راز صدای شکستن انگشت ها کشف شد

دانشمندان به راز صدایی که از شکستن قولنج انگشتان دست بیرون می‌آید پی‌برده‌اند. آنها از سونوگرافی برای پایان دادن به سال‌ها بحث و جدل در خصوص سرچشمه این صدا استفاده کرده‌اند.

اخبار,اخبار علمی  ,شکستن قولنج انگشتان

دکتر رابرت بوتین به همراه یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه دیویس در ایالت کالیفرنیای آمریکا تابستان امسال از سی فرد سالم بزرگ‌سال که به طور مرتب قولنج انگشتان دستشان را می‌شکستند و ده نفر که عادت به این کار نداشتند عکاسی فراصوتی کردند. گروه سی‌نفره گفته بودند که سال‌هاست به طور متوسط روزی بیست بار قولنج انگشتان دستشان را می‌شکنند.

محققان از این چهل نفر خواستند که قولنج بند اول انگشتان دستشان را در حالی‌که از آنها عکسبرداری فراصوتی می‌کردند، بشکنند. بدین ترتیب آنها چهارصد عکس و صدا جمع کردند.در حالیکه محققان انتظار داشتند که چیزی در اطراف استخوان‌های مفاصل انگشت ببینید که منجر به صدای «تق» مانند شکستن قولنج می‌شود، اما به چیزی کاملا غیرقابل انتظار برخوردند.

دکتر بوتین، به واشنتگن پست می‌گوید که ما انتظار نداشتیم با یک «انفجار» مواجه شویم! «آنچه ما مشاهده کردیم یک جرقه روشن در نتیجه سونوگرافی بود. مثل انفجار در یک آتش‌بازی که گویی در مفاصل انگشتان انجام می‌شود. این یک یافته کاملا غیرقابل انتظار برای ما بود.»

همزمانی دیدن این جرقه‌ها با صدای «تق» آنقدر زیاد بود که محققان با تقریب ۹۴ درصد می‌توانستند زمان بلند شدن صدای «تق» را از دیدن عکس‌ها حدس بزنند.

دکتر بوتین می‌گوید: «نظریه‌های متفاوتی در طی سال‌ها در خصوص منشا این صدای «تق» شکل گرفته بود. اما حالا ما می‌توانیم با جرات بگوییم که که این صدای شکستن و جرقه روشنی که در عکس‌های سونوگرافی دیده می‌شود به تغییر فشار گازهای داخل حباب‌های متصل به مفاصل مربوط است.»

هر چند دانشمندان هنوز نمی دانند که این صدای تق مربوط به شکل‌گیری حباب‌های گاز در هنگام شکستن قولنج است یا ترکیدن آن. سوالی که به گفته دکتر بوتین، هنوز برای پاسخ به آن باید تحقیقات بیشتری انجام داد. اما چیزی که مشخص است این است که دانشمندان هنوز به دلیلی برای مضر بودن شکستن قولنج انگشتان، دست نیافته‌اند.

برخلاف آنچه تصور می شود، هیچ دلیل علمی برای مضر بودن این کار وجود ندارد و برخی متخصصان معتقدند که اینکار ممکن است فوایدی هم در بیشتر کردن دایره حرکت مفاصل انگشتان داشته باشد. هر چند پاسخی علمی برای اثبات آن هم موجود نیست

اخبار علمی  -  ایرنا

راز صدای عجیب کوالاها کشف شد

راز خوشمزه تر شدن بستنی کشف شد!

گروهی از پژوهشگران آمریکایی کشف کردند که در اثر برخورد حبابهای موجود در بستنی چه اتفاقی رخ می دهد و نشان دادند که با این کشف می توان طمع بستنی ها را بهتر کرد.

تاکنون این نکته که در اثر برخورد میان حبابهای بستنی چه اتفاق رخ می دهد به عنوان یک مسئله غیرقابل حل باقی مانده بود.

در حقیقت نیروی حاصل از برخورد این حبابها بسیار کمتر از آن چیزی است که امکان رصد و بررسی آن وجود داشته باشد.

اکنون گروهی از محققان موسسه تحقیقات بر روی مواد از دانشگاه ملبورن با استفاده از یک میکروسکوپ نیروی اتمی موفق شدند راز برخورد حبابهای صابون و بستنی را کشف کنند.

میکروسکوپ اتمی تهیه تصاویری با وضوح تصویر بالا از اجسام چند نانومتری را امکانپذیر می کند.

این گروه از دانشمندان شامل مهندسان، ریاضیدانان و شیمیدانان در این تحقیقات با استفاده از میکروسکوپ نیروی اتمی و دستگاههای ویژه دستکاری ماده در مقیاس نانومتری موفق شدند نیروی ساخته شده از برخورد حبابهای نانویی را ثبت و اندازه گیری کنند.

براساس گزارش International Business Times این کشف برای درک و بررسی روشی که با آن حبابها به یکدیگر برخورد می کنند نقش مهمی ایفا کرده و به بهبود پایداری و کیفیت محصولاتی چون بستنی کمک می کند.