دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

راهنمای امنیت رایانه پیش از اتصال به اینترنت



 

 

 

اینترنت

 

 

این گزارش برای افرادی كه تازه می‌خواهند رایانه خود را به اینترنت متصل كنند، مفید است. این نكات برای كاربران خانگی، دانشجویان و دانش‌آموزان، شركت‌های كوچك و هر جایی كه از اینترنت پرسرعت (DSL) یا dial-up استفاده می‌كنند نیز می‌تواند آموزنده باشد.

به گزارش ایسنا، در بسیاری از مواقع شاهد این هستیم كه ناگهان كامپیوتر ما دچار حجم وسیعی از مشكلات امنیتی می­گردد.

این مساله می‌تواند به دلایل متعددی اتفاق بیفتد؛ بر اساس گزارش مركز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌یی، از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

تنظیمات پیش فرض بسیاری از كامپیوترها ناامن است. از زمانی كه سازنده رایانه را ساخته و تنظیم كرده است تا زمانی كه كاربر آن را مورد استفاده قرار می‌دهد، ممكن است آسیب‌پذیری‌های امنیتی جدیدی كشف شده باشند كه در تنظیمات پیش فرض رایانه در نظر گرفته نشده باشند.

افراد مهاجم محدوده آدرس‌های IP خطوط اینترنت پرسرعت و dial-up را می‌شناسند و هر از گاهی آن‌ها را اسكن می‌كنند و به دنبال رایانه‌های ناامن می‌گردند.

در نتیجه زمان میانگین برای سوء استفاده از یك رایانه محافظت نشده در برخی شبكه‌ها به واحد دقیقه اندازه‌گیری می‌شود. این مساله به خصوص در مورد محدوده‌های آدرس‌های IP مورد استفاده در ارتباطات DSL و dial-up صادق است.

پیشنهاد و توصیه استاندارد برای كاربران خانگی این است كه اصلاحیه‌های نرم‌افزارها را بعد از اتصال به اینترنت هر چه سریع‌تر دریافت و نصب كنند.

- راهنمایی‌های عمومی

پیشنهاد می‌كنیم این نكات را زمانی كه به تازگی سیستم عامل خود را نصب كرده‌اید و قبل از اولین بار اتصال به اینترنت مورد توجه قرار دهید؛ در صورت امكان از طریق یك فایروال شبكه (سخت‌افزاری) به اینترنت وصل شوید.

نرم‌افزار فایروال رایانه را فعال كنید؛ اگر سیستم عامل شما به شكل پیش فرض دارای یك فایروال نرم‌افزاری است، پیشنهاد می‌كنیم كه آن را فعال كنید و به این وسیله از دسترسی سایر رایانه‌های روی اینترنت به رایانه خود جلوگیری كنید.

سرویس‌های غیرلازم مانند به اشتراك‌گذاری فایل و چاپگر را غیر فعال و اصلاحیه‌های نرم‌افزاری را دریافت و نصب كنید.

- ویندوز XP

برای تكمیل این گام‌ها شما باید به عنوان كاربری با سطح دسترسی Administrator محلی وارد سیستم عامل شده باشید.

علاوه بر رعایت موارد ذكر شده در راهنمایی‌های عمومی، سرویس اشتراك گذاری را غیرفعال كنید.

از منوی Start وارد Control Panel شوید و قسمت Network and Internet Connections را باز كنید و وارد Network Connections شوید.

روی ارتباط شبكه‌ای كه می‌خواهید آن را تغییر دهید (مثلا Local Area Connection) كلیك راست كرده و از منوی باز شده Properties را انتخاب كنید. اطمینان حاصل كنید كه File and Printer Sharing for Microsoft Networking انتخاب نشده است و به شبكه وصل شوید.

- MAC OSX

فایروال نرم‌افزاری را فعال كنید؛ برای این كار System Preferences را باز و Sharing را انتخاب كنید.

سربرگ Firewall را انتخاب كنید و روی Start كلیك و سربرگ Services را انتخاب كنید و مطمئن شوید كه هیچیك از سرویس‌ها انتخاب نشده‌اند و به شبكه وصل شوید.

- سایر سیستم عامل‌ها

كاربران سایر سیستم عامل‌ها باید ابتدا «راهنمایی‌های عمومی» قسمت قبل را مطالعه كرده، سپس از طریق سایت ارائه دهنده سیستم عامل خود دستورالعمل‌های لازم را دریافت كنید.

- حفظ امنیت

نرم‌افزار آنتی ویروس را نصب و استفاده كنید. اگرچه یك نرم‌افزار آنتی ویروس نمی‌تواند كاربر را در برابر تمامی كدهای خرابكار محافظت كند، ولی به عنوان اولین سد دفاعی در برابر حملات كدهای خرابكار به شمار می‌رود.

بسیاری از آنتی ویروس‌ها به‌طور خودكار خود را به روز می‌كنند. بهتر است هر زمان كه آنتی ویروس شما نیاز به به روز رسانی داشت این كار را بلافاصله انجام دهید.

به‌روزرسانی خودكار نرم‌افزارهای خود را (اگر چنین گزینه‌ای دارند) فعال كنید.

معمولا تولیدكنندگان نرم‌افزارها زمانی كه یك آسیب‌پذیری در نرم‌افزارهایشان كشف می‌شود، اصلاحیه آن را ارائه می‌دهند. شما باید بتوانید این اصلاحیه‌ها را از سایت تولیدكننده نرم‌افزار دریافت كنید.

برخی نرم‌افزارها به طور خودكار به‌روزرسانی خود را چك می‌كنند و بسیاری از تولیدكنندگان از طریق پست الكترونیك به كاربران خود اطلاع‌رسانی می‌كنند. اما اگر هیچیك از این دو نكته در مورد نرم‌افزار مورد نیاز شما برقرار نیست، خودتان باید به طور متناوب در بازه‌های زمانی مناسب سایت تولیدكننده نرم‌افزار را چك كنید.

نكات امنیتی زیر را رعایت كنید:

زمانی كه ضمیمه یك پست الكترونیك را باز می‌كنید، از اتاق‌های گفت‌وگو استفاده می‌كنید و یا از نرم‌افزارهایی P2P مانند E-mule برای به اشتراك‌گذاری فایل استفاده می‌كنید جانب احتیاط را رعایت كنید.

سرویس‌های به اشتراك‌گذاری فایل‌ها یا واسطهای كاربری شبكه را كه مستقیما با اینترنت روبرو می‌شوند فعال نكنید و اگر لازم نیست و تا جایی كه می‌توانید از نام كاربری با حق دسترسی پایین استفاده كنید...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
امنیت رایانه-آموزش امنیت شبکه-شماره 8

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونگی اتصال رایانه به تلویزیون




 

 

در سال‌های اخیر شاهد تحول و گسترش فناوری‌ CGI که باعث افزایش کیفیت فیلم‌های سینمایی و جلوه‌های آن‌ها شده‌است، بوده‌ایم. این جلوه‌های ویژه باعث شده‌اند تهیه‌کنندگان و کارگردانان مطرح سینما بتوانند تخیلات خود را بر روی صفحات تلویزیونی به سمع و نظر بینندگان و مخاطبان خود برسانند. مسلما دیدن این فیلم‌های جذاب بر روی مانیتور ۱۵ اینچی لپ‌تاپ آن‌چنان لذت‌بخش نخواهد بود.

همیشه دوست داریم همه‌ی تصاویر را بر روی صفحات پلاسما یا تلویزیون‌های HD مشاهده کنیم؛ چه فیلم‌های دیدنی، چه بازی‌های با گرافیک بالا و یا حتی تصاویر و عکس‌هایی که در سفرها تهیه کرده‌ایم.

 

چگونگی اتصال رایانه به تلویزیون

 

در این مقاله طرق مختلف اتصال رایانه و لپ‌تاپ به تلویزیون را به شما نشان‌خواهیم‌داد.

با توجه به نوع خروجی لپ‌تاپ و ورودی(های) تلویزیون شما روش‌های متفاوتی برای اتصال آن‌ها به یکدیگر وجود دارد.


اتصال با کابل S-Video

 

چگونگی اتصال رایانه به تلویزیون

 

از کابل S-Video شروع می‌کنیم، چون این کابل رایج‌ترین کابل موجود است که بیشتر تلویزیون‌ها، چه جدید و چه قدیمی، ورودی مخصوص آن را دارند. لازم به ذکر است که این نوع اتصال نمی‌تواند کیفیت زیادی برای شما به ارمغان بیاورد.

۲ نوع کابل S-Video وجود دارد. ۴پینی و ۷پینی. بدیهی‌است شما باید با توجه به نوع ورودی و خروجی، کابل مربوطه را انتخاب و متصل کنید.

 

اتصال با کابل VGA

 

چگونگی اتصال رایانه به تلویزیون

 

اگر تلویزیون HD دارید بهتر است از این نوع کابل برای اتصال لپ‌تاپتان به آن استفاده کنید؛ چرا که این نوع اتصال کیفیت بیشتری نسبت به S-Video دارد. بیشتر تلویزیون‌های HD دارای ورودی VGA هستند و کامپیوترها هم بر روی مادربرد و یا کارت گرافیک خود خروجی مخصوص VGA را دارا می‌باشند.


اتصال با کابل DVI

 

چگونگی اتصال رایانه به تلویزیون

 

همانند کابل‌های VGA، اکثر تلویزیون‌های HD دارای ورودی DVI (Digital Visual Interface) هستند. تلویزیون‌های CRT قدیمی از این امکان بهره‌مند نمی‌باشند.

کابل DVI کیفیت بهتری نسبت به دو کابل قبلی دارد.


اتصال با کابل HDMI

 

کابل HDMI کابل اختصاصی تلویزیون‌های HD هستند و واضح است که شما بهترین کیفیت تصویر را با این کابل خواهید داشت. البته تاکنون تعداد لپ‌تاپ‌هایی که خروجی HDMI دارند زیاد نیست بنابراین احتمالا شما مجبور به استفاده از کابل DVI-HDMI هستید که از یک سو به خروجی DVI لپ‌تاپ و از سوی دیگر کابل به ورودی HDMI تلویزیون HD شما متصل می‌شود.

 

چگونگی اتصال رایانه به تلویزیون

 

راهنمای شناسایی ورودی تلویزیون


چگونگی انتقال تصویر به تلویزیون

اگر از ویندوز ۷ استفاده می‌کنید برای انتقال تصویر به تلویزیون باید بر روی دسکتاپ خود راست کلیک کرده و روی "Screen Resolution" کلیک کنید. در صفحه‌ی جدید بر روی دکمه‌ی "Detect" کلیک کنید. اگر از کابل DVI-HDMI استفاده می‌کنید، رایانه تلویزیون شما را شناسایی خواهد کرد. اما اگر از دیگر کابل‌ها استفاده می‌کنید باید بر روی دکمه "Try to connect anyway on VGA" کلیک کنید. هنگامی که تلویزیون شما شناسایی شد بر روی OK کلیک کنید تا تصویر خروجی را روی تلویزیون مشاهده کنید.

 

چگونگی اتصال رایانه به تلویزیون

 

اما اگر از ویندوز XP استفاده می‌کنید، راه آسان‌‌تری پیش روی شماست. روی دسکتاپ راست کلیک کنید و بر روی "Graphic Options" کلیک کنید. در قسمت Output، گزینه‌ی External monitor را انتخاب کنید. اگر تمامی اتصالات شما درست برقرار شده باشند باید تصویر را روی تلویزیون ببینید.

منبع:nodiran.com