دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

راهنمای انتخاب كارت‌های گرافیك جدید انویدیا و AMD



 

كارت‌های گرافیك,راهنمای انتخاب كارت گرافیك

انتخاب كارت گرافیك مناسب هیچ‌گاه كار آسانی نیست، چرا كه هرچند سال یك بار كه به فكر ارتقای (upgrade) آن می‌افتیم، تقریبا همه دانسته‌هایمان را از یاد برده و نیاز به بازآموزی و مهم‌تر از همه این‌كه باید از نو ببینیم به دنبال چه می‌گردیم.

با توجه به تعویض سریع مدل‌های كارت گرافیك، اگر شما درباره آنها مطالعه و بررسی كافی نكرده باشید، انتخاب جدیدترین و قوی‌ترین آنها می‌تواند ریسكی بزرگ به حساب آید. البته خرید یك كارت گرافیك خوب یكی از هوشمندانه‌ترین گزینه‌های انتخاب جهت ارتقای رایانه‌های دسكتاپ (PC) است. اگر چه بیشتر كاربران آنها را به عنوان یكی از ملزومات بازی‌های رایانه‌ای (gaming) می‌شناسند، اما یك كارت گرافیك خوب می‌تواند كاركرد كلی رایانه شما را بهبود ببخشد؛ بنابراین باید در انتخاب آن بسیار دقیق و محتاط باشید. در صورتی كه قصد دارید بهترین بازی‌های جدید را روی PC خود اجرا كنید، رایانه شما باید از توانایی كافی برخوردار باشد.

هیچ پردازنده‌ (CPU) با هر تعداد هسته (core) پردازشی هم كه داشته باشد یا هر مقدار حافظه (RAM) اضافی كه فكرش را هم بكنید، نمی‌تواند به اندازه نصب یك كارت گرافیك سریع و قدرتمند در اجرا و كیفیت نمای بصری ارائه شده توسط رایانه مؤثر باشد. از آن گذشته، این قطعه سخت‌افزاری می‌تواند دسترسی به تفكیك‌پذیری (resolution) بالاتر روی صفحه دسكتاپ، امكان تماشای فیلم‌های 3D یا افزودن چند صفحه‌نمایش با هم را برای شما ممكن سازد؛ بنابراین نقش آنها نباید هرگز دست‌كم گرفته شود.

اگر شما یك بازیخور باشید می‌دانید با این‌كه مجموعه تراشه (chipset) تعبیه شده روی مادربورد شما در اجرای عملیات پایه رایانه‌تان بسیار مؤثر است، اما نقش آنها در اجرای بازی‌ها از حداقل نیز كمتر بوده و ارتقادادن PC توسط یك كارت گرافیك مستقل مناسب، یكی از ضروریات قدم گذاشتن به دنیای بازی‌های رایانه‌ای است.

چقدر باید هزینه كنیم؟
قیمت كارت‌های گرافیك بستگی مستقیم به كارایی و كیفیت آنها دارد. پیش از خرید حتما درباره مشخصات و محدودیت‌های فنی و قابلیت‌های چند نوع از بهترین‌های آنها را كه متناسب با بودجه شماست بدقت مطالعه كرده و آنها را با یكدیگر مقایسه و در نهایت از بین آنها بهترینشان را مطابق مشخصات مادربورد‌تان و بازی‌هایی كه قصد اجرایشان را دارید انتخاب كنید. اگر می‌توانید 400 تا 500 یورو برای یكی از كارت‌های گران‌قیمت حرفه‌ای (high-end) سری 600 GeForce انویدیا یا AMD رادئون سری 7900 هزینه كنید، تردید نكنید؛ چون كارایی كه آنها در بازی ارائه می‌كنند ارزشش را دارد. اگر نمی‌توانید از عهده خرید این كارت‌های گرافیك برآیید، اما هنوز بودجه نسبتا بالایی دارید، می‌توانید به خرید نسل پیشین آنها یعنی Radeon سری 6000 یا جی‌فورس سری 5000 كه به مراتب ارزان‌تر بوده و تقریبا قابلیت رقابت با آنها را دارند، اكتفا كنید. اگر هم در پی گرافیك‌های سطح متوسطی هستید، كارت‌های 200 یورویی جایگزین‌های مناسبی برای آنهاست. حتی كارت‌های ارزان‌تر از این نیز از GPU آنبورد بهترند. (قیمت‌های ذكر شده فوق، قیمت جهانی محصولات بوده و ممكن است در كشورهای مختلف متفاوت باشد.)

كارت‌های گرافیك,راهنمای انتخاب كارت گرافیك

كدام مدل؟ كدام سازنده؟
دو شركت AMD و NVidia تولید كننده‌های مهم عمده چیپ ست‌های گرافیكی‌اند. با این‌كه نسل فعلی كارت‌های گرافیك انویدیا كمی سریع‌تر از گرافیك‌های AMD هستند، قطعا نمی‌توان گفت كارت‌های كدام شركت بهترند. در حال حاضر كارت‌های AMD ارزان‌تر بوده و ویژگی‌های مشابهی ارائه می‌كنند. اگر شما از پیش یك سیستم بر اساس AMD دارید، قابلیت‌های آن می‌تواند با ویژگی‌های گرافیك رادئون AMD یكجا جمع شده و به همكاری بپردازند. موضوع مشابهی نیز در مورد سیستم‌های اینتل و كارت‌های گرافیكی NVidia GeForce صادق است. به هر حال هر دو برند جایگزین مناسبی برای یكدیگرند. این تولیدكننده‌ها تراشه‌های GPU خود را كه نیروبخش كارت‌های گرافیك نگارش مرجع (reference) خودشان هستند، به تولیدكننده‌های دیگر نیز می‌فروشند. شركت‌های تولیدكننده‌ای مانند: Sapphire، Gainward، MSI و... این تراشه‌ها را گرفته و براساس مشخصات AMD و انویدیا نگارش‌های خاص خودشان از آنها را با افزودن قابلیت‌هایی نظیر درگاه‌های اتصال (port) اضافی مثل HDMI، فن‌های خنك‌كننده بیشتر و overclock از پیش انجام شده از سوی كارخانه ـ كه از برندی به برند دیگر تفاوت دارد ـ به بازار عرضه می‌كنند.

كارت‌های گرافیك,راهنمای انتخاب كارت گرافیك

كدام فناوری بهتر است؟
كارت‌ گرافیك قطعه واقعا پیچیده‌ای است. GPU مهم‌ترین قسمتی است كه در انتخاب قطعات رایانه باید توجه خاصی به آن معطوف دارید. اگرچه شماره مدل و قیمت اطلاعاتی كلی در مورد مرغوبیت كارت گرافیك در اختیار شما می‌گذارد، كارت‌هایی از یك خط تولید و مدل مشابه ممكن است دربردارنده انواع مختلفی از GPU و شاید انواع دوباره نامگذاری شده از نگارش قدیمی آن كارت‌ها باشد كه محتوی نسل پیشین آن GPU نیز است. جدید‌ترین نسل GPU انویدیا كپلر (Kepler) و در مورد گرافیك‌های AMD تاهیتی Tahiti)) نامیده می‌شود. مورد مهم دیگر كه باید توجه كنید، مقدار حافظه (memory) مستقل اختصاصی گرافیك است. یك كارت رادئون HD 7850 با دو گیگابایت حافظه مستقل از یك گرافیك یك گیگابایتی 7850 HD بهتر است، اما هردوی آنها كارایی سراسری بهتری را از كارت قدیمی‌تر رادئون 7770 HD با دو گیگابایت حافظه ارائه می‌‌كنند.

این موضوع در مورد گرافیك‌های 3D كه شما می‌خواهید بازی‌های سه‌بعدی را با آنها اجرا كنید از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا در این حالت GPU باید تا میزان دو برابر موارد عادی فریم (frame) تصویر را رندر (render) كند. فناوری تولید جدیدترین كارت‌های انویدیا در حال حركت از معماری 40 نانومتری (nm) به سوی فرآیند تولید 28 نانومتری است كه معنای آن، این است كه آخرین فناوری NVidia پیشرفته‌تر و از نظر مصرف برق مقرون به صرفه‌تر است. AMD قصد دارد سال آینده پا به عرصه این فناوری جدید فرآیند تولید بگذارد.

پیش‌نیازها و موارد دیگر
اگر شما قوی‌ترین كارت گرافیك را هم داشته باشید، اجزای دیگر PC شما می‌تواند موجب ایجاد محدودیت در ارائه قابلیت‌های آن شود. بنابراین پیش از خرید هر كارت گرافیك جدید اطمینان حاصل كنید كه رایانه شما آنقدر خوب و قوی است كه از عهده كار با آن برآید.

كارت‌های گرافیك,راهنمای انتخاب كارت گرافیك

برای مثال اگر رزولوشن محلی صفحه‌نمایش شما كمتر یا در حد 1920 در 1080 پیكسل باشد و بخواهید بازی‌هایی با رزولوشن بالاتر از HD را اجرا كنید، با افت و اعوجاج گوشه‌های تصویر مواجه خواهید شد. یا این‌كه اگر نقشه استفاده از قابلیت‌های 3D كارت گرافیكتان را در سر می‌پرورانید، مطمئن شوید صفحه‌نمایش 120 هرتزی (Hz) دارید؛ زیرا تصاویر سه‌بعدی نیاز به دو برابر نرخ فریم (framerate) صفحه‌نمایش‌های معمولی 60 هرتزی دارند. شما همچنین به منظور تامین نیازهای كارت گرافیك جدید قوی خود نیازمند یك منبع تغذیه برق (PSU) قدرتمند حداقل 450 تا 500 واتی هستید. بعلاوه باید مقدار حافظه رم رایانه شما به اندازه كافی باشد و پردازنده شما بتواند از پس بازی‌ها و نرم‌افزارهایی كه قصد اجرای آنها را دارید برآید. هرگز انتظار نداشته باشید كه یك سیستم دارای یك پردازنده كم‌سرعت Core i3 با افزودن دو عدد كارت گرافیك خوب قادر باشد از عهده اجرای بازی‌های عالی، با رزولوشن بالای سه‌بعدی روی صفحه‌نمایش‌های متعدد برآید.

سایت ترجمه کننده:jamejamonline.ir
منابع:techpowerup.com
tech2.in.com
custompcreview.com


ویدیو مرتبط :
معرفی كارت گرافیك قدرتمند gtx980

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روش های انتخاب كارت گرافیك مناسب



 

 

 

روش های انتخاب كارت گرافیك مناسب

 

کارت گرافیک یکی از مهمترین قطعات یک کامپیوتر است. از زمانی که کامپیوتر ها به وجود آمده اند، تا زمانی که پخش و تماشای تصاویر از نیاز های ما است، قطعات و سخت افزار های مرتبط با گرافیک نیز، وجود دارند و روز به روز هم بیشتر پیشرفت می کنند.

‎یکی از دغدغه های کاربران، انتخاب کارت گرافیک مناسب در عین حال متناسب با بودجه شان است. مدل ها و انواع زیادی از کارت های گرافیک بین قیمت ۴۰ تا ۶۰۰ هزار تومان و حتی بیشتر در بازار وجود دارند که انتخاب مدل مناسب از بین آنها کار آسانی نیست.

‎اگر کارت گرافیکی انتخاب کنید که به اندازه کافی سریع و قوی نباشد، مطمئناً ناراضی خواهید بود و اگر کارتی انتخاب کنید که سرعتی بیش از آنچه نیاز دارید، داشته باشد، شاید مجبور به پرداخت هزینه اضافی برای آن شوید. در حالی که از تمام سرعت آن استفاده نمی کنید. پس برای اینکه بتوانید انتخاب صحیح را انجام دهید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

چه انتظاری دارید؟

‎اولین سوالی که قبل از خرید کارت گرافیک باید از خود بپرسید این است: «کارت گرافیک را برای چه می خواهم؟» ‎برای پاسخ به این سوال، دو انتخاب دارید. کارت گرافیک را برای پخش روان ویدئو هایی حتی در کیفیت HD می خواهم و یا آن را برای بازی نیاز دارم.

‎در این صورت اگر پاسخ شما گزینه اول باشد و تنها قصد مشاهده ویدیو با کارت گرافیک خود دارید، نیازی به خرید کارت گران قیمت ندارید. تعداد کارت های گرافیکی که قدرت پخش مطلوب ویدئو ها را دارند بیشتر از سایر کارت ها است و می توانید به راحتی انتخاب خود را انجام دهید.

‎اما اگر یک بازی خور هستید، باید پول بیشتری را برای خرید کارت گرافیک مورد نظر خود کنار بگذارید. همچنین مهم است به فاکتورهایی که بر روی کیفیت نهایی تاثیر گذار هستند هم توجه کنید. در ادامه به این فاکتورها اشاره شده است.


اهمیت قدرت تفکیک

‎اکثر بازی ها برای اجرای روان تا ۳۰ فریم در ثانیه نمایش می دهند. پس هنگام خرید باید به این نکته توجه کنید. اما ماجرا وقتی سخت تر می شود، که باید بدانید کارت گرافیک مربوطه تا چه رزلوشنی را با این سرعت پشتیبانی می کند. به گفته های فروشنده در مورد مشخصات فنی کارت گرافیک اتکا نکنید. تا وقتی که اینترنت وجود دارد بهترین منبع برای پیدا کردن اطلاعات مفید را در اختیار دارید. کافی است مدل کارت گرافیک انتخابی تان را در گوگل جستجو کنید.


‎فرض کنید که یک مانیتور ۲۰ اینچ با قدرت تفکیک ۹۰۰×۱۶۰۰ و علاوه بر آن، مانیتوری ۲۳ اینچی 1080p دارید. با آزمایش یک بازی در مانیتور ۲۰ اینچی، بازی نسبتاً خوب و واضح اجرا و نمایش داده می شود. اما وقتی آن را با رزلوشن کمتر از 1080p در مانیتور ۲۳ اینچ اجرا می کنید، برخی جزئیات به خوبی نمایش داده نمی شوند. چرا که اندازه تصویر توسط کارت گرافیک بزرگتر شده تا در نمایشگر ۲۳ اینچ، بزرگتر نمایش داده شود. پس می توان اینطور نتیجه گرفت که سایز مانیتور شما با انتخاب کارت گرافیک مورد نیازتان، ارتباطی مستقیم دارد.

‎اگر شما مانیتوری ۲۰ اینچی یا با سایز کمتر دارید، خوشحال باشید که می توانید نیاز خود را با یک کارت گرافیک نه چندان گران قیمت (در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان) برطرف کنید. اما در صورتی که نمایشگری ۳۰ اینچی دارید، باید به فکر یک کارت گرافیک قوی تر و البته گران تر باشید.

‎البته اگر مانیتوری بزرگ دارید، می توانید بازی ها را در اندازه کوچکتری انجام دهید. اما چنین وضعیتی اصلاً خوشایندتان نخواهد بود.

 

RAM

‎اغلب افراد اعتقاد دارند که کارت گرافیکی با رم بیشتر، سرعت بالاتری دارد، اما ای کاش به همین راحتی بود. در واقع، رم چیزی است که برای کار کردن یک کارت گرافیک لازم است، اما تاثیرش بر سرعت پردازنده آنقدر که تصور می شود نیست.

‎هر مقدار آب که پمپ به لوله ها بفرستد، مشکلی پیش نمی آید اما اگر حجم آب پمپ شده از حدی بیشتر شود به حدی که فراتر از ظرفیت باشد، لوله ها آب را برگشت می دهند، جریان آب به شدت کند شده و یا به کلی متوقف خواهد شد.

‎تصاویر با اندازه بزرگ، به حافظه بیشتری نیاز دارند. برای مثال اگر شما بخواهید با کارت گرافیکی که ۵۱۲ مگابایت رم دارد مشغول بازی در رزلوشن 1600x900 شوید، نباید مشکلی پیش بیاید؛ چرا که حجم آبی که در لوله ها پمپ می شود از ظرفیت لوله ها کمتر است. اما اگر رزلوشن را تا 1080p بالا ببرید، امکان دارد بازی اندکی کُند و فریم به فریم اجرا شود. همچنین با افزایش جزئیات بازی نیز این مقدار زیاد شده و بر روی سرعت اجرا تاثیر می گذارد.

‎پس اگر شما دوست دارید با رزلوشن های بالا و جزئیات زیاد به بازی بپردازید، به کارت گرافیکی نیاز دارید که علاوه بر قدرت GPU، مقدار رم بیشتری داشته باشد.

 

‎دانسته هایتان درباره Clock Speed را فراموش کنید

‎کارت گرافیک همانند سایر قطعات کامپیوتر از یک Clock Speed پیروی می کند. در واقع، GPU پردازش های یک کارت گرافیک در یک بازه زمانی را کنترل می کند و Clock Speed بالاتر، قدرت GPU را نشان می دهد. اگر شما بتوانید Clock Speed را در یک GPU افزایش دهید، بهره وری بیشتری را شاهد خواهید بود. اما این همه چیز نیست. در کامپیوتر ها یاد گرفته ایم که هر چه سی پی یو سریع تر باشد تاثیر مستقیمی رو بازدهی نهایی خواهد داشت. اما در کارت های گرافیکی داستان به شکل دیگری است. در آنها پردازش ها به صورت موازی انجام می شود. و هسته های متعددی برای پردازش وجود دارد. بنابراین بالا بودن سرعت هسته های یک کارت گرافیک دلیل بهتر عمل کردن آن نمی شود. و فاکتورهای پردازشی متعدد و معماری آنها هم جزو عوامل موثر برای بازدهی نهایی هستند.

 

جمع بندی

‎به یاد داشته باشید که رزلوشن، فاکتور مهمی در انتخاب کارت گرافیک است. اگر شما دوست دارید با حداکثر رزلوشن ممکن و با بیشترین کیفیت به بازی کردن بپردازید، لازم است کارت گرافیکی انتخاب کنید که GPU آن سریع و به اندازه کافی رم داشته باشد. چنانچه زیاد اهل بازی نیستید، می توانید کارت گرافیکی نه چندان سریع با مقدار کافی رم، تهیه کنید و بقیه پول هایتان را برای قطعات دیگر پس انداز نمایید. انتخاب یک کارت گرافیک بر حسب نیاز و هزینه اصولی، کار مشکلی است. اما امیدواریم که این مطلب به بالا بردن اطلاعات شما را برای انتخاب کارت گرافیک مناسب، کمک کند.

منبع: narenje.ir