مناسب است.

این محصول در دو نوع مختلف، TN۶۲۰ و PV۷۲۰ تولید شده و از آن می‌توان برای ماشین‌های کم سرعت و پرسرعت استفاده نمود.

این محصولات هم از نقطه نظر سختی و هم استحکام بسیار مطلوب است. درون این سیمان ذرات بسیار کوچکی وجود دارد که موجب بهینه شدن خواص سیمان می‌شود. برای ساخت PV۷۲۰، به سیمان TN۶۲۰ مقداری Megacoat Nano افزوده شده‌است که یک نانوپوشش چندلایه بوده و پیش از این در هیچ سیمانی مورد استفاده قرار نگرفته است.
 
این محصول جدید، عمری طولانی و پایداری بالایی دارد. کیوسرا چندین سال است که روی توسعه فناوری‌ سیمان فعالیت داشته و به دنبال ساخت موادی با مقاومت به سایش بالا، مقاومت در برابر شکستگی بالا و ظاهر بهتر است.
 
در تولید این سیمان از ترکیباتی استفاده شده‌است که می‌تواند نقطه ذوب سیمان را افزایش داده و مقاومت در برابر حرارت این سیمان را نیز بهبود دهد.
اخبارعلمی - باشگاه خبرنگاران