دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

رانندگان نوروزی، این توصیه ها را جدی بگیرید!


یکی از متداول‌ترین رسوم عید نوروز در بین ما ایرانیان مسافرت نوروزی است. بسیاری از هم‌وطنان فرصت تعطیلات نوروزی را غنیمت شمرده و به سفرهای داخلی و خارجی می‌پردازند.

وب‌سایت پدال: یکی از متداول‌ترین رسوم عید نوروز در بین ما ایرانیان مسافرت نوروزی است. بسیاری از هم‌وطنان فرصت تعطیلات نوروزی را غنیمت شمرده و به سفرهای داخلی و خارجی می‌پردازند. در این میان خودروی شخصی یکی از محبوب‌ترین وسایل برای سفر در تعطیلات نوروزی است. پس بر آن شدیم تا چند نکته که ازنظر ما مهم به نظر می‌رسید را برای رانندگان نوروزی گردآوری کنیم. البته قطعاً خوانندگان سایت ما رانندگانی حرفه و ماشین باز هستند که اغلب نیازی به این توصیه‌ها نخواهند داشت؛ اما برای آگاهی افرادی که تجربه کمتری دارند، بد نیست به برخی نکات اشاره شود. البته تکرار این مطالب برای سایرین نیز خالی از لطف نخواهد بود.

توصیه‌هایی برای رانندگان نوروزی

قبل از سفر برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی خوب نقش مؤثری در افزایش لذت از سفر خواهد داشت. به همین نسبت، نبود برنامه‌ریزی می‌تواند موجب تبدیل شدن سفر به یک خاطره نه‌چندان خوشایند گردد. به‌طور ویژه در زمان نوروز که حجم مسافرت‌ها بسیار زیاد است، وجود برنامه‌ریزی بسیار مهم‌تر خواهد بود. بهتر است که قبل از سفر مقصد یا مقاصد خویش را مشخص کنید و مسافت‌هایی را که در هرروز باید طی کنید، محاسبه نمایید. همچنین بهتر است که مناطق دیدنی و مراکز گردشگری مقصد را نیز قبل از سفر مشخص نموده و برای بازدید از آن‌ها برنامه‌ریزی نمایید. اگر قصد اقامت در هتل یا سایر مراکز اقامتی عمومی را دارید، بهتر است که قبل از سفر، از وجود جای خالی اطمینان حاصل نمایید. همراه داشتن نقشه، چه از نوع کاغذی و چه الکتریکی، نیز توصیه می‌شود. در حال حاضر بسیاری از نرم‌افزارهای و اپلیکیشن های تلفن همراه نیز وجود دارند که می‌توانند مسافران را در پیمودن مسیرهای ناآشنا راهنمایی کنند.

توصیه‌هایی برای رانندگان نوروزی



از سلامت خودروی خود اطمینان حاصل کنید.

ممکن است خودروی شما در ظاهر سالم و بدون ایراد به نظر برسد، اما شرایط سخت جاده و پیمودن مسافت‌های طولانی با سرعت‌های بالا می‌تواند به ایرادات پنهان فرصت بروز را بدهد و مسافرت شما را خراب کند. یک سرویس و بازبینی معمولی می‌تواند نقش مهمی در کاهش احتمال خرابی خودرو در جاده داشته باشد و قطعاً ارزش وقتی که برای آن گذاشته می‌شود را خواهد داشت.

داشتن معاینه فنی نیز مسئله‌ای است که باید به آن توجه داشته باشید، چراکه علاوه بر اینکه عدم وجود معاینه فنی می‌تواند موجب جریمه از سوی پلیس گردد، انجام معاینه فنی می‌تواند به شناسایی ایرادات و عیوب خودرو کمک شایانی نماید و می‌تواند تا حدودی وضعیت خودرو را برای مالک روشن نماید.

توصیه‌هایی برای رانندگان نوروزی



راننده خوبی باشید

متأسفانه تعریف راننده خوب در بین بسیاری از هم‌وطنان ما تعریف درستی نیست. این افراد تعریف راننده خوب را معادل با شخصی می‌دانند که به‌راحتی با سرعت‌های بالا رانندگی می‌کند، سبقت‌های بی‌باکانه می‌گیرد و حرکات نمایشی با خودرو انجام می‌دهد. شاید در یک مسابقه رالی این حرکت‌ها ارزش تلقی شوند، اما تنها یک راننده بد و بی‌تجربه هنگام رانندگی در جاده و یا شهر چنین حرکاتی را انجام می‌دهد.

توصیه‌هایی برای رانندگان نوروزی

در یک مسافرت خانوادگی تنها وظیفه راننده این است که مسافران را بدون ناراحتی، دغدغه و استرس و در کمال سلامتی به مقصد برساند و راننده‌ای می‌تواند یک راننده خوب لقب گیرد که تمام تلاشش را در راستای رسیدن به این هدف انجام دهد. به‌عبارت‌دیگر هنگامی‌که به همراه خانواده در حال مسافرت هستید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که کاری کنید که در هنگام رانندگی شما، آب در دل کسی تکان نخورد. به خاطر داشته باشید که یک راننده خوب هرگز تنش‌های جاده را به سرنشینان منتقل نمی‌کند.



به هیچ‌چیز بیش‌ازاندازه اعتماد نکنید


ممکن است خودروی شما خودرویی کاملاً به‌روز و ایمن باشد و تعداد زیادی کیسه هوا و ستاره ایمنی داشته باشد، اما این هرگز به این معنی نیست که شما می‌توانید به ایمنی خودرو تیکه کرده و در رانندگی بی‌احتیاط باشید.

توصیه‌هایی برای رانندگان نوروزی

در سالی که گذشت روزانه ده‌ها نفر از هم‌وطنان ما در حوادث رانندگی کشته شده و چندین برابر این عدد نیز در تصادفات مجروح شدند. به خاطر داشته باشید که هیچ‌کدام از این افراد حتی تا چند ثانیه قبل از تصادف، از اتفاق شومی که تا لحظاتی دیگر قرار بود برای آن‌ها رخ دهد اطلاعی نداشتند و با خاطری آسوده در حال لذت بردن از سفر و جاده بودند، اما حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند و هیچ‌کس از آن مصون نیست. اکثر رانندگانی که در تصادفات سنگین حضور دارند، تا چند ثانیه قبل از تصادف فکر می‌کنند که همه‌چیز تحت کنترل آن‌هاست و قابلیت واکنش به‌موقع را دارند. اما در رانندگی کوچک‌ترین بی‌احتیاطی می‌تواند به قیمت جان خود شخص و عزیزانش تمام شود.

اگر خودرویی مدرن و به‌روز را سوار می‌شوید، نباید احساس کنید که دیگر نیازی به احتیاط ندارید. در همین سالی که گذشت بارها تصادفات شدید خودروهای فوق ایمنی مانند BMW و پورشه که منجر به مرگ دردناک سرنشینانشان شده بود، خبرساز شد. ممکن است که این خودروها در تست‌های ایمنی نمرات بالایی را کسب کرده باشند، اما باید توجه داشته باشید که تست‌های ایمنی در سرعت‌هایی در حدود 60 کیلومتر بر ساعت انجام می‌شود و خودروها در چنین سرعت‌هایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این در حالی است که در برخوردهایی با سرعت‌های بالای 100 کیلومتر در ساعت، ایمن‌ترین خودروها نیز تبدیل به آهن‌پاره می‌شوند و هیچ‌گونه حسابی بر روی آن‌ها نمی‌توان باز کرد.

توصیه‌هایی برای رانندگان نوروزی



صبور باشید


صبر و تحمل جزو مقوله‌هایی هستند که توسط بسیاری بر بزرگان و خردمندان بر اهمیت آنها تأکید شده است. داشتن صبر در رانندگی اهمیت بسیار بالاتری دارد. چراکه عجله در رانندگی دست‌کمی از خودکشی ندارد. هدف در یک مسافرت خانوادگی معمولاً گردش و تفریح است و هیچ عجله‌ای برای رسیدن به مقصد وجود ندارد. درنتیجه سعی کنید که تا حد امکان در هنگام رانندگی صبور باشید و به‌هیچ‌عنوان حرکات مخاطره‌آمیز انجام ندهید. سرعت بالا ممکن است تا حدودی باعث هیجان شود، اما اگر یک مسیر را یک بار با سرعت معمولی و مجاز و بار دیگر با نهایت سرعت ممکن بروید، خواهید دید که در حالت دوم شاید تنها چند دقیقه زودتر به مقصد برسید، این در حالی است که این شیوه رانندگی احتمال وقوع تصادف را چندین برابر بیشتر می‌کند و هر عقل سلیمی گواهی خواهد داد که این چند دقیقه ارزش خطرات احتمالی را نخواهد داشت.

توصیه‌هایی برای رانندگان نوروزی

به همین ترتیب در مورد سبقت‌های خطرناک نیز می‌توان استدلال کرد. شاید بسیاری از ما در هنگامی‌که در جاده و در زمانی که سبقت گرفتن ممنوع است، پشت سر یک خودرو یا کامیون به‌شدت کندرو و گرفتار شده باشیم و در آن زمان فکر سبقت گرفتن از آن خودرو به سر ما خطور کرده باشد. اما باور کنید چند دقیقه تحمل کردن سرعت‌های پایین بسیار عاقلانه‌تر از ریسک به خطر انداختن جان خود و خانواده خود در یک سبقت غیر مجاز است.



به حقوق سایرین احترام بگذارید

رعایت حق تقدم یکی از نشانه‌های بارز یک راننده خوب است. این امر همچنین در جاده می‌تواند کمک شایانی به افزایش امنیت شما داشته باشد. در هنگام ورود از یک فرعی به یک جاده اصلی حتماً ایست کامل کنید تا از خالی بودن جاده اطمینان حاصل کنید. بد نیست بدانید بسیاری از تصادفات مرگبار در کشور ما به دلیل خودداری از همین ایست چند ثانیه‌ای اتفاق می‌افتد. درنتیجه به خاطر چند ثانیه، ریسک نکنید و جان خود و سایرین را به خطر نیندازید.

یکی دیگر از نکاتی که لازم است به آن توجه شود، رعایت نوبت و صف است. اگر در یک صف طولانی از خودروها، فردی جا بزند و از جلو خود را وارد صف کند، زرنگی نکرده است؛ بلکه به دیگران نشان داده است که چه موجود بی‌فرهنگ، بی‌شعور و خودخواهی است که به حق دیگران ذره‌ای احترام نگذاشته و تنها به دنبال منافع خود است. پس از این به بعد، اگر در یک ورودی یا خروجی یا هر جای دیگر یک صف تشکیل شده بود و یا اینکه با ترافیک مواجه شدید، انتخاب درست این است که همانند سایرین در صف قرار بگیرید، نه اینکه با حرکت در شانه جاده و یا جا زدن در صف به ظاهر زرنگی کنید.

توصیه‌هایی برای رانندگان نوروزی



بین خطوط برانید

باور کنید که نه خطوط جاده برای تزئین رسم شده‌اند و نه دولت پول اضافی برای نقاشی خیابان‌ها و جاده‌ها دارد. خطوط جاده در تمامی مناطق جهان مانند خطوط قرمزی هستند که رد شدن از روی آن‌ها امری ناپسند تلقی می‌شود. علی‌الخصوص خطوط ممتد که برای رانندگان همانند دیوارهای محکمی هستند که به‌هیچ‌عنوان امکان عبور از آن‌ها وجود ندارد.

اهمیت خطوط در کشورهای پیشرفته به‌گونه‌ای است که نه‌تنها رانندگان به‌هیچ‌عنوان بر روی خطوط رانندگی نمی‌کنند، بلکه حتی اگر نیاز به تعمیر یا تغییراتی در جاده باشد، خطوط موقتی با برچسب‌های زرد رنگ بر روی جاده ترسیم می‌شود تا حتی برای یک مدت بسیار کوتاه نیز جاده بدون خط نباشد.

توصیه‌هایی برای رانندگان نوروزی

حرکت نکردن در بین خطوط باعث بی‌نظمی در راه می‌شود که این بی‌نظمی باعث ایجاد ترافیک می‌گردد. درنتیجه اگر در یک ترافیک وسوسه شدید که از خط خارج شده و بر روی خطوط برانید، به خود یادآوری کنید که شاید اگر رانندگان جلویی چنین حرکتی را انجام نمی‌دادند، شاید اصلاً ترافیکی شکل نمی‌گرفت که شما در آن گیر بیفتید.



مثل گوسفند نبودن

ما اصلاً قصد توهین به کسی را نداریم، بلکه هدف ما از نام بردن از گوسفند، یکی از ویژگی‌های ذاتی این حیوان است. گوسفندها به این مشهور هستند که بدون کوچک‌ترین تردید و اندیشه‌ای، از یکی از همنوعانشان پیروی می‌کنند و حتی اگر آن رهبر خود را به چاه بیندازد، سایرین نیز بلادرنگ از وی پیروی خواهند کرد. هدف ما از بیان این تمثیل این است که بسیاری از اوقات فردی خلاف‌کار را می‌بینیم که دست به رفتار پرخطر می‌زند، وارد خط مخالف می‌شود و یا در شانه جاده حرکت می‌کند. اما مسئله ‌اینجاست که پس از اینکه یک نفر چنین حرکتی را انجام می‌دهد، بسیاری دیگر نیز از وی پیروی کرده و بدون تفکر به تقلید از وی می‌پردازند. این مسئله در ترافیک‌های طولانی بسیار زیاد بروز پیدا می‌کند. یک راننده خوب کسی است که در هر شرایطی به اصول رانندگی درست پایبند باشد و بدون توجه به افراد ماجراجو، راه خودش را بپیماید.

توصیه‌هایی برای رانندگان نوروزی



قابل پیش‌بینی باشید

یک راننده خوب همواره سعی می‌کند به‌گونه‌ای در جاده رانندگی کند که رفتارش برای سایر رانندگان قابل پیش‌بینی باشد تا آن رانندگان بتوانند رفتار درستی را صورت دهند. به‌عنوان مثال بهتر است که در هنگام سبقت گرفتن، به وسیله چراغ به راننده جلویی بفهمانید که چه قصدی دارید تا سرعتش را زیاد نکند و به سمت چپ منحرف نشود. همچنین به خاطر داشته باشید که هرگز از سمت راست سبقت نگیرید. چراکه راننده جلویی معمولاً انتظار این حرکت را ندارد و ممکن است ناگهان به سمت راست خود منحرف شده و شما را از جاده خارج کند. ضمناً سبقت از سمت راست به دلیل نبودن دید کافی برای راننده خودرو، بسیار کار خطرناکی محسوب می‌شود.

توصیه‌هایی برای رانندگان نوروزی

راهنمای خودرو یک وسیله تزئینی نیست، بلکه وسیله‌ای بسیار حیاتی است که باید به وسیله آن، همواره سایر رانندگان را از قصد خود مطلع کنید. نور بالا و بوق نیز دو وسیله‌ای هستند که می‌توان از آن‌ها برای آگاه‌سازی سایر رانندگان از حضور خود استفاده کرد.



در هنگام خستگی رانندگی نکنید

شاید باورش برای شما دشوار باشد، اما در هنگام خستگی و خواب‌آلودگی بدن شما بسیاری از توانایی‌های خود را از دست می‌دهد. همچنین ازنظر ذهنی نیز یک فرد خواب‌آلوده تفاوت زیادی با یک فرد سرحال دارد. بنابراین یک فرد در هنگام خواب‌آلودگی دیرتر متوجه خطرات می‌شود و واکنش‌های بسیار کندتری خواهد داشت. پس لازم است که اولاً به‌گونه‌ای سفرتان را برنامه‌ریزی کنید که لازم نباشد ساعت‌های زیادی به صورت پی‌درپی پشت فرمان باشید. ثانیاً لازم است که هر از چندگاهی توقف کرده و چند متری قدم بزنید تا خستگی و خمودگی از بدن شما خارج شود. اگر همچنان احساس خستگی می‌کنید، هیچ اشکالی ندارد که چند دقیقه‌ای در پارکینگ توقف کرده و استراحت کنید. مطمئن باشید خوابیدن در پارکینگ بسیار بهتر و کم‌خطرتر از خوابیدن پشت فرمان است!

توصیه‌هایی برای رانندگان نوروزی



جاده را با پیست مسابقه اشتباه نگیرید

بسیار محتمل است که یک راننده دیگر در جاده شما را تحریک کند که قدرت خودرویتان را نشان بدهید و یا اینکه شما را به کورس گذاشتن و کل‌کل‌های خیابانی ترغیب کند. اما باید بدانید که نه خیابان جای این کارهاست و نه خودروهایی که عموم مردم سوار می‌شوند خودروی مسابقه‌ای هستند. در خیابان و جاده به غیر از شما افراد دیگری نیز حضور دارند که این کار می‌تواند جان آن‌ها را نیز به خطر بیندازد. پس در چنین مواقعی خود را کنترل کنید و از کورس گذاشتن در خیابان خودداری کنید. مطمئن باشید که این کار چیزی از ارزش‌های شما و خودرویتان کم نخواهد کرد!

توصیه‌هایی برای رانندگان نوروزی



در صحنه تصادف مسئولانه رفتار کنید

بسیار دیده شده است که هم‌وطنان ما صحنه تصادف را با صحنه فیلم‌برداری اشتباه گرفته و در موبایل به دست، مشغول ثبت صحنه‌های جذاب و ناب تصادف می‌شوند! اگر شما هم از این دسته افراد هستید، باید بدانید که با این کار فقط مصدومان را به مرگ نزدیک‌تر می‌کنید. صحنه تصادف منظره دل‌چسبی نیست که بخواهید خاطرات آن را ثبت کنید. توقف بیجا در صحنه تصادف باعث ایجاد ترافیک می‌شود و این امر موجب تأخیر در رسیدن نیروهای امدادی به سر صحنه می‌گردد.

توصیه‌هایی برای رانندگان نوروزی

از طرف دیگر اگر تخصصی در امر نجات مصدومین ندارید، بهتر است هیچ گونه تلاشی جهت خارج کردن مصدومین از خودرو انجام ندهید. چراکه بسیار دیده شده است که در اثر خارج شدن غیر علمی و غیر اصولی مصدوم از خودرو، صدمات جبران‌ناپذیری مانند قطع نخاع برای وی اتفاق افتاده است. درنتیجه بهترین کار در هنگامی‌که یک تصادف را مشاهده می‌کنید این است که از صحنه عبور کنید و با پلیس، مرکز امداد و یا آتش‌نشانی تماس بگیرید.

توصیه‌هایی برای رانندگان نوروزی

این لیست کوچک، نکاتی بود که برای امنیت بیشتر و سلامتی شما بیان شده. اگر تجربه‌ای از تصادفات جاده‌ای دارید و یا نکات دیگری به ذهنتان می‌رسد که باید به این لیست اضافه شود، لطفاً آن‌ها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. به امید آن که در این تعطیلات نوروز، هیچ خانواده‌ای داغدار عزیزان خود نشود و هیچ‌کس عضوی از بدنش را در تصادفات از دست ندهد.


ویدیو مرتبط :
ای مردم ایران این توصیه رهبر را جدی بگیرید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه یک روزنامه عمانی به اردن: پیشنهاد ایران را جدی بگیرید



توصیه یک روزنامه عمانی به اردن:

پیشنهاد ایران را جدی بگیرید

هر گاه ایران به حمایت از کشوری برخواسته، آن کشور از پشتیبانی‌ای مستحکم و غیر قابل شبهه برخوردار شده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اخبار -  پیشنهاد سخاوت‌مندانه سفیر ایران در اردن بازتاب‌های گسترده‌ای را در رسانه‌های عربی داشته است. روشن است كه بازتاب این اظهارات نزد خود اردنی‌ها و رسانه‌هایشان بسیار بیشتر از رسانه‌های عربی دیگر باشد. پیشنهادی كه به نظر می‌رسد بیش از هر زمانی اردنی‌ها را به فكر فرو برده و باعث شده است تا با جدیت به این پیشنهاد فكر كنند. در عین حال بسیاری نیز این پیشنهاد را هشداری به اعراب دانسته‌اند و گفته‌اند كه در برابر این اظهارات مقام‌های ایرانی كه بسیار روشن است برای گسترش نفوذ خود در منطقه صورت می‌گیرد، اعراب همچنان دست بسته نشسته‌اند.

روزنامه عمانی الشبابیه در یادداشتی به قلم خالد الحروب به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: ایران به اردنی كه در تنگنای شدید اقتصادی و مالی به سر می‌برد، پیشنهاد حیرت‌آور و عجیبی داده است. پیشنهاد داده است كه به مدت سی سال نفت مجانی در اختیار مردم اردن قرار دهد. با یك حساب سرانگشتی در می‌یابیم كه اردن سالانه 2.5 میلیارد دلار صرف خرید نفت مصرفی خود می‌كند و این مساله یكی از موضوعات اصلی كسری بودجه سالانه اردن محسوب می‌شود.

هزینه‌های دولت در خرید سوخت همواره یكی از دردسرهای نخست‌وزیرهای اردنی در مواجهه با بحران‌های اقتصادی بوده و یكی از مهم‌ترین دلایل اعتراض‌ها و تظاهرات مردمی علیه حكومت محسوب می‌شده است. در دورانی كه بهار عربی همه منطقه را در نوردیده و اكنون نسیم آن به اردن رسیده است بسیاری از ناظران هیچ بعید نمی‌دانند كه سقف مطالبات مردمی كه تا كنون مبتنی بر اصلاح نظام بوده افزایش یابد و اوضاع را برای حاكمیت اردن بیش از پیش سخت كند.

در طول دو سال گذشته شاید هم بیشتر، همسایگان اردن به دقت اوضاع جاری در این كشور را زیر نظر داشته‌اند و دائما جزر و مد بهار عربی را در این كشور سنجیده‌اند. این صحیح است كه ملت اردن در كنار دیگر مردم جهان عرب خواستار مبارزه با فساد اداری، تحقق عدالت اجتماعی، تقویت دموكراسی، انجام اصلاحات جدی و حقیقی در نظام سیاسی كشور هستند اما با این حال دگرگونی‌های حقیقی در این كشور همچنان در گرو مسائل اقتصادی به خصوص قیمت نفت و سوخت است و اكنون نظام حاكم بر اردن با چالش جدی در این زمینه روبه‌رو است.

از آن‌جا كه هیچ افق روشنی در وقوع یك حادثه سحرآمیز برای حل بحران سوخت قابل تصور نیست سناریوهایی كه پیش روی آینده اردن قرار دارد نیز تیره و تار هستند. به عبارت دیگر در یك كلام، نظام حاكم بر اردن و استمرار آن فعلا در مرحله آزمون و خطا به سر می‌برد.

در این جا نویسنده به كمك كشورهای عربی همسایه اردن اشاره می‌كند و می‌نویسد: ظرف دو سال گذشته، شاید هم بیشتر، كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هیچ گونه حمایتی از اردن و ملت آن برای حفظ ثباتش نكردند، در حالی كه همگی انتظار داشتند به دلیل اهمیت و مركزیتی كه دارد، حمایت بیشتری از آن كنند. و اكنون و پس از مدت‌های طولانی انتظار، ایران به تنهایی پا پیش گذاشته و پیشنهادی برای نجات اردن داده كه بسیار عجیب و شگفت‌آور است. البته روشن است كه ایران نمی‌خواهد به كسی رایگان و مجانی هدیه یا هبه بدهد. قطعا ایران اهداف و نیات سیاسی خاص خود را دارد. ایران بنگاه خیریه باز نكرده است كه بخواهد چیزی را به اردن به عنوان كمك خیریه بدهد.

واقعیت این است كه ایران به دنبال گسترش نفوذ منطقه‌ای‌اش است. به خصوص كه تحولات سوریه باعث شده است تا دمشق تضعیف شود و ایران نیاز دارد تا كشوری را بیابد كه هم‌سنگ سوریه در منطقه باشد و بتواند جایگاه منطقه‌ای‌اش را تقویت كند. ایران پیشنهاد داده است كه در مقابل اعطای این كمك نفتی دروازه‌های گردشگری دینی در مقابل اردنی‌ها برای سفر به ایران و در مقابل ایرانی‌ها برای سفر به اردن گشوده شود. این طرح ایران بسیار شبیه طرح كمك سالیانه امریكا به مصر است.

الحروب در ادامه می‌نویسد: اردنی‌ها خوب می‌دانند كه ریشه‌های نفوذ ایران در منطقه تا كجا گسترده است و اكنون به اردن رسیده است. ایران دقیقا زمانی این پیشنهاد را داده است كه اردن در بدترین وضعیت سیاسی و اقتصادی‌اش به سر می‌برد.

تهران به روشنی به اردنی‌ها این پیام را می‌دهد یا نفوذ مرا در خاك خود بپذیرید یا این كه شاهد فروپاشی و افول و سرنگونی خود شوید. اهمیت این پیشنهاد زمانی برای اردنی‌ها دو چندان می‌شود كه می‌بینند در برابر طوفان بهار عربی، كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس آنها را تنها رها كرده‌اند و حتی امیدواری برای عضویت در شورای همكاری خلیج فارس نیز از بین رفته است. اعراب دعوت از اردن برای عضویت در این شورا به همراه مغرب را پشت گوش انداخته و اكنون این پرونده كاملا بسته شده، محسوب می‌شود.

وی در پایان می‌نویسد: اردن سال‌ها كمك‌های انسانی، آموزشی، پزشكی و مهندسی در اختیار كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس گذاشته بود، اما اكنون خود را در برابر تحولات منطقه‌ای تنها می‌بیند و به روشنی شاهد است كه اعراب خلیج فارس نیز سراغی از آن نمی‌گیرند. به رغم كمك های مالی جسته و گریخته‌ای كه كشورهای عربی از اردن می‌كنند این كشور هنوز به سمت ثبات نرفته است.

در مقابل این ایران است كه با پیشرفت تكنولوژیكی قابل توجه و نفوذ منطقه‌ای روز افزونش به اردن پیشنهاد كمك می‌كند. تفاوت حمایت‌های ایران با اعراب این است كه وقتی به كشوری كمك می‌كند، به رغم مشكلات اقتصادی‌ای كه دارد و كمتر ثروتمند بودنش در مقایسه با كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، حمایتش محكم، مصمم، قدرتمند و فعال است. نمونه‌های بارز آن را در عراق، حزب الله در لبنان، سوریه، حوثی‌های یمن و خیلی جاهای دیگر می‌بینیم. با نگاهی به سوریه می‌بینیم كه ایران چگونه مانع سرنگونی نظام اسد می‌شود و اجازه نمی‌دهد كه مخالفان او هر كاری كه خواستند، بكنند.

هر گاه ایران به حمایت از كشوری برخواسته، آن كشور از پشتیبانی‌ای مستحكم و غیر قابل شبهه برخوردار شده است. حال سوال این است كه اعراب حاشیه خلیج فارس در برابر پیشنهاد كشوری با این سابقه درخشان و قدرتمند و پر نفوذ چه كاری برای اردن می‌توانند انجام دهند؟/دیپلماسی ایرانی