دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

راهنمای خرید دوربین‌های عكاسی فرا



دوربین,دوربین عکاسی,دوربین دیجیتال,قیمت دوربین

 

اصلی‌ترین هدف از خرید یك دوربین فرا ـ بزرگنما (ultra-zoom) بهره بردن از لنز با بزرگنمایی دوردست (long zoom lens) آن است. با این كه دوربین‌های معمولی با لنز 12x نیز امكان عكسبرداری از مسافت‌های دور را فراهم می‌سازد، اما ضبط تصاویر ثابت با دوربین‌های سبك dslr فرا ـ بزرگنما كه لنزهای 24x و بالاتر دارد از هیجان خاصی برخوردار است.

شما صرفا براساس مشخصاتی كه كارخانه سازنده در اختیارتان می‌گذارد نمی‌توانید به (بورد) واقعی دید لنز دوربین پی ببرید؛ زیرا برای این كار نیاز دارید محدوده بزرگنمایی (zoom range) واقعی آن را از زاویه گسترده (wide-angle) تا عكس نمای نزدیك (telephoto) برحسب میلی‌متر بدانید. این نكته را در نظر داشته باشید كه برخورداری از محدوده بزرگنمایی حتما به معنای كیفیت بهتر عكس نیست.

 

حسگرها

همه دوربین‌های فرا ـ بزرگنمای موجود، حسگرهایی (sensor) بسیار كوچك‌تر از حسگرهای دوربین‌های dslr دارد. در حسگرهای كوچك‌تر، نور كمتری به هر پیكسل آن می‌رسد كه می‌تواند موجب پارازیت (noise) بیشتر و افت كیفیت عكس‌ها شود. از آنجا كه تفكیك‌پذیری (resolution) دوربین‌ها برحسب مدل آنها با هم متفاوت است، در دوربین‌های  فرا ـ بزرگنمای دارای مگاپیكسل بالاتر به علت این‌كه نور كمتری به هر پیكسل می‌رسد، پارازیت بیشتری هم در عكس‌ها مشاهده می‌شود. البته برخی از مدل‌های امروزی به حسگرهای روشنایی داده شده از پشت (back-illuminated) مجهز است كه در شرایط و محیط‌های كم‌نور عكس‌هایی با پارازیت كمتر را ارائه می‌كنند.

 

ثبوت فعال (steady on)

بیشتر دوربین‌های دیجیتال سطوحی از تثبیت (stabilization) را فراهم می‌سازد، اما این موضوع در دوربین‌هایی با بزرگنمایی زیاد كه در سطوح بالاتر زوم لرزش بیشتری ایجاد می‌شود، قابلیتی بسیار حیاتی است. در دوربین‌های عكاسی 3 نوع مختلف از این ویژگی یافت می‌شود: نوری (optical)، تغییر جهت ccd و الكترونیكی. 2 ویژگی اول معمولا موثرتر از نوع الكترونیك بوده و صحنه‌ها را واضح‌تر ثبت می‌كند.

 

ثبت تصاویر متحرك

همه دوربین‌های فرا ـ بزرگنمای امروزی دارای قابلیت فیلمبرداری hd بوده اما كیفیت ثبت تصاویر متحرك در آنها به صورت قابل ملاحظه‌ای با یكدیگر متفاوت است. برخی از آنها ممكن است ویدئوی 720p را عالی ضبط كند و برخی دیگر كه كارخانه سازنده ادعا می‌كند قادر به انجام فیلمبرداری 1080p بوده ممكن است تصاویر متحرك را برفكی (noisy) و با صدایی افتضاح ضبط كند. بنابراین اگر كیفیت فیلمبرداری دوربین برای شما مهم است، ابتدا در مورد آن حسابی مطالعه و تحقیق كنید. نكته مهم دیگر فرمت (قالب) ویدئوی ضبط شده آن است، مدل‌هایی كه ویدئو را با فرمت avc یا mp4 ضبط می‌كند ارجحیت دارد.

 

عكس‌های raw

توانایی ثبت تصاویر ثابت در حالت raw برای دوربین یك امتیاز است. این ویژگی شما را قادر می‌سازد تا تصاویر حسگر‌ها را به صورت اصلی كه پردازشی روی آنها انجام نگرفته (unprocessed) یعنی raw ویرایش كنید. تصاویر raw كه كاهش پارازیت (noise reduction) روی آنها صورت نپذیرفته جزئیات بیشتری را نشان می‌دهد. این شما هستید كه تصمیم می‌گیرید چگونه پارازیت عكس‌ها را كاهش دهید یا تعادل سفیدی (white balance) و وضوح آنها را تنظیم كنید.

 

دوربین,دوربین عکاسی,دوربین دیجیتال,قیمت دوربین

ویژگی‌های دیگر

هرگز موضوع باتری دوربین‌ها را دست‌كم نگیرید. اگر دوربین شما از باتری لی یون قابل شارژ استفاده نكند و به جای آن مجبور باشید باتری‌های سایز aa معمولی برای آنها تهیه كنید، این نوع دوربین‌ها به هیچ وجه مقرون به صرفه نیستند و مجبورید هر چند وقت یك بار برای تهیه باتری آلكالاین كه نسبتا گران است، هزینه كنید. اگر بخواهید باتری‌های قابل شارژ برای آنها بخرید این امر نیز مستلزم تهیه یك دستگاه شارژر است. مورد دیگر این‌كه گرچه اغلب دوربین‌ها مقداری فضای ذخیره داخلی دارند، اما این فضا بسیار كم و صرفا برای موقعیت‌های اضطراری است كه شما فراموش كرده‌اید تا كارت حافظه دوربین را داخل آن كنید. بنابراین شما باید حداقل یك كارت حافظه sdhc با فضای ذخیره 4 گیگابایت را برای دوربین خود خریداری كنید. كارت‌های ارزان قیمت اغلب سرعت رایت داده پایینی دارند. بنابراین به نرخ كلاس (class rating) كارت حافظه كه نشان‌دهنده حداقل سرعت رایت داده روی آن بر حسب مگابایت بر ثانیه (mb‌/‌s) است توجه داشته باشید، زیرا كارت‌های حافظه ارزان با سرعت كم باعث می‌شود در سرعت پاسخگویی و عكس گرفتن دوربین عكاسی شما محدودیت ایجاد شود. ما گروهی از دوربین‌های فرا ـ زوم سبك slr را كه شامل  9 دوربین هستند انتخاب كرده‌ایم و قصد داریم در اینجا آنها را از هر نظر مورد مقایسه قرار دهیم تا شما را برای انتخاب و خرید بهترین آنها راهنمایی كنیم.

 

1- canon powershot sx40 hs

sx-40 كمی كند است، اما كیفیت بكر تصاویرش برای كسانی كه دوست دارند وقت خود را صرف گرفتن عكس‌های خوب كنند، قابل قبول به نظر می‌رسد.

ـ 12 مگاپیكسل

ـ قیمت جهانی: 381 یورو

ـ امتیاز: 5

 

2- fujifilm finepix hs20exr

عكس‌های آن از جذابیت خاصی برخوردار است، اما ویدئوهایش چنگی به دل نمی‌زند. از همه بدتر این‌كه كنترل‌های بی‌نظیرش هنگام ذخیره عكس، غیر فعال بوده و قابل دسترس نیستند!

ـ 16 مگاپیكسل

ـ قیمت جهانی: 259 یورو

ـ امتیاز: 4

 

3- nikon coolpix p500

لنز آن وضوح تصاویر را فدای محدوده بورد بزرگنمایی كرده، اما این دوربین توانا مجموعه عظیمی از قابلیت‌های مربوط به سرگرمی را در خود جمع كرده است.

ـ 12مگاپیكسل

ـ قیمت جهانی: 267 یورو

ـ امتیاز: 3

 

4- olympus sp-810uz

كنترل‌های آن ضعیف عمل می‌كند و در شرایط كم‌نور كیفیت عكس‌های آن پایین است، اما برای عكس گرفتن در محیط خارج و فضای باز، انتخاب مناسبی است.

ـ 14 مگاپیكسل

ـ قیمت جهانی: 187 یورو

ـ امتیاز: 3

 

5- panasonic lumix dmc-fz48

عكسبرداری عالی، حتی بهتر از آن ضبط ویدئویی عالی، پاسخگویی و كارایی خوبی دارد. هر آنچه را كه ما از یك دوربین فرا - بزرگنما انتظار داریم همراه قیمت مناسب، همه را یك جا دارد.

ـ12 مگاپیكسل

ـ قیمت جهانی: 270 یورو

ـ امتیاز: 5

 

6- panasonic lumix dmc-fz150

كارایی مثال زدنی دارد و از كیفیت تصویر قابل اتكایی برخوردار است. كنترل‌های آن محشر عمل می‌كند و یك حالت برتر ویدئو، مجموعا از آن یك دوربین عكاسی اعجاب‌انگیز می‌سازد.

ـ12 مگاپیكسل

ـ قیمت جهانی: 385 یورو

ـ امتیاز: 5

 

7- sony cyber-shot dsc-hx100v

دوربین عكاسی بسیار خوبی است، اما از هیچ ویژگی فوق‌العاده‌ای برخوردار نیست!

ـ 9‌/‌15 مگاپیكسل

ـ قیمت جهانی: 390 یورو

ـ امتیاز:3

 

8- canon ixus 1100 hs

عكس‌های آن شگفت‌انگیز است، اما كنترل‌های صفحه لمسی آن تركیب زیبایی ندارد و قیمتش نیز خیلی گران است.

ـ 12 مگاپیكسل

ـ قیمت جهانی: 330 یورو

ـ امتیاز: 3

 

9- canon powershot sx230 hs

دارای كیفیت تصویری بی‌عیب و عملكردی سریع است و كارایی كنترل‌های فراگیر آن خیلی بیشتر از محدوده متوسط بزرگنمایی است كه برایش ساخته شده است.

ـ 12 مگاپیكسل

ـ قیمت جهانی: 210 یورو

ـ امتیاز: 5

منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
فروش كیف دوربین عكاسی -مبارزه عكاسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راهنمای خرید دوربین فیلمبرداری


دوربین های حرفه ای فیلمبرداری یا Camcorder ها یکی از پر طرفدارترین وسایل دیجیتالی حال حاضر بازار را تشکیل می دهند .